Tijdens het jaarlijkse Congres Navorming van het Veiligheidsinstituut aan de AP Hogeschool verzorgde een sessie over het implementeren van een ergonomiebeleid en workshops rond re-integratie.
Implementeren ergonomiebeleid
Het Huis van Ergonomie vormde de kapstok voor de infosessie van Roeland Motmans over het implementeren van een ergonomiebeleid in de praktijk. Dit bestaat uit vier pijlers en één fundament. De pijlers zijn ontwerp/aankoop, risicoanalyse/maatregelen, opleiding/communicatie en re-integratie/fysieke klachten. Het fundament bestaat uit de borging door processen/draagvlak.
Een ergonomiebeleid bestaat dus uit heel wat onderdelen en dat betekent dat men ook bij heel wat stakeholders connectie moet maken om alles geïmplementeerd te krijgen. Aan de hand van eigen voorbeelden en goede praktijken uit de zaal werd het een inspirerende sessie op weg naar een meer structurele aanpak van ergonomie.
Re-integratie
Een hot topic binnen de maatschappij zijn de langdurig zieken en in het kader daarvan ook re-integratie. Daarin speelt ergonomie uiteraard ook een belangrijke rol. Na een korte toelichting zette Aline Ollevier de deelnemers aan het werk via een quiz, een praktijkcase en een uitgebreid discussiegesprek over opportuniteiten en valkuilen binnen re-integratie.
De risicoanalyse ergonomie vormt een bouwsteen voor aangepast werk of een andere werkorganisatie. Tevens kan men hiermee in de primaire preventie reeds verbeteringen en aanpassingen aan de werkpost realiseren. Zo slaat men de brug van een individuele re-integratie naar preventie voor alle medewerkers. De boeiende uitwisseling van kennis en praktijkervaring maakte van de sessie een geslaagde bijdrage aan het congres.



