VerV pleit voor preventieve wetgeving ergonomie

VerV heeft een visienota overgemaakt aan FOD WASO met zijn kijk op een nieuwe wetgeving over ergonomie. Aanleiding is de ambitie van minister Dermagne om een kader rond "MSA" of musculoskeletale aandoeningen te maken. VerV stelt in zijn nota vijf strijdpunten voor, hieronder kort samengevat:

1. Preventieve wetgeving
2. Focus op ontwerp en oplossingen
3. Duidelijke rol voor preventieadviseur ergonomie
4. Alle ergonomische risico's
5. Kwaliteit van de risicoanalyse ergonomie

[VerV over ergonomie in de codex welzijn op het werk (.pdf)]
[VerV sur l'ergonomie dans le code du bien-être au travail (.pdf)]

1. Preventieve wetgeving
VerV pleit voor een wetgeving over ergonomie of ergonomisch welzijn in plaats van te focussen op musculoskeletale aandoeningen. De vage medische aandoening MSA leidt tot een enge en reactieve aanpak. Wanneer een organisatiecultuur groeit op de maturiteitsladder evolueert men van preventie van MSA op het reactieve niveau naar ergonomie op het proactieve niveau. Deze preventieve insteek moet de ambitie zijn van een nieuwe wetgeving.

2. Focus op ontwerp en oplossingen
Preventie betekent een focus op het ontwerp van nieuwe werkposten en -organisaties. Hierin kan ergonomie een belangrijke meerwaarde betekenen in de fase van het concept, het testen met gebruikers en de uiteindelijke implementatie. Hier is steeds betrokkenheid van een preventieadviseur ergonomie nodig. Achteraf reactief foute ontwerpen aanpakken kost veel tijd, geld en energie...

3. Duidelijke rol voor preventieadviseur ergonomie
De preventieadviseur ergonomie heeft een duidelijke rol en takenpakket nodig. Deze staan vandaag niet in de wetgeving beschreven. De criteria voor een preventieadviseur ergonomie dienen volgens VerV ook gelijkgeschakeld te worden voor een externe, interne of freelance preventieadviseur ergonomie. Vandaag gelden deze criteria enkel voor externe preventiediensten.

4. Alle ergonomische risico's
De wetgeving moet van toepassing zijn op alle ergonomische risico's. De VerV praktijkrichtlijn "risicoanalyse ergonomie" beschrijft 12 ergonomische risico's. Deze moeten de hoeksteen vormen van de nieuwe wetgeving. Deze mag men niet verwarren met de veelheid aan risicoafactoren. Overlappende wetgeving met andere welzijnsdomeinen dient men te vermijden.

5. Kwaliteit van de risicoanalyse ergonomie
Elke onderneming dient een risicoanalyse ergonomie te kunnen voorleggen met betrokkenheid van een preventieadviseur ergonomie. De criteria van een risicoanalyse staan eveneens beschreven in de praktijkrichtlijn "risicoanalyse ergonomie": participatief, kwantitatief en oplossingsgericht . Ergonomie is daarbij een eerstelijnsdomein naast veiligheid, gezondheid, psychosociale aspecten en arbeidshygiëne.

 

 

Nieuws

Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

VerV, de beroepsvereniging voor ergonomie, heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uitziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn. "Een risicoanalyse ergonomie is een kompas naar gezond en efficiënt...
Lees meer

Directives pratiques: Analyse des risques ergonomiques

VerV, l’association professionnelle de l’ergonomie, a élaboré une directive pratique, qui décrit en 5 points à quoi ressemble une analyse des risques ergonomiques, quels sont ses composants et qui sont les acteurs impliqués. ...
Lees meer

Webinar "praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie" - 29/06

Naar aanleiding van de nieuwe praktijkrichtlijn "Risicoanalyse Ergonomie" organiseerde VerV op 29/06 een webinar om meer toelichting te geven over de vijf stellingen en hoe ze tot stand kwamen. De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's Een participatieve aanpak zorgt voor...
Lees meer

De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's

De praktijkrichtlijn “Risicoanalyse ergonomie” beschrijft in vijf stellingen de inhoud en criteria van een risicoanalyse ergonomie. Een eerste consensus is dat de risicoanalyse ergonomie 12 ergonomische risico’s onderscheidt. Bij eenzelfde taak kunnen meerdere ergonomische risico’s voorkomen. Het...
Lees meer

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Lees meer

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Lees meer

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Lees meer

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei organiseerde VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP leert je kijken naar efficiënte oplossingen: Techniek - Organisatie - Persoonlijk. Frank Krause van TNO geeft aan de hand van voorbeelden een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer