VerV checklist praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De nieuwe wetgeving ergonomie vestigt de aandacht op het belang van de ontwerpfase. Bij een nieuwe kantoorinrichting speelt de ergonoom een belangrijke rol. Daarom ontwikkelde VerV een checklist gebaseerd op de praktijkrichtlijn kantoorinrichting. Het resultaat is een opsomming van aandachtspunten waarnaar de ergonoom kan kijken bij het ontwerp of aanpassing van een kantoor.

Checklist VerV praktijkrichtlijn kantoorinrichting (.pdf)

De VerV praktijkrichtlijn is opgebouwd rond zes principes:

1. Mensgerichte kantoorinrichting
Aparte zones voor concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren sluiten aan met de kernactiviteiten van beeldschermwerkers. Een participatieve aanpak brengt deze noden in kaart.

2. Verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerkplek is een verstelbare bureaustoel, verstelbare bureautafel en een verstelbaar scherm. Dit veronderstelt ook een extern toetsenbord en muis.

3. Concentreren in een stille omgeving
Een basiswerkplek dient stil te zijn. Daarbij kunnen volgende strategieën helpen: ABC van akoestiek, concentreren en communiceren in gescheiden ruimtes, maximum zes personen in een ruimte en akoestische etiquette.

4. Groene en gezonde omgeving
Een green ratio van 75% stelt dat 75% van de werplekken uitzicht moet hebben op groen ofwel dat 75% van de werkplekken binnen de 10 meter een plant heeft. Bij verlichting en klimaat zijn de normen maatgevend.

5. Bewegen op, aan, buiten en naar de werkplek
Beter zitten en minder zitten, dat is de uitdaging van ergonomie. Minstens de helft van de werkplekken zou dynamisch moeten zijn. Een dynamische inrichting rond de werkplekken en buiten het kantoor stimuleren meer bewegen op een spontane manier.

6. Structureel telewerken
Bij structureel telewerken hoort ook een ergonomische basisuitrusting thuis. Naast afspraken zijn ook extra acties nodig om de medewerkers te stimuleren om hun telewerkvergoeding ook te besteden aan een groot scherm en verstelbare bureaustoel.

 

 

 

Nieuws

Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen! 1. Kan je...
Lees meer

Verslag Nieuwjaarsontmoeting op 24/01/2017

De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" was ook dit jaar een voltreffer. Boeiende sprekers en een interactief publiek zorgden voor een inspirerende studiedag. Attractie van de dag waren de exoskelets die het publiek kon testen. Hieronder kan u de presentaties nog eens terugvinden. Werkbaar...
Lees meer

Presentaties studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2018

Om het jaar goed in te zetten organiseerde de VerV op 23 januari 2018 zijn jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Lees hieronder de presentaties en bekijk de sfeerbeelden. Gezonde kantoren volgens de WELL standaard Evelien Koekkoek, ...
Lees meer

Inzendingen "Goede praktijk ergonomie 2016"

Met 20 inzendingen kende deze eerste prijs voor "Goede praktijk ergonomie 2016" een mooie respons. Opvallend was het brede publiek dat met ergonomie bezig is: van preventieadviseur niveau I tot II, van bachelor LO tot master productontwikkeling, van studerende tot werkende ergonoom... Hieronder een...
Lees meer

Start nieuwe Vlaamse Ergonomie Vereniging - VerV

De Vlaamse Ergonomie Vereniging is gegroeid uit de Nederlandstalige vleugel van BES. De dynamiek die de voorbije jaren werd opgebouwd, wordt verdergezet in een zelfstandig netwerk. Op deze manier kunnen een aantal specifieke doelen duidelijker gerealiseerd worden: - uitwisselen van kennis en...
Lees meer