VerV checklist praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De nieuwe wetgeving ergonomie vestigt de aandacht op het belang van de ontwerpfase. Bij een nieuwe kantoorinrichting speelt de ergonoom een belangrijke rol. Daarom ontwikkelde VerV een checklist gebaseerd op de praktijkrichtlijn kantoorinrichting. Het resultaat is een opsomming van aandachtspunten waarnaar de ergonoom kan kijken bij het ontwerp of aanpassing van een kantoor.

Checklist VerV praktijkrichtlijn kantoorinrichting (.pdf)

De VerV praktijkrichtlijn is opgebouwd rond zes principes:

1. Mensgerichte kantoorinrichting
Aparte zones voor concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren sluiten aan met de kernactiviteiten van beeldschermwerkers. Een participatieve aanpak brengt deze noden in kaart.

2. Verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerkplek is een verstelbare bureaustoel, verstelbare bureautafel en een verstelbaar scherm. Dit veronderstelt ook een extern toetsenbord en muis.

3. Concentreren in een stille omgeving
Een basiswerkplek dient stil te zijn. Daarbij kunnen volgende strategieën helpen: ABC van akoestiek, concentreren en communiceren in gescheiden ruimtes, maximum zes personen in een ruimte en akoestische etiquette.

4. Groene en gezonde omgeving
Een green ratio van 75% stelt dat 75% van de werplekken uitzicht moet hebben op groen ofwel dat 75% van de werkplekken binnen de 10 meter een plant heeft. Bij verlichting en klimaat zijn de normen maatgevend.

5. Bewegen op, aan, buiten en naar de werkplek
Beter zitten en minder zitten, dat is de uitdaging van ergonomie. Minstens de helft van de werkplekken zou dynamisch moeten zijn. Een dynamische inrichting rond de werkplekken en buiten het kantoor stimuleren meer bewegen op een spontane manier.

6. Structureel telewerken
Bij structureel telewerken hoort ook een ergonomische basisuitrusting thuis. Naast afspraken zijn ook extra acties nodig om de medewerkers te stimuleren om hun telewerkvergoeding ook te besteden aan een groot scherm en verstelbare bureaustoel.

 

 

 

Nieuws

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Lees meer

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Astrid Van Severen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Lieve De Keyser. Ze is directeur bij Prebes, de vereniging van preventieadviseurs. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

GDPR

U hoorde de laatste maanden misschien wel iets oer de nieuwe wetgeving rond GDPR. Gezien uw privacy van groot belang is, zorgt VerV ervoor dat uw gegevens correct en met zorg behandeld worden. Welke gegevens worden verwerkt? Alle persoonsgegevens die van belang zijn voor het verwerken van jouw...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2017

Met de Ergonomieprijs zet de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) elk jaar een goede praktijk in de kijker. Winnares dit jaar was Hanne Kenis van Mensura. Ze mocht een elektrische zit-sta tafel in ontvangst nemen. Een overzicht van alle inzendingen en selecties kan je hieronder vinden: Joey Claes,...
Lees meer