VerV checklist praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De nieuwe wetgeving ergonomie vestigt de aandacht op het belang van de ontwerpfase. Bij een nieuwe kantoorinrichting speelt de ergonoom een belangrijke rol. Daarom ontwikkelde VerV een checklist gebaseerd op de praktijkrichtlijn kantoorinrichting. Het resultaat is een opsomming van aandachtspunten waarnaar de ergonoom kan kijken bij het ontwerp of aanpassing van een kantoor.

Checklist VerV praktijkrichtlijn kantoorinrichting (.pdf)

De VerV praktijkrichtlijn is opgebouwd rond zes principes:

1. Mensgerichte kantoorinrichting
Aparte zones voor concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren sluiten aan met de kernactiviteiten van beeldschermwerkers. Een participatieve aanpak brengt deze noden in kaart.

2. Verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerkplek is een verstelbare bureaustoel, verstelbare bureautafel en een verstelbaar scherm. Dit veronderstelt ook een extern toetsenbord en muis.

3. Concentreren in een stille omgeving
Een basiswerkplek dient stil te zijn. Daarbij kunnen volgende strategieën helpen: ABC van akoestiek, concentreren en communiceren in gescheiden ruimtes, maximum zes personen in een ruimte en akoestische etiquette.

4. Groene en gezonde omgeving
Een green ratio van 75% stelt dat 75% van de werplekken uitzicht moet hebben op groen ofwel dat 75% van de werkplekken binnen de 10 meter een plant heeft. Bij verlichting en klimaat zijn de normen maatgevend.

5. Bewegen op, aan, buiten en naar de werkplek
Beter zitten en minder zitten, dat is de uitdaging van ergonomie. Minstens de helft van de werkplekken zou dynamisch moeten zijn. Een dynamische inrichting rond de werkplekken en buiten het kantoor stimuleren meer bewegen op een spontane manier.

6. Structureel telewerken
Bij structureel telewerken hoort ook een ergonomische basisuitrusting thuis. Naast afspraken zijn ook extra acties nodig om de medewerkers te stimuleren om hun telewerkvergoeding ook te besteden aan een groot scherm en verstelbare bureaustoel.

 

 

 

Nieuws

Bouwen aan een ergonomiecultuur

De risicoanalyse is een belangrijke tool om te evolueren van een reactieve naar een proactieve ergonomiecultuur. Door structureel de ergonomische risico’s van alle werkposten of taken te kwantificiren, pakt men fysieke overbelasting aan nog voor de klachten zich manifesteren. In de...
Lees meer

Ergoday kantoor (online)

De Ergoday Kantoor van 2021 was een succes. Enerzijds werd teruggeblikt op de risicoanalyse beeldschermwerk, anderzijds was er de blik vooruit naar het hybride werken. Hieronder vindt u de presentaties, de opnames zijn op komst. Wetgeving risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken Tom Peerboom,...
Lees meer

Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

VerV, de beroepsvereniging voor ergonomie, heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uitziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn. "Een risicoanalyse ergonomie is een kompas naar gezond en efficiënt...
Lees meer

Directives pratiques: Analyse des risques ergonomiques

VerV, l’association professionnelle de l’ergonomie, a élaboré une directive pratique, qui décrit en 5 points à quoi ressemble une analyse des risques ergonomiques, quels sont ses composants et qui sont les acteurs impliqués. ...
Lees meer

Webinar "praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie" - 29/06

Naar aanleiding van de nieuwe praktijkrichtlijn "Risicoanalyse Ergonomie" organiseerde VerV op 29/06 een webinar om meer toelichting te geven over de vijf stellingen en hoe ze tot stand kwamen. De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's Een participatieve aanpak zorgt voor...
Lees meer

De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's

De praktijkrichtlijn “Risicoanalyse ergonomie” beschrijft in vijf stellingen de inhoud en criteria van een risicoanalyse ergonomie. Een eerste consensus is dat de risicoanalyse ergonomie 12 ergonomische risico’s onderscheidt. Bij eenzelfde taak kunnen meerdere ergonomische risico’s voorkomen. Het...
Lees meer

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Lees meer

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Lees meer

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Lees meer

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei organiseerde VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP leert je kijken naar efficiënte oplossingen: Techniek - Organisatie - Persoonlijk. Frank Krause van TNO geeft aan de hand van voorbeelden een...
Lees meer