VerV checklist praktijkrichtlijn kantoorinrichting
De nieuwe wetgeving ergonomie vestigt de aandacht op het belang van de ontwerpfase. Bij een nieuwe kantoorinrichting speelt de ergonoom een belangrijke rol. Daarom ontwikkelde VerV een checklist gebaseerd op de praktijkrichtlijn kantoorinrichting. Het resultaat is een opsomming van aandachtspunten waarnaar de ergonoom kan kijken bij het ontwerp of aanpassing van een kantoor.
Checklist VerV praktijkrichtlijn kantoorinrichting (.pdf)
De VerV praktijkrichtlijn is opgebouwd rond zes principes:
1. Mensgerichte kantoorinrichting
Aparte zones voor concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren sluiten aan met de kernactiviteiten van beeldschermwerkers. Een participatieve aanpak brengt deze noden in kaart.
2. Verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerkplek is een verstelbare bureaustoel, verstelbare bureautafel en een verstelbaar scherm. Dit veronderstelt ook een extern toetsenbord en muis.
3. Concentreren in een stille omgeving
Een basiswerkplek dient stil te zijn. Daarbij kunnen volgende strategieën helpen: ABC van akoestiek, concentreren en communiceren in gescheiden ruimtes, maximum zes personen in een ruimte en akoestische etiquette.
4. Groene en gezonde omgeving
Een green ratio van 75% stelt dat 75% van de werplekken uitzicht moet hebben op groen ofwel dat 75% van de werkplekken binnen de 10 meter een plant heeft. Bij verlichting en klimaat zijn de normen maatgevend.
5. Bewegen op, aan, buiten en naar de werkplek
Beter zitten en minder zitten, dat is de uitdaging van ergonomie. Minstens de helft van de werkplekken zou dynamisch moeten zijn. Een dynamische inrichting rond de werkplekken en buiten het kantoor stimuleren meer bewegen op een spontane manier.
6. Structureel telewerken
Bij structureel telewerken hoort ook een ergonomische basisuitrusting thuis. Naast afspraken zijn ook extra acties nodig om de medewerkers te stimuleren om hun telewerkvergoeding ook te besteden aan een groot scherm en verstelbare bureaustoel.