Verslag workshop "Trillingen"

De haven van Antwerpen vormde het decor voor een praktische studiedag over trillingen. Joeri Luts en Pieter Martens van het Fonds van Beroepsziekten werden uitgenodigd als experts op vlak van globale lichaamstrillingen en hand-arm trillingen. Na een uiteenzetting over de relatie tussen trillingen en de erkenning van beroepsziektes, werden de metingen ook effectief in praktijk uitgevoerd.

Geobjectiveerde rugpijn met zenuwaantasting kan erkend worden als beroepsziekte wanneer de werknemer blootgesteld werd aan een voldoende hoge dosis. Om te spreken van een rugbelastende dag moet de trillingswaarde op dagbasis (8u) meer dan 0,8 m/s2 bedragen. Boven deze grens kan men uitgaan van gezondheidsschade. Wanneer men deze blootstelling meer dan 1250 dagen (ongeveer 5 jaar) ondergaat, dan wordt aanvaard dat de rugpijn door de trilingen komt. De grens is strenger dan de actiewaarde van 0,5 m/s2 die gehanteerd wordt in het KB Trillingen (2005). Deze wet heeft dan ook een preventief doel.

Wanneer een vorkheftruckchauffeur niet de hele dag met de vorkheftruck rijdt, maar dit ook afwisselt met magazijnwerk waarbij veel getild moet worden, kan de rugbelasting samengesteld worden. De rugbelasting tengevolge van het tillen, wordt bepaald met het Mainz Dosis Dortmunder model. De som van beide belastingen moet wel meer dan 120% bedragen van de gevraagde limieten op elk risico apart.

Voor het praktijkdeel werd in vier groepen gewerkt: Franse auto - Duitse auto - slijpschijf - boormachine. Het meten van globale lichaamstrillingen met de pannenkoek op de bestuurderszetel is een snelle en eenvoudige methode. Tijdens een rit rondom de haven, werd het effect van ondergrond, snelheid en drempels duidelijk. De gemiddelde trillingswaarden bleven wel steeds onder de actiegrens. De piekwaarden of schokken hebben ook hun effect. Toch is de berekeningsmethode weinig betrouwbaar om uitspraken over te kunnen doen, aldus de experts.

Het doorslijpen van een baksteen levert hoge hand-arm trillingen op. De sensor wordt aan het handvat van het gereedschap zelf bevestigd. Het plaatsen volgens de drie assen vraagt hier toch wel meer aandacht. De gemeten waarden zijn ook sterk afhankelijk van de werkmethode van de slijper. De manier waarop men slijpt bepaalt voornamelijk de gemeten trillingswaarde. De resultaten zijn daardoor minder consistent dan bij globale lichaamstrillingen.

In de nabespreking werd ingegaan op preventieve maatregelen bij vorkheftrucks. De ondergrond is de meest bepalende factor. De vuistregel 60-20-10-10 drukt de invloed van respectievelijk ondergrond, snelheid, zetel en rijstijl uit. Een voor de hand liggende reflex is om steeds eerst naar de zetel te kijken. Deze factor speelt uiteraard een rol, maar kan geen wonderen verrichten. Wel was er een consensus dat een luchtgeveerde zetel met automatische gewichtsinstelling een goede standaard zou zijn, maar daarbij een lage rugsteun die in hoogte en diepte geregeld kan worden. Voor bestuurders die de hele dag rijden in een vorkheftruck is dit geen overbodige luxe, maar het mag de aandacht voor een goede vloer niet afleiden.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Ergoscore.be

De nieuwe wetgeving ergonomie omschrijft de risicoanalyse als het opsporen van ergonomische risico's en het beoordelen van ergonomische risicofactoren met preventiemaatregelen als doel. VerV lanceert daarom Ergoscore.be, een eenvoudige risicoanalysetool, die u online door deze stappen uit de...
Lees meer

VerV checklist praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De nieuwe wetgeving ergonomie vestigt de aandacht op het belang van de ontwerpfase. Bij een nieuwe kantoorinrichting speelt de ergonoom een belangrijke rol. Daarom ontwikkelde VerV een checklist gebaseerd op de praktijkrichtlijn kantoorinrichting. Het resultaat is een opsomming van aandachtspunten...
Lees meer

Erkend ergonoom

Een Erkend Ergonoom heeft een specialisatie in ergonomie gevolgd, is actief werkzaam en schoolt zich continu bij als ergonoom. Hierbij gelden de internationale criteria als basis. Een onafhankelijke accreditie-instelling, Belgian Institute for Certified Ergonomists (BICE), volgt deze op. De titel...
Lees meer

Verslag Congres Navorming 2024

Het Veiligheidsinstituut van de AP Hogeschool organiseert elk jaar een groot bijscholingsevent voor preventieadviseurs, het Congres Navorming. Daar staat ook steevast ergonomie op het programma. VerV kreeg de gelegenheid om de praktijkrichtlijn kantoorinrichting, de Ergoscore en de principes van...
Lees meer

Studiedag "Nieuwe wetgeving ergonomie in praktijk"

Deze succesvolle studiedag keek naar de toepassing van de wetgeving ergonomie in de praktijk. Uit de toelichting van TWW (arbeidsinspectie) bleek dat de risicoanalyse ergonomie een centrale rol speelt. Aansluitend werd dan ook een nieuwe methode, de Ergoscore, in groepjes ingeoefend. Snel en...
Lees meer

Nieuwe wetgeving ergonomie

Vanaf 25 mei wordt de nieuwe wetgeving ergonomie van kracht. In de Codex krijgt boek VIII “Ergonomie en preventie van MSA” een nieuwe titel 1, die gaat over de algemene bepalingen. Wat is er belangrijk?   1. Ergonomie vanaf het ontwerp Bij elk nieuw ontwerp en bij elke verandering...
Lees meer

Het Ergonomiecongres voor de Ergocoach

Voor de Ergocoach in de zorg is het Ergonomiecongres een gelegenheid om nieuwe invalshoeken op te doen. Welke sessies daarvoor interessant zijn? Hier zijn onze suggesties: 1. Hulpmiddelen steunkousen Wie de basisverplaatsingen reeds onder de knie heeft, kan in de track hulpmiddelen vooral...
Lees meer

Het Ergonomiecongres voor de interne preventieadviseur

Het Ergonomiecongres is een ideale gelegenheid voor de interne preventieadviseur om zijn basiskennis over ergonomie bij te spijkeren. Welke sessies daarvoor interessant zijn? Hier zijn onze suggesties: 1. Ergoscore Zelf aan de slag gaan met de risicoanalyse ergonomie? Een workshop over...
Lees meer

Laureaat ergonomieprijs: Ergonomische tools - Audi Brussels

Tijdens de Nieuwjaarsontmoeting werd de winnaar van de Ergonomieprijs 2023 in de bloemetjes gezet, maar natuurlijk hebben we daarnaast nog meer interessante inzendingen ontvangen! We lichten in dit artikel heel graag het voorstel toe van Audi Brussels.  Ontwikkeling van nieuwe ergonomische...
Lees meer