Verslag workshop "Trillingen"

De haven van Antwerpen vormde het decor voor een praktische studiedag over trillingen. Joeri Luts en Pieter Martens van het Fonds van Beroepsziekten werden uitgenodigd als experts op vlak van globale lichaamstrillingen en hand-arm trillingen. Na een uiteenzetting over de relatie tussen trillingen en de erkenning van beroepsziektes, werden de metingen ook effectief in praktijk uitgevoerd.

Geobjectiveerde rugpijn met zenuwaantasting kan erkend worden als beroepsziekte wanneer de werknemer blootgesteld werd aan een voldoende hoge dosis. Om te spreken van een rugbelastende dag moet de trillingswaarde op dagbasis (8u) meer dan 0,8 m/s2 bedragen. Boven deze grens kan men uitgaan van gezondheidsschade. Wanneer men deze blootstelling meer dan 1250 dagen (ongeveer 5 jaar) ondergaat, dan wordt aanvaard dat de rugpijn door de trilingen komt. De grens is strenger dan de actiewaarde van 0,5 m/s2 die gehanteerd wordt in het KB Trillingen (2005). Deze wet heeft dan ook een preventief doel.

Wanneer een vorkheftruckchauffeur niet de hele dag met de vorkheftruck rijdt, maar dit ook afwisselt met magazijnwerk waarbij veel getild moet worden, kan de rugbelasting samengesteld worden. De rugbelasting tengevolge van het tillen, wordt bepaald met het Mainz Dosis Dortmunder model. De som van beide belastingen moet wel meer dan 120% bedragen van de gevraagde limieten op elk risico apart.

Voor het praktijkdeel werd in vier groepen gewerkt: Franse auto - Duitse auto - slijpschijf - boormachine. Het meten van globale lichaamstrillingen met de pannenkoek op de bestuurderszetel is een snelle en eenvoudige methode. Tijdens een rit rondom de haven, werd het effect van ondergrond, snelheid en drempels duidelijk. De gemiddelde trillingswaarden bleven wel steeds onder de actiegrens. De piekwaarden of schokken hebben ook hun effect. Toch is de berekeningsmethode weinig betrouwbaar om uitspraken over te kunnen doen, aldus de experts.

Het doorslijpen van een baksteen levert hoge hand-arm trillingen op. De sensor wordt aan het handvat van het gereedschap zelf bevestigd. Het plaatsen volgens de drie assen vraagt hier toch wel meer aandacht. De gemeten waarden zijn ook sterk afhankelijk van de werkmethode van de slijper. De manier waarop men slijpt bepaalt voornamelijk de gemeten trillingswaarde. De resultaten zijn daardoor minder consistent dan bij globale lichaamstrillingen.

In de nabespreking werd ingegaan op preventieve maatregelen bij vorkheftrucks. De ondergrond is de meest bepalende factor. De vuistregel 60-20-10-10 drukt de invloed van respectievelijk ondergrond, snelheid, zetel en rijstijl uit. Een voor de hand liggende reflex is om steeds eerst naar de zetel te kijken. Deze factor speelt uiteraard een rol, maar kan geen wonderen verrichten. Wel was er een consensus dat een luchtgeveerde zetel met automatische gewichtsinstelling een goede standaard zou zijn, maar daarbij een lage rugsteun die in hoogte en diepte geregeld kan worden. Voor bestuurders die de hele dag rijden in een vorkheftruck is dit geen overbodige luxe, maar het mag de aandacht voor een goede vloer niet afleiden.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Lees meer

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Lees meer

Webinar Human Centric Lighting - 16/10

VerV organiseerde op 16 oktober een webinar over "Human Centric Lighting: mythe of toekomst?". Sprekers waren de onderzoekers van het gelijknamige VLAIO project door KULeuven, Howest en lichtcluster Groen Licht Vlaanderen. De opname en presentatie is te vinden onder het login gedeelte. Naast een...
Lees meer

Verslag webinar "Ergonomie 4.0"

Op 26 juni vond de eerste webinar van VerV plaats rond het thema "Ergonomie 4.0". Roeland Motmans lichtte zijn ervaringen in de retail en logistiek toe met de verschillende innovaties binnen industrie 4.0: robots, goods-to-man, cobots, AI (artificial intelligence), AR (augmented reality) en...
Lees meer

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Lees meer

10-10-10: Wisselwerken? Dat kan op veel manieren!

Ook dit jaar roepen we op om het zitten te onderbreken en te wisselwerken in het kader van onze 10-10-10-campagne. Dat kan op kantoor, maar zeker ook thuis tijdens het telewerken. Toon ons hoe jij wisselwerkt: met een originele foto die je op social media post met #wisselwerken. Wie weet win je een...
Lees meer

Ergoday industrie en kantoor - 28/09

De Ergodays industrie en kantoor vinden plaats op 28/09. Je kan ze apart volgen, maar het is de gelegenheid om ze beiden te combineren. In de voormiddag staat "Prestatie en ergonomie" centraal. Deze gaat in op een procesmatige benadering van ergonomie die welzijn en productiviteit ten goede komt....
Lees meer

Studiebureau Jonckheere: werken in stilte op kantoor

Studiebureau Jonckheere begint de dag met twee uur verplichte stilte van 8 tot 10 uur. Op die manier kan iedereen geconcentreerd aan de dag beginnen in een prikkelarme omgeving. Dat werkt preventief voor mentale overbelasting of zelfs burn-out. De mails worden ook gebundeld en op twee vaste...
Lees meer

Atos: zero-email policy om efficiënter te werken

Een kwart van de dag spenderen we aan het lezen van mails. Dit is een overload aan info en dan voelen we ons nog verplicht om telkens te antwoorden. Dit kost tijd en is niet meer efficiënt. Jan Krans legt uit hoe Atos ernaar streeft om het eerste “zero-mail” bedrijf te worden. Interne mails werden...
Lees meer