Verslag workshop "Trillingen"

De haven van Antwerpen vormde het decor voor een praktische studiedag over trillingen. Joeri Luts en Pieter Martens van het Fonds van Beroepsziekten werden uitgenodigd als experts op vlak van globale lichaamstrillingen en hand-arm trillingen. Na een uiteenzetting over de relatie tussen trillingen en de erkenning van beroepsziektes, werden de metingen ook effectief in praktijk uitgevoerd.

Geobjectiveerde rugpijn met zenuwaantasting kan erkend worden als beroepsziekte wanneer de werknemer blootgesteld werd aan een voldoende hoge dosis. Om te spreken van een rugbelastende dag moet de trillingswaarde op dagbasis (8u) meer dan 0,8 m/s2 bedragen. Boven deze grens kan men uitgaan van gezondheidsschade. Wanneer men deze blootstelling meer dan 1250 dagen (ongeveer 5 jaar) ondergaat, dan wordt aanvaard dat de rugpijn door de trilingen komt. De grens is strenger dan de actiewaarde van 0,5 m/s2 die gehanteerd wordt in het KB Trillingen (2005). Deze wet heeft dan ook een preventief doel.

Wanneer een vorkheftruckchauffeur niet de hele dag met de vorkheftruck rijdt, maar dit ook afwisselt met magazijnwerk waarbij veel getild moet worden, kan de rugbelasting samengesteld worden. De rugbelasting tengevolge van het tillen, wordt bepaald met het Mainz Dosis Dortmunder model. De som van beide belastingen moet wel meer dan 120% bedragen van de gevraagde limieten op elk risico apart.

Voor het praktijkdeel werd in vier groepen gewerkt: Franse auto - Duitse auto - slijpschijf - boormachine. Het meten van globale lichaamstrillingen met de pannenkoek op de bestuurderszetel is een snelle en eenvoudige methode. Tijdens een rit rondom de haven, werd het effect van ondergrond, snelheid en drempels duidelijk. De gemiddelde trillingswaarden bleven wel steeds onder de actiegrens. De piekwaarden of schokken hebben ook hun effect. Toch is de berekeningsmethode weinig betrouwbaar om uitspraken over te kunnen doen, aldus de experts.

Het doorslijpen van een baksteen levert hoge hand-arm trillingen op. De sensor wordt aan het handvat van het gereedschap zelf bevestigd. Het plaatsen volgens de drie assen vraagt hier toch wel meer aandacht. De gemeten waarden zijn ook sterk afhankelijk van de werkmethode van de slijper. De manier waarop men slijpt bepaalt voornamelijk de gemeten trillingswaarde. De resultaten zijn daardoor minder consistent dan bij globale lichaamstrillingen.

In de nabespreking werd ingegaan op preventieve maatregelen bij vorkheftrucks. De ondergrond is de meest bepalende factor. De vuistregel 60-20-10-10 drukt de invloed van respectievelijk ondergrond, snelheid, zetel en rijstijl uit. Een voor de hand liggende reflex is om steeds eerst naar de zetel te kijken. Deze factor speelt uiteraard een rol, maar kan geen wonderen verrichten. Wel was er een consensus dat een luchtgeveerde zetel met automatische gewichtsinstelling een goede standaard zou zijn, maar daarbij een lage rugsteun die in hoogte en diepte geregeld kan worden. Voor bestuurders die de hele dag rijden in een vorkheftruck is dit geen overbodige luxe, maar het mag de aandacht voor een goede vloer niet afleiden.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

SWOT analyse VerV

De Adviesgroep van VerV kwam eind november samen om een SWOT analyse van VerV en het vakgebied ergonomie te maken. Het doet plezier vast te stellen dat de sterke punten sterk overeenkomen met de waarden, missie en visie van VerV. Daarnaast zijn er ook nog groeimogelijkheden zoals het verbreden van...
Lees meer

Sociaal event 2024

Om de leden te bedanken die zich het voorbije jaar geëngageerd hebben voor VerV, organiseren we elk jaar een etentje. Dat is ook de gelegenheid om mensen in de bloemetjes te zetten. Dit jaar gingen immers Filip Buckens en Jan Stofs op pensioen. Hoewel ze nog niet op VerV pensioen gaan, wouden we...
Lees meer

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer

Woonzorgnet-Dijleland ondertekent zorgcharter

Op 21 oktober ondertekenden algemeen directeur Griet Robberechts, ComfortZorg & Innovatie Expert Jo De Clercq en interne preventieadviseur Maria Bragina namens Woonzorgnet-Dijleland het charter “Ergonomie in de zorg”. Deze intentieverbintenis formaliseert hun jarenlange inzet als...
Lees meer

Verslag VerV Ergonomiecongres 2024

Op 22 oktober organiseerde VerV voor de derde keer het Ergonomiecongres! Het werd weer een boeiende dag met lezingen, workshops, demo's en veel netwerkmogelijkheden. Op de website van het Ergonomiecongres kan je de foto's en presentaties terugvinden.
Lees meer

Welzijnsvereniging De Wijngaard ondertekent zorgcharter

Welzijnsvereniging De Wijngaard heeft als slogan ‘SAMEN klaar voor de ZORG van de TOEKOMST’. Op vlak van ergonomie willen ze dit ook bereiken. De instelling heeft reeds een rijke ergonomische geschiedenis: aangepaste hulpmiddelen (liften, glijzeilen, hoog-laag bedden, douchebrancard…), voldoende...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2024

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg"

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. De directie engageert zich om de principes uit de VerV praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” toe te passen. Concreet betekent dit het toepassen van de mobiliteitsklassen en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Op 21 januari 2025 opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting. Op deze namiddag verzamelt de ergonomiewereld zich om terug te blikken op het voorbije jaar en elkaar te ontmoeten en inspireren. Tijdens de studiedag komen succesverhalen...
Lees meer