Verslag workshop "Trillingen"

De haven van Antwerpen vormde het decor voor een praktische studiedag over trillingen. Joeri Luts en Pieter Martens van het Fonds van Beroepsziekten werden uitgenodigd als experts op vlak van globale lichaamstrillingen en hand-arm trillingen. Na een uiteenzetting over de relatie tussen trillingen en de erkenning van beroepsziektes, werden de metingen ook effectief in praktijk uitgevoerd.

Geobjectiveerde rugpijn met zenuwaantasting kan erkend worden als beroepsziekte wanneer de werknemer blootgesteld werd aan een voldoende hoge dosis. Om te spreken van een rugbelastende dag moet de trillingswaarde op dagbasis (8u) meer dan 0,8 m/s2 bedragen. Boven deze grens kan men uitgaan van gezondheidsschade. Wanneer men deze blootstelling meer dan 1250 dagen (ongeveer 5 jaar) ondergaat, dan wordt aanvaard dat de rugpijn door de trilingen komt. De grens is strenger dan de actiewaarde van 0,5 m/s2 die gehanteerd wordt in het KB Trillingen (2005). Deze wet heeft dan ook een preventief doel.

Wanneer een vorkheftruckchauffeur niet de hele dag met de vorkheftruck rijdt, maar dit ook afwisselt met magazijnwerk waarbij veel getild moet worden, kan de rugbelasting samengesteld worden. De rugbelasting tengevolge van het tillen, wordt bepaald met het Mainz Dosis Dortmunder model. De som van beide belastingen moet wel meer dan 120% bedragen van de gevraagde limieten op elk risico apart.

Voor het praktijkdeel werd in vier groepen gewerkt: Franse auto - Duitse auto - slijpschijf - boormachine. Het meten van globale lichaamstrillingen met de pannenkoek op de bestuurderszetel is een snelle en eenvoudige methode. Tijdens een rit rondom de haven, werd het effect van ondergrond, snelheid en drempels duidelijk. De gemiddelde trillingswaarden bleven wel steeds onder de actiegrens. De piekwaarden of schokken hebben ook hun effect. Toch is de berekeningsmethode weinig betrouwbaar om uitspraken over te kunnen doen, aldus de experts.

Het doorslijpen van een baksteen levert hoge hand-arm trillingen op. De sensor wordt aan het handvat van het gereedschap zelf bevestigd. Het plaatsen volgens de drie assen vraagt hier toch wel meer aandacht. De gemeten waarden zijn ook sterk afhankelijk van de werkmethode van de slijper. De manier waarop men slijpt bepaalt voornamelijk de gemeten trillingswaarde. De resultaten zijn daardoor minder consistent dan bij globale lichaamstrillingen.

In de nabespreking werd ingegaan op preventieve maatregelen bij vorkheftrucks. De ondergrond is de meest bepalende factor. De vuistregel 60-20-10-10 drukt de invloed van respectievelijk ondergrond, snelheid, zetel en rijstijl uit. Een voor de hand liggende reflex is om steeds eerst naar de zetel te kijken. Deze factor speelt uiteraard een rol, maar kan geen wonderen verrichten. Wel was er een consensus dat een luchtgeveerde zetel met automatische gewichtsinstelling een goede standaard zou zijn, maar daarbij een lage rugsteun die in hoogte en diepte geregeld kan worden. Voor bestuurders die de hele dag rijden in een vorkheftruck is dit geen overbodige luxe, maar het mag de aandacht voor een goede vloer niet afleiden.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Maand van de Ergonomie

Oktober is "Maand van de Ergonomie". Daarom heeft de VerV drie posters ontwikkeld voor kantoor, zorg en industrie. Download je poster en zet zo ergonomie mee in de kijker.   Op 8 oktober is er de Ergoday Zorg te Affligem met als thema "Gezonde medewerkers". In de voormiddag staan er plenaire...
Lees meer

Ergonomie en telewerken

Donderdag 19 september is nationale telewerkdag. Een mooie gelegenheid om de consensus rond "Ergonomie en telewerken" van de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) te lanceren. Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid. Lees consensus "Telewerken en...
Lees meer

Premus 2019 met Ruth Costers

Van 2 tot 5 september vond in Bologna het 10de Premus congres plaats over de preventie van musculoskeletale aandoeningen. Het thema was van onderzoek naar evidence based interventies en praktijken. Tussen de sprekers was ook een VerV lid te bespeuren. Ruth Costers stelde het ontwerp van een...
Lees meer

Portret Jeroen Lauwereys

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen Lauwereys, country manager BeLux. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Mijn naam is...
Lees meer

Human Factors NL Jaarcongres 2019

Op 28 en 29 november 2019 vindt het Human Factors NL Jaarcongres plaats in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. Congresthema is  "Evolutie, Revolutie!". Naast plenaire key note speakers zijn er ook parallelle sessies. VerV vult daar trouwens eentje van in. Inschrijving is vanaf nu mogelijk....
Lees meer

Portret Dirk Vermeulen

Op 15 juli is Dirk Vermeulen plots van ons heengegaan. Hij is 61 jaar geworden... Hoewel hij op de vooravond van zijn pensioen was, was hij nog zeer actief in het verenigingsleven. Hij was voorzitter van de vereniging voor bedrijfsverpleegkundigen, jarenlang lid van de ergonomievereniging en...
Lees meer

KB Gezondheidstoezicht en ergonomie

In juni werd codex boek I titel 4 rond het gezondheidstoezicht aangepast. De periodiciteit van de periodieke medische onderzoeken door een arbeidsarts wordt versoepeld. Bijkomend kunnen verpleegkundigen ingezet worden voor aanvullende medische handelingen zoals specifieke vragenlijsten. Voor...
Lees meer

Themabijeenkomst exoskeletten NL

De ergonomievereniging uit Nederland, Human Factors NL, organiseerde een themabijeenkomst rond exoskeletten. Als introductie werd een bezoek gebracht aan het Dreamlab van TUDelft. Hier werken studenten aan zonnewagens, actieve exoskeletten, raketten, zonneboten, enz... om deel te nemen aan...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg" 2019

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. Ze engageren zich met de principes of intenties uit de praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” van de Vlaamse Ergonomie Vereniging, VerV. Deze is het resultaat van een brede...
Lees meer