Verslag studiedag "Landschapskantoren"

Het PVI in Antwerpen ontving de Belgische ergonomievereniging voor een workshop rond landschapskantoren. Om een frisse en snedige invalshoek op dit thema te hebben, werd Freddy Willems gevraagd als moderator. Met discussies en ontwerpoefeningen was de namiddag goed gevuld.

Presentatie landschapskantoren (.pdf)

Het eerste thema draaide rond het verleden: "was het ooit anders?". Hier werd duidelijk dat landschapskantoren niet nieuw zijn, rond 1900 was het zelfs de standaard. De indeling in eilandjes binnen de open ruimte werd reeds in 1937 teruggevonden, waarna ook de evolutie naar cellenkantoren ingezet werd. Vandaag zet de economie terug aan tot open ruimtes. Hierin wordt een evenwicht gezocht tussen functie en emotie, presteren en zich goed voelen op het werk. Toch zijn de uitdagingen voor de toekomst duidelijk: het werk wordt flexibeler, sneller en wisselender. Als ergonoom kan men landschapskantoren niet tegenhouden, maar moet men vooral duidelijk maken waaraan een goed kantoor moet voldoen: voldoende oppervlakte, verstelbaar meubilair en compartimentering om geluidshinder te vermijden. Binnen deze ergonomische krijtlijnen (in het lastenboek) kan de architect zijn creativiteit nog steeds de vrije loop laten. De richtlijnen dienen wel concreet te zijn en praktische studies kunnen de argumentatie kracht bijzetten.

De flexibliteit zal zich nog verder doorzetten: flexibele uren, werkplaatsen, contracten, organisatie... De stap naar thuiswerken en flexwerkplekken is snel gezet. Ondertussen heeft Yahoo het thuiswerken alweer afgeschaft, het loopt dus niet automatisch goed. Thuiswerk klinkt mooi, maar vraagt ook discipline. Op vlak van ergonomie vragen de werkomstandigheden wel de nodige aandacht. Thuis gelden immers dezelfde criteria als op kantoor en wie betaalt dit? Wanneer men moet thuiswerken als bedrijfskeuze, dan lijkt het evident dat de werkgever voorziet in aangepast meubilair. Wanneer de vraag van de werknemer komt, zou men verwachten dat dit pas kan als hij kan aantonen dat hij over een aangepaste werkplek beschikt (geïsoleerde werkkamer en meubilair op maat). Of moet de werkgever dit toch doen, door bvb de ecocheques te vervangen door "ergo"cheques?
Uit de discussie rond voorwaarden van een flexwerkplek, kwam volgend lijstje naar voor:
- verstelbaar meubilair
- basisuitrusting: scherm, toetsenbord en muis staan klaar
- standaard stoel: maakt instructies éénduidig
- stoel met gewichtsherkenning (vermits deze instelling minst wordt gebruikt en toch belangrijk is)
- individuele en verstelbare tafel

Tot slot werd ook de evolutie in kantoormeubilair onder de loep genomen. Er moet meer bewogen op het werk, dus de loopband en fietsen staan al klaar om al bewegend te werken. Hoever kan men echter gaan? Grove motoriek en fijne motoriek gaan immers niet samen. Muizen zal moeilijker gaan. Hetzelfde geldt voor lezen en bewegen. Geconcentreerd lezen als men niet stabiel zit, zal minder vlot verlopen. Dynamiek zal dus op een andere manier gerealiseerd moeten worden, door verschillende ruimtes met verschillende houdingen voor verschillende taken.

De conclusie van de studiedag was duidelijk: kantoorergonomie zit in volle ontwikkeling. De ergonoom zal de klassieke tips voor een individueel kantoor moeten aanpassen en vertalen naar deze nieuwe/flexibele situaties met oog voor dynamiek en de omgevingsfactoren.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Sessievoorstel Ergonomiecongres

Noteer 21 oktober zeker al in je agenda, want dan verzamelt iedereen met een interesse in ergonomie weer op het Ergonomiecongres. De inschrijvingen gaan binnenkort pas open, maar in afwachting kan je al wel een sessievoorstel indienen. Zo bepaal jij mee welke topics er op het programma komen. Een...
Lees meer

Werkgroep indienststelling

Begin april starten we met een nieuwe werkgroep rond ergonomie bij indienststelling. Om een goed beeld te krijgen van de huidige aanpak binnen verschillende organisaties, vragen we om voorbeelden of templates van een indienststellingsverslag te delen. Dit kan eenvoudig door een e-mail te sturen...
Lees meer

Webinar "Evidence based kantoorergonomie"

Binnen de specialisatie ergonomie kwamen twee interessante papers aan bod rond curved monitors en blauw licht. Deze topics vormden de basis van deze evidence based webinar rond kantoorergonomie. Hieronder vind je voor beide topics de opname en de gebruikte slides. Lees meer:...
Lees meer

Spreker in de kijker - Edelhart Kempeneers

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Tijdens deze studiedag verkennen we de impact van AI op ons werk en welzijn samen met enkele boeiende sprekers, waaronder Edelhart Kempeneers.  Wie ben je en wat is je link met ergonomie? Ik...
Lees meer

Spreker in de kijker - Laura Nurski

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Samen met verschillende sprekers verkennen we tijdens deze studiedag de impact van AI op ons werk en welzijn. We starten met een boeiende lezing van Laura Nurski.  Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting opende VerV het nieuwe jaar. Tijdens de studiedag kwamen succesverhalen uit de zorg, kantoor en industrie aan bod. Ook de Erkende Ergonomen kregen de kans hun goede praktijken toe te...
Lees meer

Prebes Awards niveau I - ergonomie

Tijdens de Prebes Awards werden de beste eindwerken binnen de opleidingen preventieadviseur in de bloemetjes gezet. Bij de preventieadviseur niveau I opleiding was Danielle Bellon genomineerd met een eindwerk over ergonomie. Daarom zetten we dit graag in de kijker. Wie ben je, waar werk je en wat...
Lees meer

Ergoday "AI op kantoor" - 25/03

Op 25 maart organiseert VerV een studiedag over artificiële intelligentie. Er wordt veel over gepraat, maar voor welke taken, jobs en sectoren wordt dit een echte gamechanger? Tijdens deze studiedag verwerven we in de voormiddag inzichten in de beloften en de valkuilen van AI op het werk en de...
Lees meer

Intervisie "Vallen in thuiszorg" - 03/06

Op 3 juni organiseert VerV een intervisie rond "Vallen in de thuiszorg". Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is de gastlocatie voor deze intervisie. Zorgverleners en mantelverzorgens worden dagelijks geconfronteerd met gevallen zorgvragers in de thuiszorg. Helaas zijn gepaste hulpmiddelen vaak niet...
Lees meer

Intervisie "Opleiding tilliften" - 03/04

Op 3 april organiseert VerV een intervisie "Opleiding van tilliften". In de namiddag komen we samen om minimum eisen te ontwikkelen die een opleiding van tilliften zouden moeten hebben. Het veilig verplaatsen van patiënten  met behulp van een tillift is een essentieel onderdeel van de zorg. Nu...
Lees meer