Verslag strategiedag VerV
Bij de start van de paasvakantie heeft het VerV bestuur zich teruggetrokken voor een strategiedag. Doel was om vooruit te blikken naar de toekomst vertrekkende van onze waarden en missie. Daaruit volgden dan vier strategische pijlers.
Waarden
- Daadkracht: veel doen, snelle beslisstructuur
- Verbondenheid: iedereen die bezig is met ergonomie, ook coach en PA
- Positiviteit: focus op doen en minder op wie niet mee wil
- Deskundigheid: hoog niveau van ergonomie bewaken, evidence based
- Vooruitstrevendheid: nieuwe evoluties en technologieën opvolgen
- Onafhankelijkheid: ergonomie onafhankelijk werkgever, overheid, commercieel,…
- Authenticiteit: graag aan ergonomie doen, Vervitis
Missie
VerV wil het vakgebied ergonomie sterker maken
Strategische pijlers
- Connecteren en ontwikkelen
Het samenkomen met elkaar blijft een sterk punt van VerV. Door het uitwisselen van ervaring kan ook een consensus ontwikkeld worden.
- Opleidingen formaliseren
De leerlijn ergonomie voor preventieadviseurs en in de zorg is een sterke basis om opleidingen meer zichtbaar te maken en kwalificaties te formaliseren.
- Kennis delen
Het Ergonomiecongres en de Nieuwjaarsontmoeting zijn de uithangborden van VerV. Studiedagen zullen verder evolueren naar bedrijfsbezoeken en webinars.
- Communiceren intern/extern
Communicatie naar de leden toe is belangrijk. Een update van de website dringt zich bvb op. Extern is nog groei mogelijk voor het uitdragen van de VerV consensus.
Persona’s
Na het definiëren van de strategische pijlers was een volgende oefening om deze toe te passen op de doelgroepen van VerV. Volgende persona’s werden gedefinieerd:
- Erik – Ergonoom
- An – Adviseur Ergonomie
- Celine – Ergocoach
- Peter – Preventieadviseur
Voor elke strategische pijler werd dan gekeken wat dit betekent voor deze doelgroepen. Dat zal VerV helpen om concrete acties te definiëren en biedt een goede kapstok naar de toekomst toe.