Verslag bedrijfsbezoek Ford Genk

Op 31 mei was de vereniging op bezoek bij Ford Genk voor een interessante studiedag. Gastheer was Bart Haesen, ergonoom bij Ford Genk. Na een uiteenzetting van Bart Haesen over de proactieve aanpak van ergonomie volgde een rondgang doorheen de fabriekshallen om de resultaten in praktijk te zien.

Ergonomie speelt uiteraard een rol bij het ontwerpen van auto's zodat de bestuurders comfortabel kunnen zitten en makkelijk toegang hebben tot alle bedieningsmiddelen. Tijdens deze studiedag ging het over de plaats van ergonomie bij het bouwen/produceren van de auto's. De operator is in dit geval eigenlijk de klant. Om te komen tot de "corporate" aanpak van ergonomie zoals die vandaag bestaat, is echter een hele weg afgelegd.

Tot 1995 was er geen echt preventief beleid. Daarna werd gestart met de uitbouw van reactieve ergonomie op Europees niveau. Een team van ergonomen zocht oplossingen voor problemen van fysieke overbelasting. In 2002 gebeurde een ingrijpende evolutie naar een proactieve ergonomie. Ergonomie kwam daarmee op gelijke hoogte te staan als veiligheid. Om dit in praktijk mogelijk te maken werd een Ergolab opgericht waar alle handelingen virtueel kunnen gesimuleerd worden. Een operator draagt een pak met sensoren en voert de handelingen uit in een gesimuleerde omgeving. Dit wordt simultaan omgezet in een 3D computerfiguur, Jack. Dit biomechanisch model dient als basis om alle gewrichtsbelastingen te bepalen. Uitgangspunt daarbij is dat 75% van de vrouwen het werk ook moet kunnen uitvoeren.



Een belangrijk argument voor de strategische keuze van het management om te investeren in ergonomie waren de serieuze kosten die overbelastingsklachten met zich meebrengen. In de periode 1994-2000 waren RSI klachten aan de hand en elleboog goed voor een ziekteverzuim dat overeenkomt met 44 FTE (voltijds equivalenten) in Ford Genk. Gelijktijd werd in de Amerikaanse plant per aandoening (bvb. carpal tunnel syndroom) bijgehouden hoeveel hen dit kost aan claims (verzekering).

In de huidige werkwijze wordt 42 maanden voor een proces in productie wordt uitgevoerd, reeds begonnen met ergonomie. Men begint met de lessons learned van het verleden of andere plants. Er wordt nu eveneens een "best practise" databank wereldwijd bijgehouden om de goede zaken over te nemen. Alle informatie uit normen, standaarden en ontwerprichtlijnen zijn samengebracht en vormen de basis voor hun eigen ontwerprichtlijnen. Bovenhoofds mag er bvb niet meer dan 3 kg getild worden, met één hand slechts 5 kg en onder alle omstandigheden wordt er niets boven de 15,9 kg getild, enz... Hierin staat ook opgesomd welke tools ter beschikking zijn binnen Ford wereldwijd en hoe de resultaten geïnterpreteerd worden: NIOSH, OCRA, Strain Index, 3D SSPP, Sue Rodgers, Job Analyser Tool,... In de NIOSH methode wordt een lift index tot 1,5 aanvaard.

Alle productieprocessen worden opgelijst en bestudeerd. Het virtueel simuleren aan de hand van de computermodellen blijft daarin een sterke troef. Tijdens de rondgang viel dan ook op de zwaar fysiek werk vaak wordt overgenomen door takels. De tools, bvb om schroeven vast te draaien, worden daarbij meestal in de handling aid geïntegreerd. De hoogtevestelbaarheid van de auto's, de happy seat om binnen de wagen te werken, de vele hand tools, verhoogde en gekantelde bakken met het aangevoerde materiaal,... het was een mooie verzameling van resultaten op vlak van ergonomie. De proactieve en beleidsmatige aanpak werkt.
 

Verslag: Roeland Motmans

Nieuws

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer

Ergonomie 2030

Waar ligt de toekomst van ergonomie in België? Dat is het onderwerp van onderstaande vragenlijst en daar kan jij jouw mening over geven. Geef mee vorm aan de toekomst van ergonomie en vul de vragenlijst hier in! De vragenlijst bestaat enerzijds uit open vragen en anderzijds uit concrete stellingen...
Lees meer

Portret Sofia Scataglini

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sofia Scataglini, auteur van het boek "Internet of Things for Human Centered Design". Ze is werkzaam bij de Belgische Koninklijke militaire academie Koningin Astrid en...
Lees meer

Verslag Ergoday "Inclusieve Ergonomie"

De Ergoday “Inclusieve ergonomie” was een voltreffer. Het werd een inspirerende mix van sprekers en discussiemoment in groepjes. Het was dan ook terug een fysieke studiedag om elkaar terug te ontmoeten en te netwerken. Het thema inclusie leeft alvast op de werkvloer: hoe omgaan met man/vrouw,...
Lees meer

Intervisie exoskeletten - 23 juni

De intervisie exoskeletten opende met een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur en praktijkstudies in bedrijven. Daarna was het tijd om een hele reeks exoskeletten eens zelf uit te testen. Tijdens de discussie kwam de positieve aspecten een aandachtspunten naar voor. Exoskeletten...
Lees meer

Man/vrouw in de risicoanalyse ergonomie

Normen in de industrie zijn vaak ontwikkeld op maat van de fitte man. Vrouwen zijn echter geen kleine mannen. Daarom is het belangrijk om in de risicoanalyse ergonomie oog te hebben voor de verschillen tussen man en vrouw. Op de Ergoday "Inclusieve ergonomie" op 02/06 komt de aanpak van Volvo Cars...
Lees meer

Ergonomie in de sociale economie

Ergonomie speelt een belangrijke rol om de sociale economie competitief te houden. Machteld Van de Woestyne licht op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) de kracht toe een van goed ontwerp dat ook rekening houdt met fysieke beperkingen. Bekijk hier het progamma. Met het ontwerp van een...
Lees meer