Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico.

  1. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen
  2. Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden
  3. Passende maatregelen te nemen (op basis van de risicoanalyse)
  4. De werknemers informeren over de genomen maatregelen
  5. De werknemers krijgen opleiding en ontvangen inlichtingen
Het geven van opleidingen is dus een verplichting bij het manueel hanteren van lasten. Ondanks dat instructies onderaan de preventiehiërarchie staan, kiezen bedrijven toch vaak voor deze interventie. In Australië wierp men recent een kritische blik op dergelijke tilopleidingen. Het is immers meer effectief om in te zetten het aanpassen van de werkomstandigheden.
 

De geschiedenis van tilopleidingen
Onder tilopleidingen verstaan we opleidingen waar werknemers worden getraind in technieken, zoals door de knieën buigen, de rug recht houden, … Met deze opleidingen verspil je waarschijnlijk waardevolle budgetten én tijd, aldus de WHSQ.

Een enquête van WHSQ maakt duidelijk dat 75% van de werkgevers dergelijke opleidingen heeft georganiseerd in de voorbije 2 jaar. Opmerkelijk: 70% blijft dergelijke opleidingen organiseren, ook al denken ze zelf dat de opleidingen geen bijdrage leveren in de preventie van letsels.

De tilopleidingen vinden hun oorsprongen in krachttraining, fitness en rugrevalidatie en dat is ook waar deze benadering moet blijven, zo stelt de WHSQ.

Tilopleiding zijn niet zinvol
Verder in het videofragment worden ook een aantal studies1,2 aangehaald om deze stelling te staven. De belangrijkste conclusies die de WHSQ hierover samenvat:

  • Getrainde werknemers hebben evenveel letsels als ongetrainde werknemers
  • Er is geen verschil tussen werknemers die een beperkte training kregen en diegene die doorgedreven training met biofeedback hebben gevolgd
  • Er is geen verschil tussen werknemers die een éénmalige trainingssessie volgden en diegene die verschillende trainingssessies konden volgen.

Wat dan wel?
Reeds in 2014 werd een evidence based praktijkrichtlijn3 gepubliceerd, gebaseerd op een systematische review. De kwaliteit van het bewijs werd onderverdeeld in de categorieën van A (sterk bewijs) tot en met D (consensus).

Ook in deze publicatie concludeert men dat er sterk bewijs is dat training en houdings- of bewegingsadvies geen effect hebben, net zoals rugbraces. Maatregelen die gericht zijn op het aanpassen van de werkomstandigheden worden wel positief geëvalueerd:

  • Tilliften voor patiënten:
    • Positief effect: A
    • Plafondliften genieten de voorkeur.
  • Tilliften voor objecten:
    • Positief effect: C
    • Effect is afhankelijk van de setting.
    • Gebruik ervan kan soms langer duren dan manueel tillen
  • Productiemethode aanpassen:
    • Positief effect: C
    • Tillen vervangen door trekken/ duwen kan de fysieke belasting sterk verminderen
  • Gewichten aanpassen
    • Positief effect: C
    • Als het verminderen van het gewicht een verhoging van de frequentie betekent, kan het ook nadelig zijn
  • Aanpassen tilhoogte
    • Positief effect: B
    • De werkhoogte optimaliseren kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het verminderen van de belasting
  • Aanpassen horizontale afstand
    • Positief effect: A
    • De voorwaartse reikafstand verminderen levert een aanzienlijke bijdrage aan het verminderen van de belasting
  • Aanpassen wrijving (patiënten transfers)
    • Positief effect: A
    • De wrijvingsweerstand verminderen door glijlakens (patiënten) kogelplaten, …. levert een aanzienlijke bijdrage aan het verminderen van de belasting
  • Grip verbeteren
    • Positief effect: C

Besluit
Tilopleidingen leveren dan geen bijdrage tot het verminderen van klachten, gelukkig zijn er voldoende maatregelen die dat wel doen. Deze resultaten tonen aan dat de geprefereerde aanpak van de wetgeving zinvol is: manueel tillen voorkomen (zoals met tilliften), analyseren om de inrichting/ omstandigheden te optimaliseren.  Om dit op systematische en gestructureerde manier te doen is ondersteuning van een preventieadviseur ergonomie noodzakelijk. Met onze praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie4 geven we hier ook concrete handvaten voor. Maar wat dan met de ‘verplichte’ opleiding? Wel, die opleiding kan zeker een nuttige invulling krijgen., zolang het maar niet gaat over de tiltechnieken of de aangenomen werkhouding.

Bronnen:

  1. Manual material handling advice and assistive devices for preventing and treating back pain in workers - Verbeek, JH - 2011 | Cochrane Library
  2. Effect of training and lifting equipment for preventing back pain in lifting and handling: systematic review - PubMed (nih.gov)
  3. An Evidence-Based Multidisciplinary Practice Guideline to Reduce the Workload due to Lifting for Preventing Work-Related Low Back Pain | Annals of Occupational and Environmental Medicine | Full Text (biomedcentral.com)
  4. https://www.verv.be/news/praktijkrichtlijn-risicoanalyse-ergonomie/

 

Nieuws

Haalbare praktijkvoorbeelden telewerken

Nu velen overgaan op telewerken is het tijd om even stil te staan bij de inrichting van de beeldschermwerkplek thuis, ook al beschik je niet over de meest instelbare bureaustoel of tafel. Vermijd lichamelijke klachten door de instellingen van je werkplek te optimaliseren. Vergeet bovendien niet om...
Lees meer

Ergoday kantoor "Deconnectie"

De Ergoday Kantoor rond "Deconnecteren" is uitgesteld naar 28 september in de namiddag. In de voormiddag vindt de Ergoday industrie plaats over "Prestatie en ergonomie". Je kan de Ergodays afzonderlijk bijwonen of gecombineerd. Lees meer Deze studiedag staat in het teken van "deconnectie"....
Lees meer

Workshop opleidingen in de zorg - 19/05

Op 19 mei vindt een online intervisie plaats rond opleidingen ergonomie in de zorg. In een interactieve workshop zal nagedacht worden over de verschillende benamingen en de daaraan gekoppelde opleidingen: ergocoach, tilcoach, mentor, consulent, referent, aanspreekpunt, enz... Doelstelling is...
Lees meer

Verslag studiedag KIM methodes

Wegens succes werd de studiedag rond de nieuwe KIM methodes herhaald op 20/02. Na een demonstratie van de tools stond het oefenen in kleine groepjes centraal. De nieuwigheden werden toegelicht en bediscussieerd. Het werd een aangename en boeiende studiedag in het hartje van...
Lees meer

Specialisatie ergonomie 2021

In februari 2021 start een nieuwe specialisatie-opleiding ergonomie. Dit is een organisatie van Odisee in samenwerking met KUL en VerV. De specialisatie ergonomie beantwoordt aan de opleidingseisen van een preventieadviseur ergonomie. Gedurende 40 dagen verdiepen de cursisten zich in 9 modules rond...
Lees meer

Magazine Nursing pikt charter "Ergonomie in de zorg" op!

Nursing, het tijdschrift voor verpleegkundigen, besteedde in haar decembernummer ook aandacht aan het charter van "Ergonomie in de zorg". UZ Gent was de eerste zorginstelling die dit ondertekende. Filip Buckens, ergonoom verpleegkundige bij UZ Gent, lichtte het opzet van het charter toe. Om de...
Lees meer

Nieuwjaarsontmoeting 30-01-2020

Op 30 januari vond naar jaarlijkse traditie de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" plaats, ook wel gekend als de Nieuwjaarsontmoeting. De zaal was weeral goed gevuld met inspirerende sprekers en gepassioneerde leden. Daarnaast werd de Ergonomieprijs 2019 uitgereikt voor goede...
Lees meer

Max Schoepen wint Ergonomieprijs 2019!

Max Schoepen heeft de Ergonomieprijs 2019 gewonnen met de "Prone Crawl Breast Couch". Dit is een ligtafel voor de bestraling bij borstkanker. Deze ontwikkeling is het resultaat van een onderzoeksteam aan UGent. Momenteel lopen de testen in drie ziekenhuizen. Naast de maatschappelijke relevantie...
Lees meer

Nieuw VerV bestuur

Op 30/1 vond de Algemene Ledenvergadering van de VerV Ergonomievereniging. Het was een belangrijke editie deze keer, een nieuwe bestuursperiode werd op gang getrapt. Drie nieuwe krachten komen het bestuur versterken zodat de toekomst verzekerd is. Met als thema "verbreden en verdiepen" zullen het...
Lees meer