Verslag studiedag "Dynamisch werken op kantoor"

Op 01 juni was ING te Antwerpen gastheer voor deze studiedag rond kantoorergonomie. Met dynamisch werken werd ingespeeld op het actuele thema "minder zitten op kantoor". Zit-statafels als standaard, ervaringen met bureaufietsen, een actieve kantoorindeling,... al deze topics werden toegelicht en bediscussieerd.

Vernieuwde NPR1813 "Ergonomie kantoormeubelen" - Bas Van der Doelen
Dynamisch werken in praktijk (.pdf) - Marc Vermeesch
Dynamische werken in praktijk (.pdf) - Petra Bogaerts
Dynamisch werken in praktijk (.pdf) - Guido Moerman
Resultaten workshop en discussie (.pdf)

Uitgangspunt van de nieuwe NPR1813, een Nederlandse PraktijkRichtlijn, is een matrix of beslissingsboom. In functie van het type werkplek en de duur van gebruik, kunnen de vereisten voor een bureaustoel en -tafel afgelezen worden. Aan de verstelbaarheden van de bureaustoel is nog niets veranderd omdat op Europees niveau de EN1335 voor bureaustoelen ook aan een nieuwe versie toe is. De nieuwe norm laat meer ruimte voor diversiteit aan meubilair toe afhankelijk waar het voor moet dienen.

Marc Vermeesch stelde in zes stappen voor hoe ze bij SD Worx door de jaren heen het niveau van dynamisch werken hebben opgebouwd. Het begon met blokjes onder de niet-verstelbare tafels, wat evolueerde naar verschillende tafelhoogtes met bijhorende kleur tot zit-statafels voor mensen met klachten. Het invoeren van activity based working vormde de opportuniteit om het gebruik van zit-statafels verder uit te bereiden. De meest recente stap waren projecten met de stavergaderplekken, deskbikes, stretch-time en wandelvergaderingen...

Petra Bogaerts stelde drie strategieën voor bij Janssen Pharmaceutica om medewerkers te motiveren tot meer bewegen. Een app "Healthy & Me" geeft via de smartphone tips om meer te bewegen en over gezondheid in het algemeen. Diensten kunnen een deskbike, activity tracker, enz.. uitlenen om zelf acties op te zetten. Zit-statafels zijn er voor gemotiveerde medewerkers en vergaderzalen worden ook met hoge tafels uitgerust. Tot slot wordt ingezet op sensibiliseren en opleiding om een duurzaam effect te creëren.

Guido Moerman tot slot beschreef hoe de verhuis van Securex in Antwerpen een gelegenheid vormde om over te schakelen naar open kantoren, dynamisch meubilair en telewerken. Na twee jaar bleek dat de regelmatige kantoorwerker toch zijn vaste stek zoekt. Wel positief was het activiteitsgerelateerde aspect: bellers gingen bij bellers zitten. Om het verstelbaar meubilair te doen gebruiken, bleek een individuele uitleg het meest effectief. Van het alternatief meubilair bleef de Swopper populair.

De studiedag werd afgesloten met het bespreken van wat de groepjes hadden ingevuld op de poll. Een grote groep ziet een zit-statafel als standaardmateriaal bij langdurig kantoorwerk. Over het verplicht gebruik was geen eensgezindheid. De meerderheid kiest om in te zetten op sensibiliseren van individu, team en hiërarchische lijn. Wat de dynamische varianten (fiets, loopband, balance board) betreft, is men voorstander dat de optie wordt aangeboden voor wie wil. Alles nog veel stof tot discussie...

Het was een boeiende en interactieve studiedag, waarop weer heel wat ideeën en meningen gedeeld werden. Het thema leeft en stap per stap wordt dynamisch werken tot meer een realiteit. De praktijkvoorbeelden gaven een realistisch kijk op de resultaten met toch een positieve eindconclusie. Bedankt aan de sprekers en deelnemers voor deze interessante studiedag!

Nieuws

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Lees meer

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Lidgeld 2019

Voor 2018 bedraagt het lidmaatschap 50 euro. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie  een factuur nodig heeft, kan de facturatiegegevens doormailen naar info@verv.be. Waarom lid worden? - Netwerken:...
Lees meer

Portret Kitta Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Kitta Van de Velde, preventieadviseur bij Atlas Copco Support Services. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, wat doe je en waar...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer