Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen

De praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" kende een update in 2023. Deze is het resultaat van een brede consensus onder de zorgspecialisten in België over de mobiliteitsklassen en de vereiste hulpmiddelen per transfer.

Praktijkrichtlijn "Verplaatsen van personen" NL - FR - ENG

1. Zorgvragers kunnen ingedeeld worden in vijf mobiliteitsklassen
Bij het verplaatsen van personen dienen de resterende mogelijkheden van de zorgvrager zoveel mogelijk benut te worden. Zorgvragers worden daarom ingedeeld in vijf mobiliteitsklassen (MK5) op basis van wat ze zelf nog kunnen. Deze bepaalt het gepaste hulpmiddel voor een transfer.

2. Transfers binnen het bed vereisen steeds een glijzeil vanaf mobiliteitsklasse C
Wanneer de zorgverlener moet overgaan tot aanbieden van hulp bij het verplaatsen in bed, dan is een glijzeil en trage startbeweging bij uitvoering steeds vereist. Bij een zorgvrager vanaf mobiliteitsklasse C is de medewerking, zelfs na activatie van de zorgvrager, vaak onvoldoende.

3. Transfers uit het bed gebeuren met een tillift vanaf mobiliteitsklasse C
Wanneer extra hulp nodig is bij verplaatsingen van bed naar zit en omgekeerd, is ondersteuning van een opstahulp of tillift vereist. Bij MKC versterken een opstahulp en een actieve tillift de medewerking van de zorgvrager. Wanneer dit niet meer mogelijk is, tilt een passieve tillift of plafondlift de passieve zorgvrager volledig op (MK D en MK E).

4. Voor zorgtaken is steeds een hoog-laag voorziening
Verzorging gaat vaak gepaard met statische houdingen. Deze worden snel vermoeiend. Daarom is een elektrisch hoog-laag bed een must in de zorgsector. Een verstelbare omgeving zoals hoog-laag toiletstoel, douchestoel, douchebrancard, badlift en zitvoorzieningen, ... laten toe dat ook de randtaken in optimale houding gebeuren.

5. Bij steunkousen is er steeds een hulpmiddel voor het aan- en uitdoen nodig
Het aantrekken van steunkousen vanaf drukklasse 2 is belastend voor de zorgverlener. Daarom is steeds een hulpmiddel nodig voor het aan- en uitdoen van steunkousen. Een rubberen handschoen kan verder de grip verbeteren.

6. Het risico verplaatsen van personen wordt geëvalueerd met de (VerV) Tilthermometer
Het verminderen van de fysieke belasting in de zorg gebeurt stap per stap. De (VerV) Tilthermometer geeft een snel overzicht of de vereiste hulpmiddelen aanwezig zijn en gebruikt worden in functie van de mobiliteitsklasse van de zorgvrager.


   

Links:
* VerV Tilthermometer (.xlsx)
* Jargon hulpmiddelen

 

 

 

Nieuws

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Lees meer

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Lidgeld 2019

Voor 2018 bedraagt het lidmaatschap 50 euro. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie  een factuur nodig heeft, kan de facturatiegegevens doormailen naar info@verv.be. Waarom lid worden? - Netwerken:...
Lees meer

Portret Kitta Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Kitta Van de Velde, preventieadviseur bij Atlas Copco Support Services. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, wat doe je en waar...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer