Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ?
Mijn naam is Werner Grasser en werk sinds 2005 als bedrijfsverpleegkundige bij de firma Evonik Antwerpen, voorheen Degussa. Evonik legt zich toe op de productie van speciaalchemicaliën en er worden op onze site te Antwerpen ongeveer 1000 werknemers tewerkgesteld.

Onze taken als bedrijfsverpleegkundige zijn veelzijdig. Wij zorgen voor de planning en de uitvoering van de gezondheidsbeoordelingen van onze medewerkers, onderzoeken onze travellers en expats , verzorgen de vaccinaties, de biomonitoring, nemen deel aan bedrijfsrondgangen, evalueren nieuwe PBM’s, houden de database van de chemische producten actueel, verzorgen de industriële hygiëne en uiteraard de ergonomie. Tenslotte, als het dan toch ergens fout gaat en iemand een letsel oploopt, verzorgen wij de EHBO.

In 2006 volgde ik een cursus technicus ergonomie aan het instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk en sindsdien bekommer ik mij samen met mijn  collega  Peter De Vrieze om de ergonomische problemen op onze site. We voeren tevens, in samenspraak met de afdelingsverantwoordelijken de risico-analyses van het manueel hanteren van lasten en de beeldschermwerkplekken uit.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen ?
Op onze medische dienst, die onderdeel is van de IDPBW, dienden zich regelmatig werknemers aan met fysieke klachten ten gevolge van slechte werkomstandigheden (RSI, rug, nek en schouderklachten). Hierdoor werd mijn interesse voor ergonomie gewekt en toen onze vorige ergonoom op rust ging, heb ik deze taak overgenomen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier ?
Eigenlijk ben ik op elke realisatie fier omdat het soms toch wel wat voeten in de aarde heeft om mensen (directie, bedrijfsleiders, maar ook werknemers) te overtuigen om arbeidsplaatsen, arbeidsomstandigheden  of werktuigen aan te passen. Het is moeilijk om gewoonten te doorbreken en ergonomische thema’s zijn veelal geen acute problemen. De ergonomische aanpassingen bewijzen hun waarde vooral op lange termijn en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk waarneembaar. 

Maar het meest fier ben ik toch op het implementeren van 24 uurs stoelen in onze bordzalen. Voorheen zaten onze bordmannen op gewone bureaustoelen gedurende 8 uur per dag. Er was ook geen standaard, iedereen kocht een bureaustoel naar zijn goeddunken. Sinds het invoeren van de 24 uursstoelen zijn er heel wat klachten verdwenen. Ook voor de gewone bureaustoelen hebben we nu een standaardisatie doorgevoerd zodat op de ganse site een goede ergonomische bureaustoel word gebruikt. De aankoop van een in hoogte verstelbaar bureau is nu eveneens de standaard voor beeldschermwerkplekken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven) ?
Handwerktuigen voor linkshandigen. (scharen, dunschillers, computermuis,…)

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie ?
Het nieuwe KB van 2 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in de werklokalen dient nog verder in praktijk te worden omgezet en ik heb zo een vermoeden dat we hier een belangrijke bijdrage zullen moeten leveren.

 

 

Nieuws

Gezond & Zeker Innovatiedag - 13/05

Op 13 mei is er in Nederland (Nieuwegein) weer de Gezond & Zeker Innovatiedag: een groot kennisevent voor iedereen die zich bezighoudt met fysieke belasting, agressie en verzuim in zorg en welzijn. Met een ruime beursvloer en een uitgebreid workshopprogramma is het een event om niet te missen....
Lees meer

Overlegmoment onderwijsaanbod ergonomie in de zorg

Ergonomie in de zorg start bij de opleiding van de zorgspecialisten. Daarom bracht VerV de opleidingsinstellingen rond verpleegkunde en ergotherapie samen. De bedoeling was om goede praktijken uit te wisselen over hoe ze het verplaatsen van personen aanleren aan de studenten. De VerV...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Audi Brussels

Op 29 februari was VerV te gast bij Audi Brussels voor een bedrijfsbezoek en een uiteenzetting over hoe ze ergonomie aanpakken. Een interessante rondgang liet zien hoe een elektrische wagen wordt opgebouwd en hoe ergonomie reeds in het ontwerp was geïntegreerd. Naast deze heel preventieve aanpak,...
Lees meer

Spreker in de kijker - Steven Amandels

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Steven Amandels. Wie ben je en wat is...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Politie Antwerpen

Op 22 februari was VerV te gast in het nieuwe Mastergebouw van de Politie Antwerpen. Dit beantwoordt aan de WELL Building Standard voor gezonde gebouwen. Tijdens de inspirerende rondgang kwamen de concepten beweging, geluid, verlichting en klimaat ruim aan bod. De projectleider van dit...
Lees meer

Uitwisselingsproject eUlift

In het kader van het Europees onderzoeksproject eUlift was er een uitwisseling tussen studenten van België en Litouwen. Een week lang stond het leren, lesgeven en trainen van het verplaatsen in de zorg centraal. De resultaten van het onderzoeksproject, het handboek en educatieve filmpjes, werden...
Lees meer

Nieuwe bestuursleden van VerV

VerV houdt als vzw jaarlijks een algemene ledenvergadering. Dat is een combinatie van de adviesgroep met de bestuursleden. Naast de gezonde financiële situatie werd daar ook gestemd over nieuwe bestuursleden van VerV. Graag verwelkomen we dan ook vijf nieuwe bestuursleden. De focus...
Lees meer

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Lees meer

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Lees meer