Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ?
Mijn naam is Werner Grasser en werk sinds 2005 als bedrijfsverpleegkundige bij de firma Evonik Antwerpen, voorheen Degussa. Evonik legt zich toe op de productie van speciaalchemicaliën en er worden op onze site te Antwerpen ongeveer 1000 werknemers tewerkgesteld.

Onze taken als bedrijfsverpleegkundige zijn veelzijdig. Wij zorgen voor de planning en de uitvoering van de gezondheidsbeoordelingen van onze medewerkers, onderzoeken onze travellers en expats , verzorgen de vaccinaties, de biomonitoring, nemen deel aan bedrijfsrondgangen, evalueren nieuwe PBM’s, houden de database van de chemische producten actueel, verzorgen de industriële hygiëne en uiteraard de ergonomie. Tenslotte, als het dan toch ergens fout gaat en iemand een letsel oploopt, verzorgen wij de EHBO.

In 2006 volgde ik een cursus technicus ergonomie aan het instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk en sindsdien bekommer ik mij samen met mijn  collega  Peter De Vrieze om de ergonomische problemen op onze site. We voeren tevens, in samenspraak met de afdelingsverantwoordelijken de risico-analyses van het manueel hanteren van lasten en de beeldschermwerkplekken uit.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen ?
Op onze medische dienst, die onderdeel is van de IDPBW, dienden zich regelmatig werknemers aan met fysieke klachten ten gevolge van slechte werkomstandigheden (RSI, rug, nek en schouderklachten). Hierdoor werd mijn interesse voor ergonomie gewekt en toen onze vorige ergonoom op rust ging, heb ik deze taak overgenomen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier ?
Eigenlijk ben ik op elke realisatie fier omdat het soms toch wel wat voeten in de aarde heeft om mensen (directie, bedrijfsleiders, maar ook werknemers) te overtuigen om arbeidsplaatsen, arbeidsomstandigheden  of werktuigen aan te passen. Het is moeilijk om gewoonten te doorbreken en ergonomische thema’s zijn veelal geen acute problemen. De ergonomische aanpassingen bewijzen hun waarde vooral op lange termijn en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk waarneembaar. 

Maar het meest fier ben ik toch op het implementeren van 24 uurs stoelen in onze bordzalen. Voorheen zaten onze bordmannen op gewone bureaustoelen gedurende 8 uur per dag. Er was ook geen standaard, iedereen kocht een bureaustoel naar zijn goeddunken. Sinds het invoeren van de 24 uursstoelen zijn er heel wat klachten verdwenen. Ook voor de gewone bureaustoelen hebben we nu een standaardisatie doorgevoerd zodat op de ganse site een goede ergonomische bureaustoel word gebruikt. De aankoop van een in hoogte verstelbaar bureau is nu eveneens de standaard voor beeldschermwerkplekken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven) ?
Handwerktuigen voor linkshandigen. (scharen, dunschillers, computermuis,…)

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie ?
Het nieuwe KB van 2 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in de werklokalen dient nog verder in praktijk te worden omgezet en ik heb zo een vermoeden dat we hier een belangrijke bijdrage zullen moeten leveren.

 

 

Nieuws

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Lees meer

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Lidgeld 2019

Voor 2018 bedraagt het lidmaatschap 50 euro. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie  een factuur nodig heeft, kan de facturatiegegevens doormailen naar info@verv.be. Waarom lid worden? - Netwerken:...
Lees meer

Portret Kitta Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Kitta Van de Velde, preventieadviseur bij Atlas Copco Support Services. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, wat doe je en waar...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer