Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ?
Mijn naam is Werner Grasser en werk sinds 2005 als bedrijfsverpleegkundige bij de firma Evonik Antwerpen, voorheen Degussa. Evonik legt zich toe op de productie van speciaalchemicaliën en er worden op onze site te Antwerpen ongeveer 1000 werknemers tewerkgesteld.

Onze taken als bedrijfsverpleegkundige zijn veelzijdig. Wij zorgen voor de planning en de uitvoering van de gezondheidsbeoordelingen van onze medewerkers, onderzoeken onze travellers en expats , verzorgen de vaccinaties, de biomonitoring, nemen deel aan bedrijfsrondgangen, evalueren nieuwe PBM’s, houden de database van de chemische producten actueel, verzorgen de industriële hygiëne en uiteraard de ergonomie. Tenslotte, als het dan toch ergens fout gaat en iemand een letsel oploopt, verzorgen wij de EHBO.

In 2006 volgde ik een cursus technicus ergonomie aan het instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk en sindsdien bekommer ik mij samen met mijn  collega  Peter De Vrieze om de ergonomische problemen op onze site. We voeren tevens, in samenspraak met de afdelingsverantwoordelijken de risico-analyses van het manueel hanteren van lasten en de beeldschermwerkplekken uit.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen ?
Op onze medische dienst, die onderdeel is van de IDPBW, dienden zich regelmatig werknemers aan met fysieke klachten ten gevolge van slechte werkomstandigheden (RSI, rug, nek en schouderklachten). Hierdoor werd mijn interesse voor ergonomie gewekt en toen onze vorige ergonoom op rust ging, heb ik deze taak overgenomen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier ?
Eigenlijk ben ik op elke realisatie fier omdat het soms toch wel wat voeten in de aarde heeft om mensen (directie, bedrijfsleiders, maar ook werknemers) te overtuigen om arbeidsplaatsen, arbeidsomstandigheden  of werktuigen aan te passen. Het is moeilijk om gewoonten te doorbreken en ergonomische thema’s zijn veelal geen acute problemen. De ergonomische aanpassingen bewijzen hun waarde vooral op lange termijn en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk waarneembaar. 

Maar het meest fier ben ik toch op het implementeren van 24 uurs stoelen in onze bordzalen. Voorheen zaten onze bordmannen op gewone bureaustoelen gedurende 8 uur per dag. Er was ook geen standaard, iedereen kocht een bureaustoel naar zijn goeddunken. Sinds het invoeren van de 24 uursstoelen zijn er heel wat klachten verdwenen. Ook voor de gewone bureaustoelen hebben we nu een standaardisatie doorgevoerd zodat op de ganse site een goede ergonomische bureaustoel word gebruikt. De aankoop van een in hoogte verstelbaar bureau is nu eveneens de standaard voor beeldschermwerkplekken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven) ?
Handwerktuigen voor linkshandigen. (scharen, dunschillers, computermuis,…)

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie ?
Het nieuwe KB van 2 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in de werklokalen dient nog verder in praktijk te worden omgezet en ik heb zo een vermoeden dat we hier een belangrijke bijdrage zullen moeten leveren.

 

 

Nieuws

Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op...
Lees meer

VerV tool Staand werken

Staand werk is werk dat in verticale houding op de voeten plaatsvindt, onafhankelijk van de duur en de dynamiek van deze houding. Langdurig staand werken is een risico dat in vele sectoren voorkomt, denk maar aan de horeca, retail, gezondheidszorg, logistiek en productie. De gezondheidseffecten...
Lees meer

Portret Mieke De Bruyne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Mieke De Bruyne, kliniekhoofd aan het UZ Gent en docent endodontologie en ergonomie aan de UGent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie? 1. Wie ben...
Lees meer

Kerncijfers ergonomie in België 2020

Van de Belgische werknemers met werkgerelateerde gezondheidsklachten is dit bij 57% te wijten aan lichamelijke klachten. Dat blijkt uit de kerncijfers voor ergonomie in België 2020 van VerV, de Beroepsvereniging voor Ergonomie, gebaseerd op een Europese studie in de 27 lidstaten. De werkgebonden...
Lees meer

Webinar "Tijd voor een telewerkbeleid"

Op 22 september organiseert de VerV een praktische webinar rond telewerken ter gelegenheid van de nationale telewerkdag. Met het thema "Tijd voor een telewerkbeleid" speelt de webinar in op de huidige situatie van thuiswerken. Veel bureelmedewerkers werken al maanden thuis en voor veel bedrijven...
Lees meer

Portret Carla Slagmulder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Carla Slagmulder, referentie verpleegkundige ergonomie en Begeleider RIZIV-Patiëntenbespreking-EVD bij het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Benieuwd naar haar...
Lees meer

Ergoday zorg - 20/10

De Ergoday zorg 2020 zal de geschiedenis ingaan als een digitale editie. Dat maakte de studiedag er echter niet minder interessant op. De vele praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen boden de nodige inspirate en nieuwe ideeën aan de deelnemers. Ondanks de webinar-vorm werd het een interessante...
Lees meer

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Lees meer

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Lees meer

Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie. 1. Wie ben je, waar werk je, wat...
Lees meer