Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ?
Mijn naam is Werner Grasser en werk sinds 2005 als bedrijfsverpleegkundige bij de firma Evonik Antwerpen, voorheen Degussa. Evonik legt zich toe op de productie van speciaalchemicaliën en er worden op onze site te Antwerpen ongeveer 1000 werknemers tewerkgesteld.

Onze taken als bedrijfsverpleegkundige zijn veelzijdig. Wij zorgen voor de planning en de uitvoering van de gezondheidsbeoordelingen van onze medewerkers, onderzoeken onze travellers en expats , verzorgen de vaccinaties, de biomonitoring, nemen deel aan bedrijfsrondgangen, evalueren nieuwe PBM’s, houden de database van de chemische producten actueel, verzorgen de industriële hygiëne en uiteraard de ergonomie. Tenslotte, als het dan toch ergens fout gaat en iemand een letsel oploopt, verzorgen wij de EHBO.

In 2006 volgde ik een cursus technicus ergonomie aan het instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk en sindsdien bekommer ik mij samen met mijn  collega  Peter De Vrieze om de ergonomische problemen op onze site. We voeren tevens, in samenspraak met de afdelingsverantwoordelijken de risico-analyses van het manueel hanteren van lasten en de beeldschermwerkplekken uit.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen ?
Op onze medische dienst, die onderdeel is van de IDPBW, dienden zich regelmatig werknemers aan met fysieke klachten ten gevolge van slechte werkomstandigheden (RSI, rug, nek en schouderklachten). Hierdoor werd mijn interesse voor ergonomie gewekt en toen onze vorige ergonoom op rust ging, heb ik deze taak overgenomen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier ?
Eigenlijk ben ik op elke realisatie fier omdat het soms toch wel wat voeten in de aarde heeft om mensen (directie, bedrijfsleiders, maar ook werknemers) te overtuigen om arbeidsplaatsen, arbeidsomstandigheden  of werktuigen aan te passen. Het is moeilijk om gewoonten te doorbreken en ergonomische thema’s zijn veelal geen acute problemen. De ergonomische aanpassingen bewijzen hun waarde vooral op lange termijn en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk waarneembaar. 

Maar het meest fier ben ik toch op het implementeren van 24 uurs stoelen in onze bordzalen. Voorheen zaten onze bordmannen op gewone bureaustoelen gedurende 8 uur per dag. Er was ook geen standaard, iedereen kocht een bureaustoel naar zijn goeddunken. Sinds het invoeren van de 24 uursstoelen zijn er heel wat klachten verdwenen. Ook voor de gewone bureaustoelen hebben we nu een standaardisatie doorgevoerd zodat op de ganse site een goede ergonomische bureaustoel word gebruikt. De aankoop van een in hoogte verstelbaar bureau is nu eveneens de standaard voor beeldschermwerkplekken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven) ?
Handwerktuigen voor linkshandigen. (scharen, dunschillers, computermuis,…)

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie ?
Het nieuwe KB van 2 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in de werklokalen dient nog verder in praktijk te worden omgezet en ik heb zo een vermoeden dat we hier een belangrijke bijdrage zullen moeten leveren.

 

 

Nieuws

Werken met een handicap, het kan

Werken met een handicap in de zorg is geen sinecure. Toch kan het met behulp van ergonomie. Dat legt Filip Buckens uit aan de hand van praktijkcases bij UZ Gent op de Ergoday “Inclusieve Ergonomie” op 2 juni. Schrijf je hier in. Vanuit ergonomie zoekt men eerst een geïntegreerde oplossing die...
Lees meer

Re-integratie als moral duty

“We hebben de komende jaren maar één uitdaging binnen welzijn op het werk. En dat is duurzaamheid. De grote pijlers daarin zijn mobiliteit en inclusiviteit/re-integratie.” Pascal Meyns licht deze stelling toe op de Erogday "Inclusieve ergonomie" op 02/06. Bekijk hele programma. “Het is onze moral...
Lees meer

Fysiek en virtueel samenwerken

Fysiek en virtueel samenwerken is een uitdaging in de nieuwe hybride context. Er is daarbij een nood aan afspraken voor meer flexibiliteit, mobiliteit en betere werkomstandigheden. Laura Nurski licht dit toe op de Ergoday "Hybride werken" op 31 maart. Bekijk het hele programma. De pandemie heeft...
Lees meer

Ergonomie sleutel in werkbaar werk

Ergonomie is de sleutel in werkbaar werk. De gemiddelde leeftijd van de werkpopulatie neemt toe en dat is een uitdaging bij fysiek werk. Jeroen Adam spreekt op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) hoe ze dit aanpakken bij Mowi. Jong en oud aan boord houden is er een strategische pijler van...
Lees meer

Tilliften obese patiënt

Is een tillift bij een obese patient gewoon een maatje meer? Ontdek de aandachtspunten van tilliften bij obese personen tijdens de workshops "obese transfer" op 10 mei te Affligem. Schrijf je hier in. Tijdens deze praktische workshops rond obese of bariatrische patiënten worden de transfers in...
Lees meer

EU OSHA awards gezonde werkplek

In het kader van de Europese campagne “Verlicht de last” reikt EU OSHA awards uit voor goede praktijken voor een gezonde werkplek. In 2021 verzamelde elk land goede praktijkvoorbeelden waarbij ergonomie een belangrijke rol speelt. Daaruit selecteerde het nationale focal point van België volgende...
Lees meer

Gids hybride werken Microsoft

Microsoft verzamelde alle ervaringen over hybride werken in een gids. Patrick Viaene licht deze hybride context voor personen, plaatsen en processen toe op de Ergoday "hybride werken" (31/03). Hij vertelt ook hoe ze dit zelf toepassen in België. Laat je inspireren en schrijf je hier in! Een beleid...
Lees meer

Charter OC Cirkant

Charter "ergonomie in de zorg" voor OC Cirkant AARTRIJKE- OC Cirkant, de voorziening voor volwassenen met een beperking, kent het belang van zijn medewerkers en zet dus al jaren in op een sterk ergonomiebeleid. Om dit nu ook officieel te bevestigen, ondertekende de directie van OC Cirkant vandaag...
Lees meer

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent organiseren samen de opleiding "adviseur ergonomie". Dat is een 12-daagse opleiding om praktisch aan de slag te kunnen gaan met ergonomie in de sectoren van kantoor, zorg en industrie. De opleiding start op 11 maart 2022 en inschrijven is nog steeds mogelijk! Schrijf je hier in Een...
Lees meer

Portret Machteld Van de Woestyne

Portret Machteld Van de Woestyne Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Machteld Van de Woestyne, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Zij is de winnaar van de VerV ergonomieprijs 2021. Benieuwd naar haar...
Lees meer