Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Toon De Belder, 37 jaar, geboren en getogen in Mol (Kempen), architect/docent/preventieadviseur niveau 1 van opleiding. Ik werk sinds 2013 voor het Provinciaal Veiligheidsinstituut van Antwerpen als docent in onze Didactische Ruimte.

In deze didactische ruimte willen we mensen sensibiliseren en informeren rond de verschillende welzijnsaspecten. Alle doelgroepen zijn welkom voor een interactief & activerend groepsbezoek waarbij we vooral gebruik maken van belevende experimenten en beklijvende verhalen. Ergonomie is één van de drie grote onderwerpen in deze didactische ruimte, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel fysieke, organisatorische als cognitieve ergonomie. Iedereen welkom dus, van burger tot preventieadviseur ergonomie, wij stemmen ons af op jouw doelgroep.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
De ergonomiewereld heb ik leren kennen tijdens mijn studies architectuur; daar is de menselijke maat en verhoudingen ook essentieel voor het vormgeven van ruimte. Toch is een compromis tussen ergonomie en architectuur niet evident. Ook andere welzijnsaspecten komen aan bod binnen architectuur, denk aan brandveiligheid, omgevingsfactoren, e.a. Het verenigen van architectuur met alle welzijnsaspecten, waaronder ergonomie, is het ultieme doel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Het meest fier ben ik over onze stand “ergonomie” in onze didactische ruimte. Hiermee kunnen we vele bezoekers uitleggen wat ergonomie is, hoe je het toepast en hoe je je eigen gewoonten kan ombuigen tot gezonde routines. Dit is de sleutel tot een meer bewuste samenleving, die onbewust bekwaam kan handelen. Een uitdagende oefening die ik bestudeerde in functie van mijn eindwerk “Brain Safe Architecture”, waar ik veilig gedrag, veilige cultuur en de fysieke omgeving (architectuur) tracht te verenigen.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Er zijn nog heel wat werkpunten in ons dagelijks leven, om maar te beginnen met onze smartphones, tablets, etc. Gelukkig zijn er ook heel wat ergonomische succesverhalen. Wij zien veel goede voorbeelden uit de zorgsector.

Om een voorbeeld te formuleren denk ik aan een kleuterschool waar we samen een speelmeubel ontwikkelden om de jasjes aan op te hangen en ergonomisch aan te doen. Dit meubel vereenzelvigt een gezonde en veilige procedure: de jasjes hangen proper op een toegewijde, gepersonaliseerde plaats, bij het eind van de schooldag gaan de kinderen automatisch in de juiste volgorde staan, nemen hun jasje en “bestijgen” het meubel zodat de begeleider (op een aangepaste hoogte) de jasjes kan aantrekken, dichtdoen en controleren of de kleuter alles mee naar huis heeft. Dit meubel integreert alle essentiële processen en ergonomische aandachtpunten zodat zowel de begeleider ergonomisch zijn/ haar werk kan uitvoeren, de kinderen op een doordachte manier worden begeleidt in dit proces (jassen aantrekken) en alles op een aangename, vrolijke en veilige manier kan gebeuren: win-win-win J.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de toekomst zal ergonomie alleen maar belangrijker worden lijkt me. Niet alleen liggen onze standaarden (op dit vlak) hoger dan in het verleden, ook vraagt de vergrijzing van onze maatschappij een aangepaste, ergonomische omgeving. Ook zie je in de digitale interface dat ergonomische aspecten aan belang winnen (een kleuter kan een tablet bedienen). Naar mijn inzicht zal de focus binnen ergonomie verder evolueren in de richting van organisatorische ergonomie (optimaliseren van socio-technische systemen) en cognitieve ergonomie (de burn-outs stijgen exponentieel). Laten we dus vooral samenwerken en onze expertise delen om onze samenleving meer af te stemmen op de noden van alle gebruikers.
 

Meer info didactische ruimte:
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/doe/pvi/didactische-ruimte.html

Nieuws

Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen! 1. Kan je...
Lees meer

Portret: Brenda Vanmontfort

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Brenda Vanmontfort. Ze wist als studente met haar projectwerk ergonomie de eerste "Prijs Goede Praktijk Ergonomie 2016" binnen te halen. Tijd om meer te weten...
Lees meer

Verslag Nieuwjaarsontmoeting op 24/01/2017

De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" was ook dit jaar een voltreffer. Boeiende sprekers en een interactief publiek zorgden voor een inspirerende studiedag. Attractie van de dag waren de exoskelets die het publiek kon testen. Hieronder kan u de presentaties nog eens terugvinden. Werkbaar...
Lees meer

Presentaties studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2018

Om het jaar goed in te zetten organiseerde de VerV op 23 januari 2018 zijn jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Lees hieronder de presentaties en bekijk de sfeerbeelden. Gezonde kantoren volgens de WELL standaard Evelien Koekkoek, ...
Lees meer

Inzendingen "Goede praktijk ergonomie 2016"

Met 20 inzendingen kende deze eerste prijs voor "Goede praktijk ergonomie 2016" een mooie respons. Opvallend was het brede publiek dat met ergonomie bezig is: van preventieadviseur niveau I tot II, van bachelor LO tot master productontwikkeling, van studerende tot werkende ergonoom... Hieronder een...
Lees meer

Start nieuwe Vlaamse Ergonomie Vereniging - VerV

De Vlaamse Ergonomie Vereniging is gegroeid uit de Nederlandstalige vleugel van BES. De dynamiek die de voorbije jaren werd opgebouwd, wordt verdergezet in een zelfstandig netwerk. Op deze manier kunnen een aantal specifieke doelen duidelijker gerealiseerd worden: - uitwisselen van kennis en...
Lees meer