Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Toon De Belder, 37 jaar, geboren en getogen in Mol (Kempen), architect/docent/preventieadviseur niveau 1 van opleiding. Ik werk sinds 2013 voor het Provinciaal Veiligheidsinstituut van Antwerpen als docent in onze Didactische Ruimte.

In deze didactische ruimte willen we mensen sensibiliseren en informeren rond de verschillende welzijnsaspecten. Alle doelgroepen zijn welkom voor een interactief & activerend groepsbezoek waarbij we vooral gebruik maken van belevende experimenten en beklijvende verhalen. Ergonomie is één van de drie grote onderwerpen in deze didactische ruimte, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel fysieke, organisatorische als cognitieve ergonomie. Iedereen welkom dus, van burger tot preventieadviseur ergonomie, wij stemmen ons af op jouw doelgroep.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
De ergonomiewereld heb ik leren kennen tijdens mijn studies architectuur; daar is de menselijke maat en verhoudingen ook essentieel voor het vormgeven van ruimte. Toch is een compromis tussen ergonomie en architectuur niet evident. Ook andere welzijnsaspecten komen aan bod binnen architectuur, denk aan brandveiligheid, omgevingsfactoren, e.a. Het verenigen van architectuur met alle welzijnsaspecten, waaronder ergonomie, is het ultieme doel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Het meest fier ben ik over onze stand “ergonomie” in onze didactische ruimte. Hiermee kunnen we vele bezoekers uitleggen wat ergonomie is, hoe je het toepast en hoe je je eigen gewoonten kan ombuigen tot gezonde routines. Dit is de sleutel tot een meer bewuste samenleving, die onbewust bekwaam kan handelen. Een uitdagende oefening die ik bestudeerde in functie van mijn eindwerk “Brain Safe Architecture”, waar ik veilig gedrag, veilige cultuur en de fysieke omgeving (architectuur) tracht te verenigen.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Er zijn nog heel wat werkpunten in ons dagelijks leven, om maar te beginnen met onze smartphones, tablets, etc. Gelukkig zijn er ook heel wat ergonomische succesverhalen. Wij zien veel goede voorbeelden uit de zorgsector.

Om een voorbeeld te formuleren denk ik aan een kleuterschool waar we samen een speelmeubel ontwikkelden om de jasjes aan op te hangen en ergonomisch aan te doen. Dit meubel vereenzelvigt een gezonde en veilige procedure: de jasjes hangen proper op een toegewijde, gepersonaliseerde plaats, bij het eind van de schooldag gaan de kinderen automatisch in de juiste volgorde staan, nemen hun jasje en “bestijgen” het meubel zodat de begeleider (op een aangepaste hoogte) de jasjes kan aantrekken, dichtdoen en controleren of de kleuter alles mee naar huis heeft. Dit meubel integreert alle essentiële processen en ergonomische aandachtpunten zodat zowel de begeleider ergonomisch zijn/ haar werk kan uitvoeren, de kinderen op een doordachte manier worden begeleidt in dit proces (jassen aantrekken) en alles op een aangename, vrolijke en veilige manier kan gebeuren: win-win-win J.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de toekomst zal ergonomie alleen maar belangrijker worden lijkt me. Niet alleen liggen onze standaarden (op dit vlak) hoger dan in het verleden, ook vraagt de vergrijzing van onze maatschappij een aangepaste, ergonomische omgeving. Ook zie je in de digitale interface dat ergonomische aspecten aan belang winnen (een kleuter kan een tablet bedienen). Naar mijn inzicht zal de focus binnen ergonomie verder evolueren in de richting van organisatorische ergonomie (optimaliseren van socio-technische systemen) en cognitieve ergonomie (de burn-outs stijgen exponentieel). Laten we dus vooral samenwerken en onze expertise delen om onze samenleving meer af te stemmen op de noden van alle gebruikers.
 

Meer info didactische ruimte:
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/doe/pvi/didactische-ruimte.html

Nieuws

VerV tool Staand werken

Staand werk is werk dat in verticale houding op de voeten plaatsvindt, onafhankelijk van de duur en de dynamiek van deze houding. Langdurig staand werken is een risico dat in vele sectoren voorkomt, denk maar aan de horeca, retail, gezondheidszorg, logistiek en productie. De gezondheidseffecten...
Lees meer

Portret Mieke De Bruyne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Mieke De Bruyne, kliniekhoofd aan het UZ Gent en docent endodontologie en ergonomie aan de UGent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie? 1. Wie ben...
Lees meer

Kerncijfers ergonomie in België 2020

Van de Belgische werknemers met werkgerelateerde gezondheidsklachten is dit bij 57% te wijten aan lichamelijke klachten. Dat blijkt uit de kerncijfers voor ergonomie in België 2020 van VerV, de Beroepsvereniging voor Ergonomie, gebaseerd op een Europese studie in de 27 lidstaten. De werkgebonden...
Lees meer

Webinar "Tijd voor een telewerkbeleid"

Op 22 september organiseert de VerV een praktische webinar rond telewerken ter gelegenheid van de nationale telewerkdag. Met het thema "Tijd voor een telewerkbeleid" speelt de webinar in op de huidige situatie van thuiswerken. Veel bureelmedewerkers werken al maanden thuis en voor veel bedrijven...
Lees meer

Portret Carla Slagmulder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Carla Slagmulder, referentie verpleegkundige ergonomie en Begeleider RIZIV-Patiëntenbespreking-EVD bij het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Benieuwd naar haar...
Lees meer

Ergoday zorg - 20/10

De Ergoday zorg 2020 zal de geschiedenis ingaan als een digitale editie. Dat maakte de studiedag er echter niet minder interessant op. De vele praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen boden de nodige inspirate en nieuwe ideeën aan de deelnemers. Ondanks de webinar-vorm werd het een interessante...
Lees meer

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Lees meer

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Lees meer

Webinar Human Centric Lighting - 16/10

VerV organiseerde op 16 oktober een webinar over "Human Centric Lighting: mythe of toekomst?". Sprekers waren de onderzoekers van het gelijknamige VLAIO project door KULeuven, Howest en lichtcluster Groen Licht Vlaanderen. De opname en presentatie is te vinden onder het login gedeelte. Naast een...
Lees meer

Verslag webinar "Ergonomie 4.0"

Op 26 juni vond de eerste webinar van VerV plaats rond het thema "Ergonomie 4.0". Roeland Motmans lichtte zijn ervaringen in de retail en logistiek toe met de verschillende innovaties binnen industrie 4.0: robots, goods-to-man, cobots, AI (artificial intelligence), AR (augmented reality) en...
Lees meer