Portret René Mol

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan René Mol, adviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!
 
 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is René Mol, samen met mijn compagnon Luuk Burger eigenaar van het bedrijf Blue Sky Ergonomics. Van hieruit verzien we allerlei verschillende organisaties van ergonomisch advies. Van een medewerker met fysieke klachten tot en met adviezen omtrent de inrichting van een kantoor of productielijn. Waar liggen er risico’s op de loer en hoe kan men deze wegnemen?
Onze dienstverlening bestaat uit een werkplekonderzoeken (individueel), tiltrainingen en trainingen omgaan met fysieke belasting. Hiernaast verzorgen we een opleiding ergocoach (beeldschermwerk/ fysieke belasting). Hierbij haalt de organisatie kennis omtrent fysieke belasting in huis en is dit een prima stap om meer bewustwording omtrent ‘goed’ werken in de organisatie te borgen. Ook verzorgen we een geaccrediteerde opleiding tot werkplekadviseur voor de fysio-, ergo- en oefentherapeuten. Vanuit deze opleiding kunnen zij cliënten en organisaties advies geven met betrekking tot het op een juiste manier omgaan met fysieke belasting.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
In 1992 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. 6 jaar heb ik gewerkt als fysiotherapeut en cliënten behandeld/ begeleid vanuit een praktijk in Best. In deze periode ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de verschillende bezigheden van mensen gedurende de dag thuis (werkplek, hobby’s en sport) maar zeker ook op het werk (inrichting en uitvoering). Hoe kun je mensen met het juiste advies en het vergroten van de bewustwording nog verder verbeteren?
Vaak wordt er vanuit een praktijk-setting vooral symptoomgericht behandeld. Werkgevers hadden toen nog maar mondjesmaat interesse in een ‘verbeter’advies op de werkplek. Gelukkig is dit ruimschoots verbeterd en kunnen we samen op zoek naar de oorzaak van de klacht. Vanuit mijn werk heb ik meer en meer de kans gekregen (vanuit de werkgever) om medewerkers op de werkvloer van advies te voorzien. Uiteindelijk ben ik in 2014 mede-eigenaar geworden bij Blue Sky Ergonomics.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Dit is heel divers, er is er niet een die er echt uit springt. Het kan voor mij een individueel advies zijn waarbij je een medewerker meer inzicht geeft in hoe klachten zijn ontstaan en beter leert omgaan met zijn/ haar werkplek en werkzaamheden. Zodat uiteindelijk hierdoor verzuim kan worden voorkomen of duidelijk wordt verkort. Maar ook een organisatie inzicht geven in hoe werkplekken in te richten en te gebruiken of hoe een en ander op de werkvloer beter te organiseren (bijv. ‘jobroulatie etc). Alle verandering, verbetering is mooi hoe klein deze ook is en dat maakt mijn werk zo afwisselend en leuk. Vaak is het geven van meer inzicht rondom de fysieke ‘ergonomie’ het meest belangrijk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Als je oplet vind je allerlei voorbeelden van ergonomie in het dagelijks leven terug. Ook op de werkplek gebeurt er de laatste jaren erg veel rondom de ergonomie. Alles is gericht op meer afwisseling in houding (zit- sta bureaus, wiebelkrukken verstelbare stoelen/ werkplekken etc.…), verminderen van fysieke belasting (tilliften, verstelbare schaartafels) en ook veel meer ruimte voor uitleg (vergroten bewustwording). Hoe gebruik je je werkplek nu op een goede manier en waarom moet ik nu anders tillen en welke hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken. Dit laatste is zeker noodzakelijk willen we ergonomie laten slagen.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijzelf verder blijven ontwikkelen binnen het onderwerp ergonomie. En organisaties (werkgever en werknemer) inzicht geven in ergonomie en dat het loont om hier aandacht aan te besteden. En dat het beter is om preventief te handelen dan in actie komen bij klachten en verzuim. Het levert veel op: meer werkplezier, meer bewustwording, gemotiveerde werknemers, een prettige werkplek, betere communicatie, minder verzuim, minder kosten, toename productie etc.

 

Nieuws

Sponsoring Ergonomiecongres

Op het VerV Ergonomiecongres van 24 oktober 2023 krijgen de sponsors een speciale plaats. Rondom de centrale cateringruimte van De Montil in Affligem is er plaats voor de verschillende sponsorstanden. Zo ontstaat er een constante interactie tussen de deelnemers en de exposanten. De bestaande...
Lees meer

Ergonomiesprokkels Tim Renders

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Eerste inschrijver was Tim Renders, intern preventieadviseur in de industrie. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees zijn congressprokkels… Na de positieve...
Lees meer

Intervisie "ontwerpen"

Maatwerkbedrijf Mivas was gastheer voor een enthousiaste intervisie en rondgang. Het centrale thema was "ontwerpen", de basis van ergonomie. Presentatie Mivas (.pdf) Presentatie intervisie ontwerpen (.pdf) Voorstelling Mivas Naast een interessante toelichting van het bedrijf kwamen de ergocoaches...
Lees meer

Eindwerken op het Ergonomiecongres!

Dit jaar studeert opnieuw een lichting ergonomen af bij de specialisatie ergonomie. Dat betekent ook heel wat interessante eindwerken en deze kan je ontdekken op het Ergonomiecongres! In de track “onderzoek” staan immers deze eindwerken centraal. Tineke Lauwers heeft in haar eindwerk de invloed van...
Lees meer

Adviesgroep VerV 23/05/2023

Op 23 mei 2023 kwam de Adviesgroep van VerV voor de eerste keer samen. Doel van deze groep is om mee na te denken over de richting van de vereniging en het vakgebied ergonomie. Daarvoor werden geëngageerde VerV leden gezocht vanuit verschillende invalshoeken: interne ergonomen, onderwijs, overheid,...
Lees meer

Bijscholingsdag ergocoaches op Ergonomiecongres

Ben je ergocoach of aanspreekpunt ergonomie op je zorgafdeling? Dan kan je een bijscholingsdag ergonomie volgen op het Ergonomiecongres. Je kan kiezen voor een opfrissing van de transfers, demo's van hulpmiddelen of handvaten krijgen voor een beleid. Stel zelf je programma samen uit de...
Lees meer

Consensusoverleg kantoor

Tijdens het consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "kantoorinrichting" werd de inhoud geupdatet voor een hybride werkcontext. Vooraf was er reeds input verzameld van een projectgroep die de h De stellingen en principes: 1. De kantoorinrichting faciliteert concentreren, communiceren, samenwerken...
Lees meer

Webinaire "Thermomètre de levage"

Le 22 mai, VerV et BES ont organisé un webinaire autour du thermomètre de levage en français. Cette méthode d'analyse des risques est décrite dans la norme ISO/TR12296 sur la manutention manuelle des personnes. Un grand merci à Tim Van Huygevoort pour nous apprendre les bases du Tilthermomètre et...
Lees meer

Webinar "Beoordelen van armkracht" - verslag

Op de VerV webinar rond het beoordelen van armkracht werden twee wetenschappelijke publicaties besproken: 1. Databank armkrachten Op basis van de locatie van de handen en de richting van de kracht berekent de tool de maximale kracht voor de gekozen doelgroep. 2. Werken boven schouderhoogte Boven...
Lees meer

Consensusoverleg zorg - verslag

Op het VerV consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" werden volgende stellingen voorgelegd voor een consensus. Na de nodige discussie, verfijning en nuance, was er een overeenstemming over: 1. Zorgvragers kan men indelen in vijf mobiliteitsklassen 2. Het VerV...
Lees meer