Portret Marc Vermeesch

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Marc Vermeesch, preventieadviseur bij SD Worx. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk, wat doe je?
Mijn naam is Marc Vermeesch. Ondertussen werk ik 13 jaar als preventieadviseur bij SD Worx, een van de grote HR dienstverleners in België en Europa. In die hoedanigheid bouwen we binnen het welzijnsbeleid ondermeer aan het ergonomiebeleid van onze organisatie en voeren we hiervoor de nodige risico-analyses uit. Vanzelfsprekend werken we vaak samen met de ergonomen van onze externe dienst.

De ergonomische interventies situeren zich bij ons voornamelijk binnen de kantooromgeving in ruime zin. In België bezoek ik zo regelmatig onze 28 kantoren. Bij NXT-PRO Sint-Niklaas geef ik geregeld enkele halve dagen ergonomie in kader van de opleiding ‘preventieadviseur niveau 2’.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Het menselijke lichaam, zijn mogelijkheden en zijn beperkingen hebben me altijd al gefascineerd. Dat ik een master in de lichamelijke opvoeding heb en eentje in de motorische revalidatie en kinesitherapie is hier niet vreemd aan. Als kinesist werd ik in mijn

praktijk regelmatig geconfronteerd met werkgerelateerde aandoeningen. Het was voor mij frustrerend om patiënten te behandelen terwijl je weet dat men de volgende dag de ongezonde werkgewoonten gewoon verder zet. Dweilen met de kraan open dus.

Ik ging toen maar de werkpost van mijn patiënten bezoeken en ter plaatse bespreken wat kon verbeterd worden om klachten in de toekomst te vermijden. Daarna heb ik mijn praktijk vaarwel gezegd en mij volledig op de ergonomie gestort. Eerst als verkoper-adviseur in een winkel van ergonomische materialen en kantoormeubelen en na mijn aanvullende opleiding ergonomie en arbeidshygiëne aan de UA, als preventieadviseur ergonomie bij MEDIWET, externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Er is niet echt één realisatie in het bijzonder waar ik fier op ben. Elke interventie in de werkomgeving die bijdraagt aan verbeterde werkomstandigheden geeft me veel voldoening. Dat kan gaan om kleine aanpassingen die weinig moeite en middelen vragen en die je onmiddellijk lokaal met de mensen op de vloer kan realiseren, maar evenzeer om grotere realisaties waarvoor je met diverse partijen en specialisaties moet samenwerken en waarvoor je de nodige tijd en budgetten vrij moet krijgen om een installatie aangepast te krijgen.

Als ik echter naar mijn omgeving van vandaag kijk, ben ik heel blij met de ergonomische verbeteringen van de controleruimte, waar collega’s 24/7 de prestaties opvolgen van onze IT-processen. Zo werden ondermeer alle schermen vernieuwd en geuniformiseerd, de opstelling aangepast, de werkpost hoogte instelbaar gemaakt en werden ergonomische 24/7 stoelen aangekocht.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Eenvoudige handtools en gebruiksvoorwerpen kan ik heel aantrekkelijk vinden als ze ergonomisch(er) ontworpen zijn. Ik denk daarbij aan een bezem met aangepast steel, een schaar met een andere hoek, een (tuin)tang met een ander krachtenkoppel, een hark met een mechanische hulp. Je ziet ze gelukkig vaker en vaker.

Mooie gebruiksvoorwerpen die daarenboven ook nog goed in de hand liggen en je toestaan om ze te gebruiken met weinig kracht en in een gezonde werkhouding. Producten waarbij tijdens het ontwerp werd nagedacht over zijn doelgroep en de ergonomische vereisten erbij. Esthetiek zonder functionaliteit betekent voor mij niet veel, tenzij het natuurlijk kunst genoemd wordt.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Binnen mijn huidige functie als preventieadviseur, gaan we ons inzetten om het passief werken verder te transformeren naar meer actieve manieren van werken. Om dit gerealiseerd te krijgen moeten we alle partijen blijvend overtuigen van het belang ervan en moeten we de juiste ergonomische keuze meer vanzelfsprekend maken. Ik kijk ook uit naar de verdere digitalisering en automatisering van de kantooromgeving en de koppeling met IOT. Daar liggen ongetwijfeld een hoop opportuniteiten om de ergonomie binnen een kantooromgeving versneld ingang te doen vinden, meer vanzelfsprekend te maken en de effecten ervan in beeld te brengen.

 

Nieuws

Webinar Human Centric Lighting - 16/10

VerV organiseerde op 16 oktober een webinar over "Human Centric Lighting: mythe of toekomst?". Sprekers waren de onderzoekers van het gelijknamige VLAIO project door KULeuven, Howest en lichtcluster Groen Licht Vlaanderen. De opname en presentatie is te vinden onder het login gedeelte. Naast een...
Lees meer

Verslag webinar "Ergonomie 4.0"

Op 26 juni vond de eerste webinar van VerV plaats rond het thema "Ergonomie 4.0". Roeland Motmans lichtte zijn ervaringen in de retail en logistiek toe met de verschillende innovaties binnen industrie 4.0: robots, goods-to-man, cobots, AI (artificial intelligence), AR (augmented reality) en...
Lees meer

Portret Jordy Boey en Lotte De Vos

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan niet één, maar aan twee leden: een duo-portret van Jordy Boey en Lotte De Vos. Zij zijn respectievelijk voorzitter en referent voor de paramedici in de werkgroep...
Lees meer

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Lees meer

10-10-10: Wisselwerken? Dat kan op veel manieren!

Ook dit jaar roepen we op om het zitten te onderbreken en te wisselwerken in het kader van onze 10-10-10-campagne. Dat kan op kantoor, maar zeker ook thuis tijdens het telewerken. Toon ons hoe jij wisselwerkt: met een originele foto die je op social media post met #wisselwerken. Wie weet win je een...
Lees meer

Ergoday industrie en kantoor - 28/09

De Ergodays industrie en kantoor vinden plaats op 28/09. Je kan ze apart volgen, maar het is de gelegenheid om ze beiden te combineren. In de voormiddag staat "Prestatie en ergonomie" centraal. Deze gaat in op een procesmatige benadering van ergonomie die welzijn en productiviteit ten goede komt....
Lees meer

Studiebureau Jonckheere: werken in stilte op kantoor

Studiebureau Jonckheere begint de dag met twee uur verplichte stilte van 8 tot 10 uur. Op die manier kan iedereen geconcentreerd aan de dag beginnen in een prikkelarme omgeving. Dat werkt preventief voor mentale overbelasting of zelfs burn-out. De mails worden ook gebundeld en op twee vaste...
Lees meer

Atos: zero-email policy om efficiënter te werken

Een kwart van de dag spenderen we aan het lezen van mails. Dit is een overload aan info en dan voelen we ons nog verplicht om telkens te antwoorden. Dit kost tijd en is niet meer efficiënt. Jan Krans legt uit hoe Atos ernaar streeft om het eerste “zero-mail” bedrijf te worden. Interne mails werden...
Lees meer

Florence Pérès: meer focus en minder digitale afleiding

We leven in een tijdperk van information overload en extreme afleiding. Daarbij is er sprake van de 'productiviteitsparadox'. Ondanks efficiënte technologische innovaties is onze productiviteit de laatste jaren afgenomen terwijl onze stress beleving is toegenomen. We kunnen ons niet meer focussen,...
Lees meer