Portret John Taverniers
1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is John Taverniers en ik werk als zelfstandig ergonoom. Via mijn bedrijf The Human Factors Lab werk ik voornamelijk in het domein van de Cognitieve Ergonomie. Ik ben daarbij gepassioneerd door service design – het ontwerp van allerlei processen en diensten volgens de regels van human-centered design. Daarnaast organiseer ik trainingen en workshops rond stress en prestatieverbetering onder hoge stress.
Verder doe ik vaak research voor bedrijven die de verwachtingen van hun klanten beter willen leren kennen, om zodoende producten en diensten beter af te stemmen op bestaande of toekomstige behoeften van de klant. Persoonlijk ben ik erg verheugd dat de cognitieve Ergonomie via dit portret nu ook binnen de VerV enige aandacht krijgt.
2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ik was altijd al geboeid door producten die ontworpen werden om zo optimaal mogelijk gebruikt te worden. Zo ontwierp ik in 1996, tijdens mijn ingenieursstudies, een veiligheidssysteem (TOPARS) in de Lockheed C-130 Hercules dat, naast het verbeteren van de veiligheid, volledig ergonomisch werd geïntegreerd in het vliegtuig. Het systeem is nog steeds operationeel.
Reeds tijdens mijn doctoraat in Arbeid- en Organisatie Psychologie dreef ik als vanzelfsprekend naar de wereld van de ergonomie en de human factors. Nadien was het voor mij een logische stap om te beginnen met usability research en human-centered design – waarbij gebruiksartikelen volgens de principes van gedragdwetenschappen ontworpen worden om zo effectief, efficient en gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn. Zo hebben we ondertussen al heel wat ervaring opgedaan in het testen en ontwerpen van Apps en websites, maar ook met niet-digitale gebruiksartikelen zoals helmen, preventie van koperdiefstal, zodiacs en zelfs trainingsmunitie voor politiediensten. Tegenwoordig werken we ook vaak in het domein van de digitalisatie.
3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Allereerst op de quasi naadloze overgang van digitale usability research en human-centered design naar niet-digitale toepassingen. En weer terug, waardoor we nu uitstekend uitgerust zijn voor opdrachten in digitalisatie. Verder ben ik fier op de de manier waarop we erin geslaagd zijn om user-research te laten overvloeien in design optimalisatie, volledig in co-creatie met specialisten uit diverse andere domeinen. Ten slotte, omdat we geen standaardopdrachten aannemen, werken we – ikzelf samen met diverse andere specialisten – nagenoeg altijd aan maatwerk voor diverse klanten. De kleinschaligheid en het persoonlijk contact doet altijd veel deugd.
4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Het zal wellicht eigenaanrdig klinken, maar ik vind de prestaties en de werking van sommige internetbedrijven schitterend. Vaak ligt het aan zeer eenvoudige dingen. Neem nu Booking.com: de manier waarop je een hotel kan boeken via de App en vervolgens, indien je meerdere boekingen hebt, een eenvoudige doch schitterende lijst van al je boekingen krijgt aangeboden ... een dergelijke klantgerichtheid, daar wordt ik blij van.
5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Naast het verder verbeteren in ons huidige activiteitenspectrum, ben ik gepassioneerd door toepassingen in het domein van de connectiviteit – vooral daar waar digitale/sensoriële toepassingen en menselijke capaciteiten elkaar kunnen versterken. Super interessant en niet zonder reden vaak gezien als de 4de industriële revolutie!