Portret Guido Moerman

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Guido Moerman, ergonoom bij Securex. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie...

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Guido Moerman, sinds 2009 werkzaam als preventieadviseur voor de externe dienst Securex. Voordien werkte ik 13 jaar als intern preventieadviseur voor een organisatie in de financiële sector. Ik ben afkomstig van Brussel en mijn klanten zijn verspreid over heel België. Oorspronkelijk kom ik uit de wereld van de interieurarchitectuur maar ik heb ook nog andere watertjes doorzwommen alvorens mij vast te bijten in de ergonomie.

Het grootste deel van mijn tijd geef ik opleidingen “Train de trainer” en “Lichaams-sparend werken” zowel in groep als individueel. Mijn opleiding tot coach helpt me om ook in minder evidente situaties deelnemers te enthousiasmeren en “mee te nemen” in een positief en ergonomisch verhaal. De sectoren waarin ik het meest actief ben zijn zorg, kantoor en hotel. Daarnaast sta ik op permanente basis nog een aantal bedrijven bij in het uitwerken van een welzijnsbeleid.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Als zelfstandig interieurarchitect werd ik vaak geconfronteerd met niet aangepaste “hoogtes, breedtes, dieptes, ...” van allerhande ontwerpen zoals meubilair of onthaalbalies maar ook bij de inrichting van landschapskantoren. Telkens merkte ik dat er bij het ontwerpen onvoldoende rekening gehouden werd met de noden van de gebruikers. Het werk aanpassen aan de mens weet je wel... Het is zo dat ik mij verdiept heb in de discipline die net daar haar wortels heeft, de ergonomie. Door tal van opleidingen heb ik me hier verder in kunnen bekwamen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
De E-learning rond ergonomisch werken op kantoor, die ik, ondersteund door de interne preventieadviseur van een grote klant, heb ontwikkeld. Een mooi voorbeeld van “Customer oriented approach”. Het uitgangspunt bij de ontwikkeling was om de gebruiker centraal te stellen en uit te gaan van zijn noden, maar ook van zijn mogelijke belemmeringen (zoals bv. gebrek aan tijd). Hierdoor zijn we tot een instrument gekomen dat uitnodigend en gebruiksvriendelijk is, eerder dan belerend.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Alle toepassingen die comfort bieden en waarvan de gebruiker amper doorheeft dat er verregaand ergonomisch studiewerk achter schuilt. Zo is er bv. de bestuurdersstoel van een wagen met alle regelmogelijkheden. Nu nog de gebruiker wegwijs maken.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Mijn stokpaardje blijft de multidisciplinariteit! Hoe komt het toch dat bijna elke discipline de mond vol heeft van multidisciplinariteit, maar dat men er in de praktijk maar zelden in slaagt om “grensoverschrijdend” samen te werken? Elk zijn grote waarheid zeker?

Graag zou ik ertoe bijdragen om de ergonomie tot een meer “aanvaardbare speler” te maken in de ontwerpfase van elk project. Preventieadviseur after all ;).

• 

Wie

 

Nieuws

Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op...
Lees meer

VerV tool Staand werken

Staand werk is werk dat in verticale houding op de voeten plaatsvindt, onafhankelijk van de duur en de dynamiek van deze houding. Langdurig staand werken is een risico dat in vele sectoren voorkomt, denk maar aan de horeca, retail, gezondheidszorg, logistiek en productie. De gezondheidseffecten...
Lees meer

Portret Mieke De Bruyne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Mieke De Bruyne, kliniekhoofd aan het UZ Gent en docent endodontologie en ergonomie aan de UGent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie? 1. Wie ben...
Lees meer

Kerncijfers ergonomie in België 2020

Van de Belgische werknemers met werkgerelateerde gezondheidsklachten is dit bij 57% te wijten aan lichamelijke klachten. Dat blijkt uit de kerncijfers voor ergonomie in België 2020 van VerV, de Beroepsvereniging voor Ergonomie, gebaseerd op een Europese studie in de 27 lidstaten. De werkgebonden...
Lees meer

Webinar "Tijd voor een telewerkbeleid"

Op 22 september organiseert de VerV een praktische webinar rond telewerken ter gelegenheid van de nationale telewerkdag. Met het thema "Tijd voor een telewerkbeleid" speelt de webinar in op de huidige situatie van thuiswerken. Veel bureelmedewerkers werken al maanden thuis en voor veel bedrijven...
Lees meer

Portret Carla Slagmulder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Carla Slagmulder, referentie verpleegkundige ergonomie en Begeleider RIZIV-Patiëntenbespreking-EVD bij het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Benieuwd naar haar...
Lees meer

Ergoday zorg - 20/10

De Ergoday zorg 2020 zal de geschiedenis ingaan als een digitale editie. Dat maakte de studiedag er echter niet minder interessant op. De vele praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen boden de nodige inspirate en nieuwe ideeën aan de deelnemers. Ondanks de webinar-vorm werd het een interessante...
Lees meer

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Lees meer

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Lees meer

Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie. 1. Wie ben je, waar werk je, wat...
Lees meer