Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen!

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Griet De Preter. In 2006 ben ik afgestudeerd als licentiaat arbeidsorganisatie en gezondheid (deze opleiding heet nu milieu- en preventiemanagement). In 2010 heb ik mijn attest preventieadviseur ergonomie behaald.
Sinds 2008 werk ik als ergonoom bij de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) van de Vlaamse overheid. De meeste entiteiten van de Vlaamse overheid zijn bij ons aangesloten, wat betekent dat we voor meer dan 20.000 personeelsleden werken.
Als preventieadviseur ergonomie ben ik onder meer bezig met het uitvoeren van risicoanalyses ergonomie, het verlenen van advies bij bestekken, aankopen van arbeidsmiddelen of werkplekinrichting, informeren en sensibiliseren van personeel via onder andere infosessies en het geven van individuele adviezen voor personeelsleden met fysieke klachten.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Ergonomie vormde een belangrijk onderdeel van mijn opleiding, evenals vakken die er verband mee houden, zoals fysiologie en biomechanica. Naast fysieke ergonomie, kwam ook cognitieve ergonomie aan bod, waarmee het belang van mentale belasting benadrukt werd. Beide domeinen vind ik zeer interessant. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe job en een vacature voor ergonoom zag, heb ik niet getwijfeld. Ik haal veel voldoening uit mijn job, omdat je mensen kan ondersteunen in het voorkomen of beperken van klachten. Het is motiverend dat je kan bijdragen aan een beter welzijn van de medewerkers en dat laat zich merken aan de positieve reacties die we vaak krijgen.
 
3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?

Vorig jaar was het tijd om ons raamcontract voor bureaustoelen te vernieuwen. Bij de vorige contracten kregen we wel de kans om input te geven, maar uiteindelijk was meestal de prijs doorslaggevend bij de keuze. Door een nauwere samenwerking met Het Facilitair Bedrijf, dat instaat voor de opmaak van de raamcontracten, konden we deze keer de ergonomische criteria een veel belangrijkere rol laten spelen. We hopen dat met de nieuwe bureaustoel meer mensen comfortabel en dynamisch kunnen zitten en dat minder mensen nood zullen hebben aan een ‘bureaustoel op maat’. Daarnaast is er ook onder andere een raamcontract gekomen voor zit-statafels en werden deze al in verschillende kantoren geïntroduceerd. Bij nieuwe projecten voor kantoorinrichting van Het Facilitair Bedrijf zullen vanaf nu minstens 20% zit-statafels voorzien worden. Mits de nodige sensibilisatie van de medewerkers, is dat zeker een goede preventieve aanpak.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?

Als mama van jonge kindjes ben ik in de wolken met een autostoel die om zijn as kan draaien, zodat je je niet in onmogelijke houdingen moet wringen om je kindje vast te klikken in de wagen. Dat is veel minder belastend voor de rug en je kan bovendien beter beoordelen of de riempjes wel goed zijn aangespannen. Aangenamer voor ouder én kindje!

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik hoop dat we onze dienstverlening binnen de Vlaamse overheid verder kunnen uitbouwen en meer mensen bewust maken van het belang van ergonomie. Zeker op lange termijn kan een investering in ergonomie positieve effecten opleveren, maar helaas wordt vaak enkel naar de kosten op korte termijn gekeken. Met het vooruitzicht dat we langer zullen moeten werken en ook steeds ‘meer met minder’ moeten doen, zal ergonomie alleen maar aan belang winnen. Hopelijk kunnen we onze leidend ambtenaren daarvan overtuigen, zodat we op termijn voornamelijk preventief kunnen werken.

 


 

 

Nieuws

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer

Woonzorgnet-Dijleland ondertekent zorgcharter

Op 21 oktober ondertekenden algemeen directeur Griet Robberechts, ComfortZorg & Innovatie Expert Jo De Clercq en interne preventieadviseur Maria Bragina namens Woonzorgnet-Dijleland het charter “Ergonomie in de zorg”. Deze intentieverbintenis formaliseert hun jarenlange inzet als...
Lees meer

Verslag VerV Ergonomiecongres 2024

Op 22 oktober organiseerde VerV voor de derde keer het Ergonomiecongres! Het werd weer een boeiende dag met lezingen, workshops, demo's en veel netwerkmogelijkheden. Op de website van het Ergonomiecongres kan je de foto's en presentaties terugvinden.
Lees meer

Welzijnsvereniging De Wijngaard ondertekent zorgcharter

Welzijnsvereniging De Wijngaard heeft als slogan ‘SAMEN klaar voor de ZORG van de TOEKOMST’. Op vlak van ergonomie willen ze dit ook bereiken. De instelling heeft reeds een rijke ergonomische geschiedenis: aangepaste hulpmiddelen (liften, glijzeilen, hoog-laag bedden, douchebrancard…), voldoende...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2024

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg"

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. De directie engageert zich om de principes uit de VerV praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” toe te passen. Concreet betekent dit het toepassen van de mobiliteitsklassen en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Op 21 januari 2025 opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting. Op deze namiddag verzamelt de ergonomiewereld zich om terug te blikken op het voorbije jaar en elkaar te ontmoeten en inspireren. Tijdens de studiedag komen succesverhalen...
Lees meer

Verslag webinars 10-10-10

Op 10/10 het zitten 10 minuten onderbreken op kantoor of op school, dat is de 10-10-10 campagne. Dit is een organisatie van VerV en Vlaams Instituut Gezond Leven. Ter gelegenheid van deze campagne stonden er op 10 oktober ook twee webinars op het programma. Wisselwerken op kantoor in de praktijk...
Lees meer

Ergonomisch vaccineren

Momenteel is het de periode voor covid-vaccinaties en binnenkort weer van het griepvaccin. Vanuit VerV willen we een aantal tips meegeven om vlot en comfortabel te kunnen vaccineren. Zo blijven klachten door het langdurig staan en ongunstige houdingen beperkt. [Download A4 poster -...
Lees meer