Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen!

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Griet De Preter. In 2006 ben ik afgestudeerd als licentiaat arbeidsorganisatie en gezondheid (deze opleiding heet nu milieu- en preventiemanagement). In 2010 heb ik mijn attest preventieadviseur ergonomie behaald.
Sinds 2008 werk ik als ergonoom bij de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) van de Vlaamse overheid. De meeste entiteiten van de Vlaamse overheid zijn bij ons aangesloten, wat betekent dat we voor meer dan 20.000 personeelsleden werken.
Als preventieadviseur ergonomie ben ik onder meer bezig met het uitvoeren van risicoanalyses ergonomie, het verlenen van advies bij bestekken, aankopen van arbeidsmiddelen of werkplekinrichting, informeren en sensibiliseren van personeel via onder andere infosessies en het geven van individuele adviezen voor personeelsleden met fysieke klachten.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Ergonomie vormde een belangrijk onderdeel van mijn opleiding, evenals vakken die er verband mee houden, zoals fysiologie en biomechanica. Naast fysieke ergonomie, kwam ook cognitieve ergonomie aan bod, waarmee het belang van mentale belasting benadrukt werd. Beide domeinen vind ik zeer interessant. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe job en een vacature voor ergonoom zag, heb ik niet getwijfeld. Ik haal veel voldoening uit mijn job, omdat je mensen kan ondersteunen in het voorkomen of beperken van klachten. Het is motiverend dat je kan bijdragen aan een beter welzijn van de medewerkers en dat laat zich merken aan de positieve reacties die we vaak krijgen.
 
3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?

Vorig jaar was het tijd om ons raamcontract voor bureaustoelen te vernieuwen. Bij de vorige contracten kregen we wel de kans om input te geven, maar uiteindelijk was meestal de prijs doorslaggevend bij de keuze. Door een nauwere samenwerking met Het Facilitair Bedrijf, dat instaat voor de opmaak van de raamcontracten, konden we deze keer de ergonomische criteria een veel belangrijkere rol laten spelen. We hopen dat met de nieuwe bureaustoel meer mensen comfortabel en dynamisch kunnen zitten en dat minder mensen nood zullen hebben aan een ‘bureaustoel op maat’. Daarnaast is er ook onder andere een raamcontract gekomen voor zit-statafels en werden deze al in verschillende kantoren geïntroduceerd. Bij nieuwe projecten voor kantoorinrichting van Het Facilitair Bedrijf zullen vanaf nu minstens 20% zit-statafels voorzien worden. Mits de nodige sensibilisatie van de medewerkers, is dat zeker een goede preventieve aanpak.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?

Als mama van jonge kindjes ben ik in de wolken met een autostoel die om zijn as kan draaien, zodat je je niet in onmogelijke houdingen moet wringen om je kindje vast te klikken in de wagen. Dat is veel minder belastend voor de rug en je kan bovendien beter beoordelen of de riempjes wel goed zijn aangespannen. Aangenamer voor ouder én kindje!

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik hoop dat we onze dienstverlening binnen de Vlaamse overheid verder kunnen uitbouwen en meer mensen bewust maken van het belang van ergonomie. Zeker op lange termijn kan een investering in ergonomie positieve effecten opleveren, maar helaas wordt vaak enkel naar de kosten op korte termijn gekeken. Met het vooruitzicht dat we langer zullen moeten werken en ook steeds ‘meer met minder’ moeten doen, zal ergonomie alleen maar aan belang winnen. Hopelijk kunnen we onze leidend ambtenaren daarvan overtuigen, zodat we op termijn voornamelijk preventief kunnen werken.

 


 

 

Nieuws

Sessievoorstel Ergonomiecongres

Noteer 21 oktober zeker al in je agenda, want dan verzamelt iedereen met een interesse in ergonomie weer op het Ergonomiecongres. De inschrijvingen gaan binnenkort pas open, maar in afwachting kan je al wel een sessievoorstel indienen. Zo bepaal jij mee welke topics er op het programma komen. Een...
Lees meer

Werkgroep indienststelling

Begin april starten we met een nieuwe werkgroep rond ergonomie bij indienststelling. Om een goed beeld te krijgen van de huidige aanpak binnen verschillende organisaties, vragen we om voorbeelden of templates van een indienststellingsverslag te delen. Dit kan eenvoudig door een e-mail te sturen...
Lees meer

Webinar "Evidence based kantoorergonomie"

Binnen de specialisatie ergonomie kwamen twee interessante papers aan bod rond curved monitors en blauw licht. Deze topics vormden de basis van deze evidence based webinar rond kantoorergonomie. Hieronder vind je voor beide topics de opname en de gebruikte slides. Lees meer:...
Lees meer

Spreker in de kijker - Edelhart Kempeneers

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Tijdens deze studiedag verkennen we de impact van AI op ons werk en welzijn samen met enkele boeiende sprekers, waaronder Edelhart Kempeneers.  Wie ben je en wat is je link met ergonomie? Ik...
Lees meer

Spreker in de kijker - Laura Nurski

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Samen met verschillende sprekers verkennen we tijdens deze studiedag de impact van AI op ons werk en welzijn. We starten met een boeiende lezing van Laura Nurski.  Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting opende VerV het nieuwe jaar. Tijdens de studiedag kwamen succesverhalen uit de zorg, kantoor en industrie aan bod. Ook de Erkende Ergonomen kregen de kans hun goede praktijken toe te...
Lees meer

Prebes Awards niveau I - ergonomie

Tijdens de Prebes Awards werden de beste eindwerken binnen de opleidingen preventieadviseur in de bloemetjes gezet. Bij de preventieadviseur niveau I opleiding was Danielle Bellon genomineerd met een eindwerk over ergonomie. Daarom zetten we dit graag in de kijker. Wie ben je, waar werk je en wat...
Lees meer

Ergoday "AI op kantoor" - 25/03

Op 25 maart organiseert VerV een studiedag over artificiële intelligentie. Er wordt veel over gepraat, maar voor welke taken, jobs en sectoren wordt dit een echte gamechanger? Tijdens deze studiedag verwerven we in de voormiddag inzichten in de beloften en de valkuilen van AI op het werk en de...
Lees meer

Intervisie "Vallen in thuiszorg" - 03/06

Op 3 juni organiseert VerV een intervisie rond "Vallen in de thuiszorg". Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is de gastlocatie voor deze intervisie. Zorgverleners en mantelverzorgens worden dagelijks geconfronteerd met gevallen zorgvragers in de thuiszorg. Helaas zijn gepaste hulpmiddelen vaak niet...
Lees meer

Intervisie "Opleiding tilliften" - 03/04

Op 3 april organiseert VerV een intervisie "Opleiding van tilliften". In de namiddag komen we samen om minimum eisen te ontwikkelen die een opleiding van tilliften zouden moeten hebben. Het veilig verplaatsen van patiënten  met behulp van een tillift is een essentieel onderdeel van de zorg. Nu...
Lees meer