Portret Filip Buckens

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Filip Buckens, een gezicht van ergonomie in de zorg. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Filip Buckens, verpleegkundige, ergonoom , verplaatsingsdeskundige, preventieadviseur in het Universitair Ziekenhuis Gent. Fulltime werkzaam als ergonoom in de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk UZG. Ik werk ook nog samen met mijn partner/collega Heidi Deconinck, eveneens ergonoom,  als zelfstandige freelance adviseur ergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Aanzet was een pilootproject “hef en tiltechnieken” in 1985. Een  eerste kennismaking met verplaatsingstechnieken. Als revalidatieverpleegkundige had ik hiervoor veel interesse.  Vanaf 1990 maakte ik deel uit van het Manutentieteam UZ Gent. In 2001 werd ik staflid directie verpleging, van daaruit  kon ik mijn opleiding ergonomie volgen. Vanaf 2006 werd mijn functie als ergonoom officieel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Ik ben trots mee aan de wieg te liggen van het Manutentieteam UZG  en tevens dankbaar de kans te hebben gekregen het verder te kunnen uitbouwen en vorm te geven tot wat het nu is, dit met een een team vol enthousiaste, gemotiveerde medewerkers die zich elke dag weer inzetten. We spreken nu niet meer over verplaatsingsdeskundigen maar wel over consulenten Manutentie (‘kleine ergonoomkes’), medewerkers van diverse specialiteiten die in het werkveld staan en deeltijds vrijgesteld zijn om binnen de Preventiedienst te werken. Oorspronkelijke doelgroep waren de verpleegkundigen, maar nu gaat het over alle 6000 medewerkers van het UZG: kantoorwerkers, technische diensten en zorgverleners, de drie grote blokken binnen onze instelling.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
Dit is een heel moeilijke. Er zijn door de jaren heen veel projecten en adviezen geweest, zowel grote als kleine. Iedere verbetering, in samenwerking met medewerkers van de werkvloer, leidinggevenden en collega’s doet deugd en zorgt voor veel ‘werkgenot’.  Eén van de mooie voorbeelden waren de hoog-laagwerkposten van de Centrale Sterilisatie. De inrichting van de  lokalen werden samen met de medewerkers uitgewerkt rekening houdend met alle ergonomische aspecten.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als bestuurslid van de VerV mee helpen een stevig  Vlaams ergonomienetwerk uitbouwen. Dit was reeds lang een droom en een streven. Intern verdere implementatie van ziekenhuisbrede richtlijnen betreffende ergonomie.

 

Nieuws

Gezond & Zeker Innovatiedag - 13/05

Op 13 mei is er in Nederland (Nieuwegein) weer de Gezond & Zeker Innovatiedag: een groot kennisevent voor iedereen die zich bezighoudt met fysieke belasting, agressie en verzuim in zorg en welzijn. Met een ruime beursvloer en een uitgebreid workshopprogramma is het een event om niet te missen....
Lees meer

Overlegmoment onderwijsaanbod ergonomie in de zorg

Ergonomie in de zorg start bij de opleiding van de zorgspecialisten. Daarom bracht VerV de opleidingsinstellingen rond verpleegkunde en ergotherapie samen. De bedoeling was om goede praktijken uit te wisselen over hoe ze het verplaatsen van personen aanleren aan de studenten. De VerV...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Audi Brussels

Op 29 februari was VerV te gast bij Audi Brussels voor een bedrijfsbezoek en een uiteenzetting over hoe ze ergonomie aanpakken. Een interessante rondgang liet zien hoe een elektrische wagen wordt opgebouwd en hoe ergonomie reeds in het ontwerp was geïntegreerd. Naast deze heel preventieve aanpak,...
Lees meer

Spreker in de kijker - Steven Amandels

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Steven Amandels. Wie ben je en wat is...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Politie Antwerpen

Op 22 februari was VerV te gast in het nieuwe Mastergebouw van de Politie Antwerpen. Dit beantwoordt aan de WELL Building Standard voor gezonde gebouwen. Tijdens de inspirerende rondgang kwamen de concepten beweging, geluid, verlichting en klimaat ruim aan bod. De projectleider van dit...
Lees meer

Uitwisselingsproject eUlift

In het kader van het Europees onderzoeksproject eUlift was er een uitwisseling tussen studenten van België en Litouwen. Een week lang stond het leren, lesgeven en trainen van het verplaatsen in de zorg centraal. De resultaten van het onderzoeksproject, het handboek en educatieve filmpjes, werden...
Lees meer

Nieuwe bestuursleden van VerV

VerV houdt als vzw jaarlijks een algemene ledenvergadering. Dat is een combinatie van de adviesgroep met de bestuursleden. Naast de gezonde financiële situatie werd daar ook gestemd over nieuwe bestuursleden van VerV. Graag verwelkomen we dan ook vijf nieuwe bestuursleden. De focus...
Lees meer

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Lees meer

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Lees meer