Portret Filip Buckens

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Filip Buckens, een gezicht van ergonomie in de zorg. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Filip Buckens, verpleegkundige, ergonoom , verplaatsingsdeskundige, preventieadviseur in het Universitair Ziekenhuis Gent. Fulltime werkzaam als ergonoom in de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk UZG. Ik werk ook nog samen met mijn partner/collega Heidi Deconinck, eveneens ergonoom,  als zelfstandige freelance adviseur ergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Aanzet was een pilootproject “hef en tiltechnieken” in 1985. Een  eerste kennismaking met verplaatsingstechnieken. Als revalidatieverpleegkundige had ik hiervoor veel interesse.  Vanaf 1990 maakte ik deel uit van het Manutentieteam UZ Gent. In 2001 werd ik staflid directie verpleging, van daaruit  kon ik mijn opleiding ergonomie volgen. Vanaf 2006 werd mijn functie als ergonoom officieel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Ik ben trots mee aan de wieg te liggen van het Manutentieteam UZG  en tevens dankbaar de kans te hebben gekregen het verder te kunnen uitbouwen en vorm te geven tot wat het nu is, dit met een een team vol enthousiaste, gemotiveerde medewerkers die zich elke dag weer inzetten. We spreken nu niet meer over verplaatsingsdeskundigen maar wel over consulenten Manutentie (‘kleine ergonoomkes’), medewerkers van diverse specialiteiten die in het werkveld staan en deeltijds vrijgesteld zijn om binnen de Preventiedienst te werken. Oorspronkelijke doelgroep waren de verpleegkundigen, maar nu gaat het over alle 6000 medewerkers van het UZG: kantoorwerkers, technische diensten en zorgverleners, de drie grote blokken binnen onze instelling.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
Dit is een heel moeilijke. Er zijn door de jaren heen veel projecten en adviezen geweest, zowel grote als kleine. Iedere verbetering, in samenwerking met medewerkers van de werkvloer, leidinggevenden en collega’s doet deugd en zorgt voor veel ‘werkgenot’.  Eén van de mooie voorbeelden waren de hoog-laagwerkposten van de Centrale Sterilisatie. De inrichting van de  lokalen werden samen met de medewerkers uitgewerkt rekening houdend met alle ergonomische aspecten.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als bestuurslid van de VerV mee helpen een stevig  Vlaams ergonomienetwerk uitbouwen. Dit was reeds lang een droom en een streven. Intern verdere implementatie van ziekenhuisbrede richtlijnen betreffende ergonomie.

 

Nieuws

Werk jij thuis? Blijf er niet bij zitten!

In samenwerking met het Vlaams Instituut voor Gezond Leven werd onderstaande poster ontworpen. Het belang van beweging tijdens het telewerken wordt benadrukt. Langdurig stilzitten is namelijk niet gezond. Beperk het aantal uren dat je zittend doorbrengt. Kom elk halfuur eens uit je stoel en wissel...
Lees meer

Ergonomie hoeft niet moeilijk te zijn, ook thuis niet

De Coronacrisis noodzaakt velen onder ons om te telewerken. Niet iedereen heeft hier ervaring mee. Ontdek onze tips in de brochure en deel ze (online) met je telewerkende collega's! Brochure Ergonomie hoeft niet moeilijk te zijn, ook thuis niet… Met deze eenvoudige tips kom je als telewerker al...
Lees meer

Haalbare praktijkvoorbeelden telewerken

Nu velen overgaan op telewerken is het tijd om even stil te staan bij de inrichting van de beeldschermwerkplek thuis, ook al beschik je niet over de meest instelbare bureaustoel of tafel. Vermijd lichamelijke klachten door de instellingen van je werkplek te optimaliseren. Vergeet bovendien niet om...
Lees meer

Portret Mathieu Versée

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Mathieu Versée, arbeidsarts-wetenschappelijk directeur bij Cohezio Externe Dienst voor Preventie en Bescherming. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie? 1....
Lees meer

Ergoday kantoor "Deconnectie"

De Ergoday Kantoor rond "Deconnecteren" is uitgesteld naar 28 september in de namiddag. In de voormiddag vindt de Ergoday industrie plaats over "Prestatie en ergonomie". Je kan de Ergodays afzonderlijk bijwonen of gecombineerd. Lees meer Deze studiedag staat in het teken van "deconnectie"....
Lees meer

Workshop opleidingen in de zorg - 19/05

Op 19 mei vindt een online intervisie plaats rond opleidingen ergonomie in de zorg. In een interactieve workshop zal nagedacht worden over de verschillende benamingen en de daaraan gekoppelde opleidingen: ergocoach, tilcoach, mentor, consulent, referent, aanspreekpunt, enz... Doelstelling is...
Lees meer

Verslag studiedag KIM methodes

Wegens succes werd de studiedag rond de nieuwe KIM methodes herhaald op 20/02. Na een demonstratie van de tools stond het oefenen in kleine groepjes centraal. De nieuwigheden werden toegelicht en bediscussieerd. Het werd een aangename en boeiende studiedag in het hartje van...
Lees meer

Specialisatie ergonomie 2021

In februari 2021 start een nieuwe specialisatie-opleiding ergonomie. Dit is een organisatie van Odisee in samenwerking met KUL en VerV. De specialisatie ergonomie beantwoordt aan de opleidingseisen van een preventieadviseur ergonomie. Gedurende 40 dagen verdiepen de cursisten zich in 9 modules rond...
Lees meer