Portret Filip Buckens

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Filip Buckens, een gezicht van ergonomie in de zorg. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Filip Buckens, verpleegkundige, ergonoom , verplaatsingsdeskundige, preventieadviseur in het Universitair Ziekenhuis Gent. Fulltime werkzaam als ergonoom in de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk UZG. Ik werk ook nog samen met mijn partner/collega Heidi Deconinck, eveneens ergonoom,  als zelfstandige freelance adviseur ergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Aanzet was een pilootproject “hef en tiltechnieken” in 1985. Een  eerste kennismaking met verplaatsingstechnieken. Als revalidatieverpleegkundige had ik hiervoor veel interesse.  Vanaf 1990 maakte ik deel uit van het Manutentieteam UZ Gent. In 2001 werd ik staflid directie verpleging, van daaruit  kon ik mijn opleiding ergonomie volgen. Vanaf 2006 werd mijn functie als ergonoom officieel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Ik ben trots mee aan de wieg te liggen van het Manutentieteam UZG  en tevens dankbaar de kans te hebben gekregen het verder te kunnen uitbouwen en vorm te geven tot wat het nu is, dit met een een team vol enthousiaste, gemotiveerde medewerkers die zich elke dag weer inzetten. We spreken nu niet meer over verplaatsingsdeskundigen maar wel over consulenten Manutentie (‘kleine ergonoomkes’), medewerkers van diverse specialiteiten die in het werkveld staan en deeltijds vrijgesteld zijn om binnen de Preventiedienst te werken. Oorspronkelijke doelgroep waren de verpleegkundigen, maar nu gaat het over alle 6000 medewerkers van het UZG: kantoorwerkers, technische diensten en zorgverleners, de drie grote blokken binnen onze instelling.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
Dit is een heel moeilijke. Er zijn door de jaren heen veel projecten en adviezen geweest, zowel grote als kleine. Iedere verbetering, in samenwerking met medewerkers van de werkvloer, leidinggevenden en collega’s doet deugd en zorgt voor veel ‘werkgenot’.  Eén van de mooie voorbeelden waren de hoog-laagwerkposten van de Centrale Sterilisatie. De inrichting van de  lokalen werden samen met de medewerkers uitgewerkt rekening houdend met alle ergonomische aspecten.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als bestuurslid van de VerV mee helpen een stevig  Vlaams ergonomienetwerk uitbouwen. Dit was reeds lang een droom en een streven. Intern verdere implementatie van ziekenhuisbrede richtlijnen betreffende ergonomie.

 

Nieuws

SWOT analyse VerV

De Adviesgroep van VerV kwam eind november samen om een SWOT analyse van VerV en het vakgebied ergonomie te maken. Het doet plezier vast te stellen dat de sterke punten sterk overeenkomen met de waarden, missie en visie van VerV. Daarnaast zijn er ook nog groeimogelijkheden zoals het verbreden van...
Lees meer

Sociaal event 2024

Om de leden te bedanken die zich het voorbije jaar geëngageerd hebben voor VerV, organiseren we elk jaar een etentje. Dat is ook de gelegenheid om mensen in de bloemetjes te zetten. Dit jaar gingen immers Filip Buckens en Jan Stofs op pensioen. Hoewel ze nog niet op VerV pensioen gaan, wouden we...
Lees meer

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer

Woonzorgnet-Dijleland ondertekent zorgcharter

Op 21 oktober ondertekenden algemeen directeur Griet Robberechts, ComfortZorg & Innovatie Expert Jo De Clercq en interne preventieadviseur Maria Bragina namens Woonzorgnet-Dijleland het charter “Ergonomie in de zorg”. Deze intentieverbintenis formaliseert hun jarenlange inzet als...
Lees meer

Verslag VerV Ergonomiecongres 2024

Op 22 oktober organiseerde VerV voor de derde keer het Ergonomiecongres! Het werd weer een boeiende dag met lezingen, workshops, demo's en veel netwerkmogelijkheden. Op de website van het Ergonomiecongres kan je de foto's en presentaties terugvinden.
Lees meer

Welzijnsvereniging De Wijngaard ondertekent zorgcharter

Welzijnsvereniging De Wijngaard heeft als slogan ‘SAMEN klaar voor de ZORG van de TOEKOMST’. Op vlak van ergonomie willen ze dit ook bereiken. De instelling heeft reeds een rijke ergonomische geschiedenis: aangepaste hulpmiddelen (liften, glijzeilen, hoog-laag bedden, douchebrancard…), voldoende...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2024

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg"

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. De directie engageert zich om de principes uit de VerV praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” toe te passen. Concreet betekent dit het toepassen van de mobiliteitsklassen en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Op 21 januari 2025 opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting. Op deze namiddag verzamelt de ergonomiewereld zich om terug te blikken op het voorbije jaar en elkaar te ontmoeten en inspireren. Tijdens de studiedag komen succesverhalen...
Lees meer