Portret Evelyne Vanhaecke

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evelyne Vanhaecke, diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn. Benieuwd naar haar ervaring en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Mijn naam is Evelyne Vanhaecke en ik werk als diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn te Gent. Deze dienst omvat de disciplines kinesitherapie, ergotherapie, logopedie en podologie. In totaal stuur ik in deze functie sinds enkele jaren 60 therapeuten aan. Er is een nauwe samenwerking met de dienst fysische geneeskunde.

Ik studeerde af als kinesitherapeut in 1997 en startte vrij snel een eigen praktijk. Na 1 jaar ben ik ook als zelfstandige kinesitherapeute in het AZ Jan Palfijn Gent begonnen waarbij ik mij voornamelijk heb toegelegd op de locomotorische revalidatie en de behandeling van obese patiënten.

Ik volgde nadien diverse opleidingen waaronder medische pedicure, cardiologische revalidatie en meer recent de opleiding zorgmanagement. Ik heb een groot deel van mijn leven karate beoefend. Tot mijn 22 was ik lid van de nationale selectie en had ik het statuut van topsporter. Door als zelfstandige kinesitherapeut te starten was het niet mogelijk om dit verder te combineren.

Door mijn liefde voor honden volgde ik ook een opleiding als hondengedragstherapeute met specialisatie naar probleemgedrag.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Sinds ruim 10 jaar heb ik rugklachten wegens een aangeboren afwijking. Hierdoor ben ik verplicht geweest mijn dagelijks functioneren aan te passen en ‘zorg’ te dragen voor mijn lichaam. Door ergonomisch te werken, gerichte oefentherapie en het maken van de juiste keuzes kan ik meestal klachtenvrij mijn leven leiden.

Tijdens de opleiding zorgmanagement kregen we de opdracht om verschillende disciplines en hun werking in kaart te brengen. Eén daarvan was de preventiedienst binnen het ziekenhuis. De preventieadviseur vertelde over de uitrol van een ergonomisch beleid in het ziekenhuis en de moeilijkheden waar ze mee te maken had. Het beleid was niet gedragen door het departement zorg.

Er waren enkel manutentiecoaches actief. Er was veel ingezet op klassiekale vormingen voor de medewerker. In de praktijk bleek er weinig verankering van de aangeleerde technieken op de afdelingen. Door mijn eigen rugklachten was ik onmiddellijk enthousiast om te helpen. Het leek me de taak van elke kinesitherapeut en ergotherapeut in het ziekenhuis om als mentor te fungeren op de afdelingen. Ergonomisch werken is een deel van onze opleiding en behandelingen; een ideale aanvulling dus om ook het preventieve luik meer prominent te laten naar voor komen in onze job. Als mentor zijn we de lijm tussen de medewerker en de coaches.

Daarnaast was er ook nood aan extra manutentiecoaches binnen het ziekenhuis waardoor ik een campagne ben gestart om vanuit mijn team mensen te recruteren. Op deze manier heb ik mijn steentje bijgedragen aan de verdere uitbouw van ergonomie in het ziekenhuis.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Trots ben ik op het feit dat het ergonomisch beleid op dit moment wordt gedragen door onze volledige directie en het zorgdepartement en dat het beleid officieel is opgenomen in de beleidscyclus. Alles rond manutentie is ingebed in een vaste structuur van stuurgroep en werkgroepen om alles in goede banen te leiden. Dit maakt deel uit van de cultuurverandering die we wensen te bekomen.

Daarnaast ben ik er heel erg fier op dat er heel wat leden van mijn team manutentiecoach zijn en zich op deze manier engageren binnen het ziekenhuis. Hierbij mag ik de taak van de mentoren niet uit het oog verliezen; ook zij zijn eveneens een belangrijke schakel in het geheel.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Het mooiste voorbeeld voor mij is het glijzeil. Dit is zo’n fantastisch instrument dat het werk zoveel lichter kan maken in de zorg. Het zorgt voor meer comfort zowel voor de medewerker als voor de patiënt.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als lid van de stuurgroep en werkgroep wensen we binnen het ziekenhuis in 2020 verder in te zetten op sensibilisering, vorming, adviesverlening en begeleiding:
- Vorming (voor nieuwe medewerkers naast continuë opfrissing voor andere medewerkers) zowel voor ‘zorg’ als ‘niet-zorg’ medewerkers.
- Sensibilisering – we plannen een week van de ergonomie in mei 2020 waarbij we alles rond ergonomie in de kijker willen plaatsen.
- Adviesverlening bij aankoop van nieuw materiaal in het ziekenhuis.
- Individuele begeleiding van medewerkers die wegens lichamelijk klachten langdurig afwezig zijn geweest.

Door de aanstelling van een aantal nieuwe coaches vanuit verschillende disciplines (o.a. transportdienst en schoonmaak) hopen we de cultuurverandering rond ergonomie binnen alle departementen in het ziekenhuis nog verder uit te bouwen en blijvend te verankeren.

 


 

Nieuws

Portret Mathias De Waele

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Mathias De Waele, adviseur ergonomie bij CLB Group. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Hallo, mijn naam is...
Lees meer

Magazine Nursing pikt charter "Ergonomie in de zorg" op!

Nursing, het tijdschrift voor verpleegkundigen, besteedde in haar decembernummer ook aandacht aan het charter van "Ergonomie in de zorg". UZ Gent was de eerste zorginstelling die dit ondertekende. Filip Buckens, ergonoom verpleegkundige bij UZ Gent, lichtte het opzet van het charter toe. Om de...
Lees meer

Nieuwjaarsontmoeting 30-01-2020

Op 30 januari vond naar jaarlijkse traditie de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" plaats, ook wel gekend als de Nieuwjaarsontmoeting. De zaal was weeral goed gevuld met inspirerende sprekers en gepassioneerde leden. Daarnaast werd de Ergonomieprijs 2019 uitgereikt voor goede...
Lees meer

Max Schoepen wint Ergonomieprijs 2019!

Max Schoepen heeft de Ergonomieprijs 2019 gewonnen met de "Prone Crawl Breast Couch". Dit is een ligtafel voor de bestraling bij borstkanker. Deze ontwikkeling is het resultaat van een onderzoeksteam aan UGent. Momenteel lopen de testen in drie ziekenhuizen. Naast de maatschappelijke relevantie...
Lees meer

Nieuw VerV bestuur

Op 30/1 vond de Algemene Ledenvergadering van de VerV Ergonomievereniging. Het was een belangrijke editie deze keer, een nieuwe bestuursperiode werd op gang getrapt. Drie nieuwe krachten komen het bestuur versterken zodat de toekomst verzekerd is. Met als thema "verbreden en verdiepen" zullen het...
Lees meer

Lidgeld 2020

Bij de start van het nieuwe jaar is het ook tijd om het lidmaatschap te vernieuwen. Hierbij wat informatie rond de lidgelden:   Ik was in januari 2019 al lid van VerV: In januari 2020 krijgen je een factuur om het lidgeld te vernieuwen. Dat bedraagt nog steeds 50 euro.   Ik...
Lees meer

Inzendingen Ergonomieprijs 2019

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2019 waren er heel wat mooie ontwerpen, projecten, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de Ergonomieprijs 2019 kan je hieronder vinden... Wil je meestemmen, ga dan naar deze link. Kandidaten...
Lees meer

Portret Evelyne Vanhaecke

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evelyne Vanhaecke, diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn. Benieuwd naar haar ervaring en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe...
Lees meer

VerV op externe studiedagen

Ergonomie zit in de lift en dat betekent dat het steeds meer op studiedagen wordt geprogrammeerd. VerV werkt hierin samen om sprekers met kennis van zaken af te vaardigen. Hieronder vindt u een overzicht van externe activiteiten waar ergonomie en VerV leden geprogrammeerd staan: 17/09/20: Prenne -...
Lees meer

Masterclass "nieuwe KIM methodes" - 20/02

OPNIEUW - De eerste succesvolle masterclass rond de nieuwe KIM methodes was snel volzet. Daarom wordt een tweede sessie georganiseerd. Dit zijn basismethodes voor de risicoanalyse ergonomie waarmee elke preventieadviseur aan de slag kan. De bestaande KIM tools zijn verfijnd, vernieuwd en...
Lees meer