Portret Dirk Everaerts

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evert Zinzen, professor bewegingswetenschappen aan de VUB. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie...

Lees meer: https://www.verv.be/news/portret-evert-zinzen/

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Dirk Everaerts, hoofd preventiedienst bij de Lijn. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben hoofd van de preventiedienst en actief  bij De Lijn sinds 2011. Voorheen heb ik kort in de chemische sector gewerkt en  daarna 22 jaar in de automobielsector. In de loop van mijn carrière daar ben ik ook  preventieadviseur geworden en hoofd van de interne preventiedienst. Dit na diverse stappen in engineering, productie, speciale opdrachten en HR.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Vanuit de algemene vorming als preventieadviseur kom je uiteraard in contact met de belangrijke aspecten van ergonomie. In een industriële omgeving als de autoproductie zie je ook heel veel van de diverse aspecten daarvan, zoals heffen/tillen, werken boven het hoofd of boven schouderhoogte, de impact van repetitieve bewegingen of cognitieve aspecten. Maar ook in het openbaar vervoer komen die punten terug, zowel bij het onderhoud van onze voertuigen, maar ook bij correcte rijhoudingen, het gebrek aan afwisselende houdingen (statisch zittend werk) of een goede inrichting van de stuurposten.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Van uit mijn functie als hoofd van de preventiedienst, ben ik niet zozeer bezig met bijv. risicoanalysemethoden of zoeken naar heel concrete oplossingen. Dat gebeurt door de experten. Ik werk vooral beleidsmatig. We proberen ergonomie integraal in het preventiebeleid op te nemen als volwaardige pijler. Het zou fout zijn om te zeggen dat er voorheen geen aandacht was voor ergonomie, maar we gaan tegenwoordig meer en meer structureel én professioneel aan de slag. Zo nemen we bijv. al van bij het ontwerp van werk- en stuurposten de diverse aspecten van ergonomie stevig onder de loep. Preventief ergonomisch denken vervangt dus meer en meer curatief werken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
In mijn eigen dagelijkse praktijk word ik (helaas) zelf ook veel met vergaderingen en pc-werk geconfronteerd. We introduceren echter stelselmatig zit-sta-tafels. We hebben ook vergaderzaaltjes waar je rechtstaand kan vergaderen. Echt een stap vooruit. En tijdens vergaderingen in klassieke ruimtes sta ik zelf heel regelmatig recht. Waar je daar in het begin toch nog al wat verwonderde blikken over kreeg, is er nu niemand meer die me daar op aankijkt J En ik merk bovendien dat anderen dat ook beginnen doen. Toch fijn om zien. Het blijft dus voor mij een type- én mooi voorbeeld van een simpel en gekend principe in het dagelijkse leven: de beste houding is de volgende.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik blijf met mijn team gewoon verder aan de slag om in elk aspect van ons beleid ergonomie als volwaardige pijler mee te nemen. Ons doel is om ook ergonomisch denken in het DNA van De Lijn in te krijgen. Stap voor stap gaat dat wel lukken...

 

Nieuws

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer

Ergonomie 2030

Waar ligt de toekomst van ergonomie in België? Dat is het onderwerp van onderstaande vragenlijst en daar kan jij jouw mening over geven. Geef mee vorm aan de toekomst van ergonomie en vul de vragenlijst hier in! De vragenlijst bestaat enerzijds uit open vragen en anderzijds uit concrete stellingen...
Lees meer

Portret Sofia Scataglini

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sofia Scataglini, auteur van het boek "Internet of Things for Human Centered Design". Ze is werkzaam bij de Belgische Koninklijke militaire academie Koningin Astrid en...
Lees meer

Verslag Ergoday "Inclusieve Ergonomie"

De Ergoday “Inclusieve ergonomie” was een voltreffer. Het werd een inspirerende mix van sprekers en discussiemoment in groepjes. Het was dan ook terug een fysieke studiedag om elkaar terug te ontmoeten en te netwerken. Het thema inclusie leeft alvast op de werkvloer: hoe omgaan met man/vrouw,...
Lees meer

Intervisie exoskeletten - 23 juni

De intervisie exoskeletten opende met een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur en praktijkstudies in bedrijven. Daarna was het tijd om een hele reeks exoskeletten eens zelf uit te testen. Tijdens de discussie kwam de positieve aspecten een aandachtspunten naar voor. Exoskeletten...
Lees meer

Man/vrouw in de risicoanalyse ergonomie

Normen in de industrie zijn vaak ontwikkeld op maat van de fitte man. Vrouwen zijn echter geen kleine mannen. Daarom is het belangrijk om in de risicoanalyse ergonomie oog te hebben voor de verschillen tussen man en vrouw. Op de Ergoday "Inclusieve ergonomie" op 02/06 komt de aanpak van Volvo Cars...
Lees meer

Ergonomie in de sociale economie

Ergonomie speelt een belangrijke rol om de sociale economie competitief te houden. Machteld Van de Woestyne licht op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) de kracht toe een van goed ontwerp dat ook rekening houdt met fysieke beperkingen. Bekijk hier het progamma. Met het ontwerp van een...
Lees meer