Portret Dirk Everaerts
Lees meer: https://www.verv.be/news/portret-evert-zinzen/
Lees meer: https://www.verv.be/news/portret-evert-zinOm te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evert Zinzen, professor bewegingswetenschappen aan de VUB. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie...
Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evert Zinzen, professor bewegingswetenschappen aan de VUB. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie...
O
Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Dirk Everaerts, hoofd preventiedienst bij de Lijn. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie...
1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben hoofd van de preventiedienst en actief bij De Lijn sinds 2011. Voorheen heb ik kort in de chemische sector gewerkt en daarna 22 jaar in de automobielsector. In de loop van mijn carrière daar ben ik ook preventieadviseur geworden en hoofd van de interne preventiedienst. Dit na diverse stappen in engineering, productie, speciale opdrachten en HR.
2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Vanuit de algemene vorming als preventieadviseur kom je uiteraard in contact met de belangrijke aspecten van ergonomie. In een industriële omgeving als de autoproductie zie je ook heel veel van de diverse aspecten daarvan, zoals heffen/tillen, werken boven het hoofd of boven schouderhoogte, de impact van repetitieve bewegingen of cognitieve aspecten. Maar ook in het openbaar vervoer komen die punten terug, zowel bij het onderhoud van onze voertuigen, maar ook bij correcte rijhoudingen, het gebrek aan afwisselende houdingen (statisch zittend werk) of een goede inrichting van de stuurposten.
3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Van uit mijn functie als hoofd van de preventiedienst, ben ik niet zozeer bezig met bijv. risicoanalysemethoden of zoeken naar heel concrete oplossingen. Dat gebeurt door de experten. Ik werk vooral beleidsmatig. We proberen ergonomie integraal in het preventiebeleid op te nemen als volwaardige pijler. Het zou fout zijn om te zeggen dat er voorheen geen aandacht was voor ergonomie, maar we gaan tegenwoordig meer en meer structureel én professioneel aan de slag. Zo nemen we bijv. al van bij het ontwerp van werk- en stuurposten de diverse aspecten van ergonomie stevig onder de loep. Preventief ergonomisch denken vervangt dus meer en meer curatief werken.
4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
In mijn eigen dagelijkse praktijk word ik (helaas) zelf ook veel met vergaderingen en pc-werk geconfronteerd. We introduceren echter stelselmatig zit-sta-tafels. We hebben ook vergaderzaaltjes waar je rechtstaand kan vergaderen. Echt een stap vooruit. En tijdens vergaderingen in klassieke ruimtes sta ik zelf heel regelmatig recht. Waar je daar in het begin toch nog al wat verwonderde blikken over kreeg, is er nu niemand meer die me daar op aankijkt J En ik merk bovendien dat anderen dat ook beginnen doen. Toch fijn om zien. Het blijft dus voor mij een type- én mooi voorbeeld van een simpel en gekend principe in het dagelijkse leven: de beste houding is de volgende.
5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik blijf met mijn team gewoon verder aan de slag om in elk aspect van ons beleid ergonomie als volwaardige pijler mee te nemen. Ons doel is om ook ergonomisch denken in het DNA van De Lijn in te krijgen. Stap voor stap gaat dat wel lukken...