Portret Anneleen Verhaeghe

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anneleen Verhaeghe, ergonoom bij Volvo Trucks te Gent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Mijn naam is Anneleen Verhaeghe. Ik heb Milieu-en Preventiemanagement gestudeerd, met de Specialisatiemodule ergonomie en ik werk nu bijna 3 jaar als interne ergonoom bij Volvo Trucks Gent. Vandaag bouwen wij 160 trucks per dag en aangezien de meeste handelingen manueel worden uitgevoerd (we hebben maar 8 robots op onze plant), staat ergonomie hoog op de agenda. Ook naast mijn werk probeer ik voldoende in beweging te zijn: ik ga geregeld joggen, speel badminton en dans lindy hop.

Ik vind het belangrijk om zowel de ergonomie van de werkposten te verbeteren als collega’s bewust te maken over hoe ze hun eigen belastbaarheid kunnen verhogen. Ik probeer hierbij zoveel mogelijk op de werkvloer aanwezig te zijn om de teams hierin te coachen. Bijgevolg zijn mijn dagen bij Volvo vrij divers. Opleidingen geven, een verpakkingswijziging evalueren, een risicoanalyse opmaken van een werkpost, overleg met de medische dienst en vakbonden, een exoskelet uittesten, skype meeting met de ergonomen van de andere Volvo-fabrieken, het gebruik van een nieuwe takel beoordelen, deelname aan een kaizen-event... dit zit allemaal in mijn takenpakket.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Tijdens mijn studies had ik al een bijzondere interesse voor ergonomie, vandaar ook de keuze om de Specialisatiemodule ergonomie bij te studeren. Na mijn studies heb ik eerst nog 6 jaar als interne preventieadviseur arbeidsveiligheid gewerkt toen Volvo Trucks mij contacteerde omdat ze op zoek waren naar een ergonoom. Ik heb niet lang moeten nadenken om die kans te grijpen. Het leuke aan ergonomie in een productie-omgeving is dat je heel erg op maat moet werken. Dat wil zeggen dat je creatief en flexibel moet zijn en dat creëert uitdagingen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Bij Volvo Trucks heb ik samen met een werkgroep hard gewerkt aan een Roadmap Ergonomie. Dat is een soort van actieplan die een kapstok biedt aan elk team om op een structurele en systematische manier de ergonomie van de werkposten te verbeteren. De focus ligt op betrokkenheid van het team, competentieontwikkeling via opleiding en dialoog, prioriteitsbepaling en verbetering van de werkposten. Het is een manier om een organisatie van 3000 man in beweging te brengen in een verandertraject, wat toch niet zo evident is. Dit jaar hebben we voor onze manier van werken de Health&Safety Award van de Volvo Groep gewonnen, wat toch wel een mooie beloning is voor ons werk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
In het dagelijkse leven vinden we al heel wat voorwerpen die aangepast zijn aan de mens, anders zouden wij niet kunnen functioneren en zouden de fabrikanten hun producten niet kwijt geraken. Anderzijds worden er ook veel producten aangeprezen als “ergonomisch”, terwijl ze eerder standaard zijn en dat is wel jammer. Als ik dan toch een voorbeeld moet geven, laatst zag ik iemand met een kinderstoel voor in de auto die 90° draait zodat de ouder het kindje er gemakkelijker kan inzetten en vastklikken. Dat lijkt me toch wel een ergonomische verbetering voor in het dagelijkse leven te zijn.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik vind het heel fijn om met ergonomie bij Volvo Trucks te werken omdat je zowel met de mensen als met de productie van de truck bezig bent. Ik ben vooral van plan om mij te blijven verdiepen in de materie, want we leven natuurlijk in een wereld van verandering. Denk maar aan de huidige maatschappij waarin we langer moeten werken en waarin het evidenter is dat het welzijn van de werknemers gewaarborgd wordt. Of aan de introductie van nieuwe technologiën zoals exoskeletten. Anderzijds leven we ook in een economische realiteit waarin hoge kwaliteitseisen en concurrentie een rol spelen. Hoe meer ik er in slaag om in te spelen op de noden van zowel het bedrijf als de werknemers, hoe beter ik ergonomie hoog op de agenda kan houden.

 

Nieuws

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer

Ergonomie 2030

Waar ligt de toekomst van ergonomie in België? Dat is het onderwerp van onderstaande vragenlijst en daar kan jij jouw mening over geven. Geef mee vorm aan de toekomst van ergonomie en vul de vragenlijst hier in! De vragenlijst bestaat enerzijds uit open vragen en anderzijds uit concrete stellingen...
Lees meer

Portret Sofia Scataglini

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sofia Scataglini, auteur van het boek "Internet of Things for Human Centered Design". Ze is werkzaam bij de Belgische Koninklijke militaire academie Koningin Astrid en...
Lees meer

Verslag Ergoday "Inclusieve Ergonomie"

De Ergoday “Inclusieve ergonomie” was een voltreffer. Het werd een inspirerende mix van sprekers en discussiemoment in groepjes. Het was dan ook terug een fysieke studiedag om elkaar terug te ontmoeten en te netwerken. Het thema inclusie leeft alvast op de werkvloer: hoe omgaan met man/vrouw,...
Lees meer

Intervisie exoskeletten - 23 juni

De intervisie exoskeletten opende met een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur en praktijkstudies in bedrijven. Daarna was het tijd om een hele reeks exoskeletten eens zelf uit te testen. Tijdens de discussie kwam de positieve aspecten een aandachtspunten naar voor. Exoskeletten...
Lees meer

Man/vrouw in de risicoanalyse ergonomie

Normen in de industrie zijn vaak ontwikkeld op maat van de fitte man. Vrouwen zijn echter geen kleine mannen. Daarom is het belangrijk om in de risicoanalyse ergonomie oog te hebben voor de verschillen tussen man en vrouw. Op de Ergoday "Inclusieve ergonomie" op 02/06 komt de aanpak van Volvo Cars...
Lees meer

Ergonomie in de sociale economie

Ergonomie speelt een belangrijke rol om de sociale economie competitief te houden. Machteld Van de Woestyne licht op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) de kracht toe een van goed ontwerp dat ook rekening houdt met fysieke beperkingen. Bekijk hier het progamma. Met het ontwerp van een...
Lees meer