KB Gezondheidstoezicht en ergonomie

In juni werd codex boek I titel 4 rond het gezondheidstoezicht aangepast. De periodiciteit van de periodieke medische onderzoeken door een arbeidsarts wordt versoepeld. Bijkomend kunnen verpleegkundigen ingezet worden voor aanvullende medische handelingen zoals specifieke vragenlijsten.

Voor ergonomie worden de zaken ook eenduidiger. Criteria voor een medisch onderzoek zijn volgende risicofactoren voor fysieke en mentale werkbelasting:

  • Manueel hanteren van lasten
  • Belasting van ergonomische aard
  • Belasting door de zwaarte van het werk
  • Belasting door monotoon of tempogebonden werk

Dit betekent eigenlijk dat alle ergonomische risicofactoren in aanmerking komen. Op basis van een risicoanalyse kan beslist worden of een periodiek medisch onderzoek al dan niet nodig is. Voor beeldschermwerk is reeds beslist dat vanaf 2016 een periodiek medisch onderzoek niet meer nodig is.

De periodiciteit voor een periodiek onderzoek is gebaseerd op de leeftijd van de medewerker. Onder de 45 jaar is driejaarlijks medisch toezicht nodig. Boven de 45 jaar is dat tweejaarlijks met tussenin een aanvullende medische handeling door een verpleegkundige.

Externe diensten zitten samen om de inhoud van de specifieke vragenlijsten af te stemmen. Bij ergonomische risico’s is een Nordic Questionnaire vragenlijst en korte WAI index relevant om het effect van een ergonomiebeleid af te toetsen. Afdelingen of werkposten met een risico op fysieke overbelasting  en locomotorisch ziekteverzuim worden op die manier duidelijk zichtbaar.

Relevante ergonomische risico's zijn:

  • Tillen
  • Trekken en duwen
  • Repetitief werk
  • Verplaatsen van personen
  • Extreme houdingen
  • Langdurig staan
  • Geknield of gehurkt werken
  • Vermoeiend werk
  • Werkdruk

Fysische agentia vormen het raakvlak tussen ergonomie en arbeidshygiëne. Omgevingsfactoren zoals geluid, trillingen en temperatuur zijn uiteraard ook een criterium voor opvolging tijdens een medisch onderzoek.

 

Nieuws

Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen! 1. Kan je...
Lees meer

Verslag Nieuwjaarsontmoeting op 24/01/2017

De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" was ook dit jaar een voltreffer. Boeiende sprekers en een interactief publiek zorgden voor een inspirerende studiedag. Attractie van de dag waren de exoskelets die het publiek kon testen. Hieronder kan u de presentaties nog eens terugvinden. Werkbaar...
Lees meer

Presentaties studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2018

Om het jaar goed in te zetten organiseerde de VerV op 23 januari 2018 zijn jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Lees hieronder de presentaties en bekijk de sfeerbeelden. Gezonde kantoren volgens de WELL standaard Evelien Koekkoek, ...
Lees meer

Inzendingen "Goede praktijk ergonomie 2016"

Met 20 inzendingen kende deze eerste prijs voor "Goede praktijk ergonomie 2016" een mooie respons. Opvallend was het brede publiek dat met ergonomie bezig is: van preventieadviseur niveau I tot II, van bachelor LO tot master productontwikkeling, van studerende tot werkende ergonoom... Hieronder een...
Lees meer

Start nieuwe Vlaamse Ergonomie Vereniging - VerV

De Vlaamse Ergonomie Vereniging is gegroeid uit de Nederlandstalige vleugel van BES. De dynamiek die de voorbije jaren werd opgebouwd, wordt verdergezet in een zelfstandig netwerk. Op deze manier kunnen een aantal specifieke doelen duidelijker gerealiseerd worden: - uitwisselen van kennis en...
Lees meer