Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal.

Presentatie intervisie AZ Alma (.pdf)

Voorstelling AZ Alma
Ergonomie is ingebed in de dienst revalidatie. Structureel kwam er een grote boost door de uitrol van een ergocoach team. Met drie ergocoaches kon men meer proactief werken in plaats van ‘ergonomische brandjes te blussen’.

Allereerst werd er gestart met de ondertekening van het VerV Charter. Dit document heeft ondertussen zijn meerwaarde bewezen om aantal beslissingen te bekomen. Met het uitrollen van de Tilthermometer over alle afdelingen kwam aan het licht hoe de voorraad van hulpmiddelen was, welke wel en niet gebruikt werden. Een aantal hulpmiddelen die niet gebruikt werden, kregen een heroriëntering naar een andere afdeling. Mobiliteitsklassen, beleidsspiegel werden ook geïntegreerd.

De ergocoaches nemen verschillende taken op zich: deelnemen aan overlegorganen zoals cpbw, periodieke besprekingen met zorgmanagers, aansluiten bij overlegmomenten van thema’s zoals decubitus, valpreventie, pijn, enz. Aan de hand van ervaringen van AZ Alma kwamen er vele vragen los bij de deelnemers en ontstond er een boeiend kennisuitwisseling tussen de deelnemers.

Rondgang
In een tweede deel was er een rondgang doorheen het ziekenhuis. AZ Alma is gevestigd in een nieuwbouw. Het ontwerp van het gebouw is gebaseerd om de looplijnen zo kort mogelijk te houden. Zo zijn operatiekwartier, sterilisatie en dagziekenhuis aangrenzend aan elkaar.

Bij de sterilisatieafdeling werd het proces van reinigen, wassen, steriliseren, verpakken, stockeren toegelicht door de hoofdverpleegkundige. Alle werktafels en wastafels zijn in hoogte verstelbaar. Zo kan elke medewerker zijn werkplek ideaal afstemmen. Tevens waren er een aantal mooie voorbeelden van cognitieve ergonomie zoals de status van de zeepvoorraden, de status van de scopen (vuil, in gebruik, in reiniging, in stockage). In het verleden ging er veel arbeidstijd verloren omdat men er geen direct zicht op had. Met de digitale status is dit een grote verbetering.

Bij het magazijn werden we rondgeleid bij de verschillende soorten  goederen: voeding, eetkarren, steriel materiaal, verzorgingsmateriaal, drankenvoorraad, linnen, enz. Door de verantwoordelijke kregen we een mooi overzicht hoe er efficiënt gewerkt werd door principes van LEAN en diverse trekkers.

Tot afsluit werden we nog getrakteerd met een lekker hapje. Het was een boeiende intervisie!

 

Nieuws

Sessievoorstel Ergonomiecongres

Noteer 21 oktober zeker al in je agenda, want dan verzamelt iedereen met een interesse in ergonomie weer op het Ergonomiecongres. De inschrijvingen gaan binnenkort pas open, maar in afwachting kan je al wel een sessievoorstel indienen. Zo bepaal jij mee welke topics er op het programma komen. Een...
Lees meer

Werkgroep indienststelling

Begin april starten we met een nieuwe werkgroep rond ergonomie bij indienststelling. Om een goed beeld te krijgen van de huidige aanpak binnen verschillende organisaties, vragen we om voorbeelden of templates van een indienststellingsverslag te delen. Dit kan eenvoudig door een e-mail te sturen...
Lees meer

Webinar "Evidence based kantoorergonomie"

Binnen de specialisatie ergonomie kwamen twee interessante papers aan bod rond curved monitors en blauw licht. Deze topics vormden de basis van deze evidence based webinar rond kantoorergonomie. Hieronder vind je voor beide topics de opname en de gebruikte slides. Lees meer:...
Lees meer

Spreker in de kijker - Edelhart Kempeneers

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Tijdens deze studiedag verkennen we de impact van AI op ons werk en welzijn samen met enkele boeiende sprekers, waaronder Edelhart Kempeneers.  Wie ben je en wat is je link met ergonomie? Ik...
Lees meer

Spreker in de kijker - Laura Nurski

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Samen met verschillende sprekers verkennen we tijdens deze studiedag de impact van AI op ons werk en welzijn. We starten met een boeiende lezing van Laura Nurski.  Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting opende VerV het nieuwe jaar. Tijdens de studiedag kwamen succesverhalen uit de zorg, kantoor en industrie aan bod. Ook de Erkende Ergonomen kregen de kans hun goede praktijken toe te...
Lees meer

Prebes Awards niveau I - ergonomie

Tijdens de Prebes Awards werden de beste eindwerken binnen de opleidingen preventieadviseur in de bloemetjes gezet. Bij de preventieadviseur niveau I opleiding was Danielle Bellon genomineerd met een eindwerk over ergonomie. Daarom zetten we dit graag in de kijker. Wie ben je, waar werk je en wat...
Lees meer

Ergoday "AI op kantoor" - 25/03

Op 25 maart organiseert VerV een studiedag over artificiële intelligentie. Er wordt veel over gepraat, maar voor welke taken, jobs en sectoren wordt dit een echte gamechanger? Tijdens deze studiedag verwerven we in de voormiddag inzichten in de beloften en de valkuilen van AI op het werk en de...
Lees meer

Intervisie "Vallen in thuiszorg" - 03/06

Op 3 juni organiseert VerV een intervisie rond "Vallen in de thuiszorg". Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is de gastlocatie voor deze intervisie. Zorgverleners en mantelverzorgens worden dagelijks geconfronteerd met gevallen zorgvragers in de thuiszorg. Helaas zijn gepaste hulpmiddelen vaak niet...
Lees meer

Intervisie "Opleiding tilliften" - 03/04

Op 3 april organiseert VerV een intervisie "Opleiding van tilliften". In de namiddag komen we samen om minimum eisen te ontwikkelen die een opleiding van tilliften zouden moeten hebben. Het veilig verplaatsen van patiënten  met behulp van een tillift is een essentieel onderdeel van de zorg. Nu...
Lees meer