Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Ergonomie op de Prenne

Op de Prenne van 12 maart waren er heel wat interessante lezingen gerelateerd aan ergonomie. Dat maakt dit netwerkevent voor preventieadviseurs ook de moeite waard voor ergonomen. Een kort verslagje van de presentaties rond ergonomie: Astrid Van Severen toonde de meerwaarde van objectieve metingen...
Lees meer

VerV op bezoek bij Human Factors NL

Human Factors NL is de ergonomievereniging in Nederland. VerV was op bezoek om elkaars verenigingen voor te stellen. Dit leverde alvast enkele leuke weetjes op voor onze leden: 1. Het Tijdschrift voor Human Factors verschijnt vier keer per jaar en is een uitgave van de ergonomievereniging Human...
Lees meer

Test een zit-sta bureau!

Benieuwd hoe het is om aan een zit-sta-bureau te werken? Test het eens uit in jouw onderneming! Dat kan nu gratis en vrijblijvend, een hele maand lang. Kies je zit-sta-bureau online en krijg het binnen de 30 dagen in jouw onderneming geleverd. Overtuigd na het testen? Dan krijg je een fikse korting...
Lees meer

Portret Guido Moerman

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Guido Moerman, ergonoom bij Securex. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie... 1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Guido Moerman, sinds 2009 werkzaam als...
Lees meer

Studiedag VVVB - lezing ergonomie 21/03

De vereniging voor bedrijfsverpleegkundigen houdt op 21 maart haar jaarlijkse studiedag te Gent. Thema dit jaar is "Oog voor detail voor welzijn op het werk". Het is een algemene trend dat ergonomie als vaste waarde binnen welzijn wordt gezien. Zo zal vanuit VerV Stephan Tomlow spreken over...
Lees meer

Laborama beurs - lezing ergonomie 14/03

Op 14 maart vindt de Laborama beurs plaats in Brussel Expo. Daarbij voorziet Prebes vier modules rond welzijn in een labo. Ergonomie speelt uiteraard ook een belangrijke rol voor de labomedewerker. VerV geeft daarom invulling aan de module ergonomie. Inschijven kan hier Het ergonomisch...
Lees meer

Worksafe beurs - lezingen ergonomie 27/03

De Worksafe beurs vindt plaats op 27 en 28 maart te Antwerpen. Naast exposanten over veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk, zijn er ook masterclasses. Zo voorziet VerV twee interessante lezingen rond ergonomie op 27 maart. Lees hieronder de korte inhoud en schrijf je in met de code...
Lees meer

Nieuwjaarsontmoeting 22/01/2019

Het nieuwe jaar wordt traditiegetrouw geopend met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie". Op 22 januari werd tijdens deze nieuwjaarsontmoeting teruggeblikt op succesverhalen van het voorbije jaar. Het auditorium van de Vlaamse Overheid vormde het decors van deze interessante studiedag met...
Lees meer

Astrid Van Severen wint Ergonomieprijs 2018!

De "VerV Ergonomieprijs" zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2018 was Astrid Van Severen van Liantis. In haar eindwerk tijdens de specialisatie-opleiding ergonomie begeleidde ze mee de implementatie van een nieuw kassasysteem. Met objectieve...
Lees meer

Algemene Ledenvergadering VerV

VerV heeft de rechtsvorm van een beroepsvereniging. Dat brengt ook een aantal formele verplichtingen met zich mee zoals een Algemene Ledenvergadering. Deze bestaat uit alle werkende leden van de vereniging. Deze zijn actief in de werkgroep en in de Raad van Bestuur. De werkgroepen lichtten kort toe...
Lees meer