Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ? Mijn naam is Werner Grasser en werk...
Lees meer

Beeldverslag Ergoday zorg 2019

Op 8 oktober vond de Ergoday Zorg plaats te Affligem. Hieronder kan je nog eens de sfeer opnieuw beleven aan de hand van onderstaande foto's.
Lees meer

Foto's 10-10-10 campagne

Gezond Leven en VerV riepen op om op 10 oktober 10 minuten te wisselwerken. Dat is zitten afwisselen met staan of bewegen. Dit ging gepaard met een heuse foto-actie op social media. Wie een foto postte met #wisselwerken of #verv maakte kans op een deskbike van Health2Work. Naast de media werd de...
Lees meer

Ergonomie op BMA@Work

Op 10 oktober organiseerde BMA een congres rond minder zitten en meer bewegen op het werk. Vanuit de verschillende expertises werd dit thema toegelicht. Ook ergonomie speelt hierin zijn. Als kader werd de rubriek "beweging" van de WELL Building Standard gebruikt. Dit is een internationale norm voor...
Lees meer

Campagne 10-10-10

Sta op 10 oktober om 10 uur, 10 minten recht! Ook dit jaar lanceert VerV zijn 10-10-10 campagne in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven. Beide organisaties vragen alle mensen met een zittend beroep om op 10 oktober om 10 uur te wisselwerken. Te wisselwatten? Dat is: het zitten even...
Lees meer

Ergoday zorg "Gezonde medewerkers" - 08/10

Op 08 oktober hield VerV zijn Ergoday zorg met als thema de gezonde medewerkers. In de voormiddag stonden plenaire sessies op het programma die het belang van ergonomie in de zorg duidelijk maakten. In de namiddag waren er vijf workshops waarin praktijk gedemonstreerd en geoefend werd. Het was een...
Lees meer

Maand van de Ergonomie

Oktober is "Maand van de Ergonomie". Daarom heeft de VerV drie posters ontwikkeld voor kantoor, zorg en industrie. Download je poster en zet zo ergonomie mee in de kijker.   Op 8 oktober is er de Ergoday Zorg te Affligem met als thema "Gezonde medewerkers". In de voormiddag staan er plenaire...
Lees meer

Ergonomie en telewerken

Donderdag 19 september is nationale telewerkdag. Een mooie gelegenheid om de consensus rond "Ergonomie en telewerken" van de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) te lanceren. Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid. Lees consensus "Telewerken en...
Lees meer

Premus 2019 met Ruth Costers

Van 2 tot 5 september vond in Bologna het 10de Premus congres plaats over de preventie van musculoskeletale aandoeningen. Het thema was van onderzoek naar evidence based interventies en praktijken. Tussen de sprekers was ook een VerV lid te bespeuren. Ruth Costers stelde het ontwerp van een...
Lees meer