Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Ergonomie en telewerken

Donderdag 19 september is nationale telewerkdag. Een mooie gelegenheid om de consensus rond "Ergonomie en telewerken" van de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) te lanceren. Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid. Lees consensus "Telewerken en...
Lees meer

Premus 2019 met Ruth Costers

Van 2 tot 5 september vond in Bologna het 10de Premus congres plaats over de preventie van musculoskeletale aandoeningen. Het thema was van onderzoek naar evidence based interventies en praktijken. Tussen de sprekers was ook een VerV lid te bespeuren. Ruth Costers stelde het ontwerp van een...
Lees meer

Portret Jeroen Lauwereys

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen Lauwereys, country manager BeLux. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Mijn naam is...
Lees meer

Human Factors NL Jaarcongres 2019

Op 28 en 29 november 2019 vindt het Human Factors NL Jaarcongres plaats in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. Congresthema is  "Evolutie, Revolutie!". Naast plenaire key note speakers zijn er ook parallelle sessies. VerV vult daar trouwens eentje van in. Inschrijving is vanaf nu mogelijk....
Lees meer

Portret Dirk Vermeulen

Op 15 juli is Dirk Vermeulen plots van ons heengegaan. Hij is 61 jaar geworden... Hoewel hij op de vooravond van zijn pensioen was, was hij nog zeer actief in het verenigingsleven. Hij was voorzitter van de vereniging voor bedrijfsverpleegkundigen, jarenlang lid van de ergonomievereniging en...
Lees meer

Portret Jolien Van Pamel

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke maand een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Van Pamel, teamleader bij Attentia en bestuurslid bij VerV. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

KB Gezondheidstoezicht en ergonomie

In juni werd codex boek I titel 4 rond het gezondheidstoezicht aangepast. De periodiciteit van de periodieke medische onderzoeken door een arbeidsarts wordt versoepeld. Bijkomend kunnen verpleegkundigen ingezet worden voor aanvullende medische handelingen zoals specifieke vragenlijsten. Voor...
Lees meer

Themabijeenkomst exoskeletten NL

De ergonomievereniging uit Nederland, Human Factors NL, organiseerde een themabijeenkomst rond exoskeletten. Als introductie werd een bezoek gebracht aan het Dreamlab van TUDelft. Hier werken studenten aan zonnewagens, actieve exoskeletten, raketten, zonneboten, enz... om deel te nemen aan...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg" 2019

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. Ze engageren zich met de principes of intenties uit de praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” van de Vlaamse Ergonomie Vereniging, VerV. Deze is het resultaat van een brede...
Lees meer