Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Filmpje praktijkrichtlijn telewerken

Ter gelegenheid van de nationale telewerkdag in september lanceerde VerV zijn consensus rond telewerk. Twee belangrijke basisprincipes stonden daarbij centraal: telewerk is ook beeldschermwerk en ergonomisch werken thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid. Na de presentatie van deze principes op...
Lees meer

Portret John Taverniers

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan John Taverniers, cognitief ergonoom bij The Human Factors Lab. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!     1. Wie ben je, waar werk je,...
Lees meer

Verslag Prenne 53

De Prenne blijft het netwerkevent voor preventieadviseurs, georganiseerd door Prebes. Daarop kan ergonomie uiteraard niet ontbreken en met drie sessie kwamen we ruim aan bod. Ergonomische aspecten van gezonde gebouwen - Brenda Vanmontfort De WELL Building Standard beschrijft 11 criteria van...
Lees meer

Human Factors NL congres 2019

Op 28 en 29 november hield de Nederlandse ergonomievereniging, Human Factors NL, zijn jaarcongres met als thema "Evolutie, revolutie". Een mix van plenaire keynote speakers en parallelle sessies maakten er een afwisselend en boeiend congres van. Het is altijd inspirerend om eens ergonomie vanuit...
Lees meer

Verslag nieuwe KIM methodes 21/11

De nieuwe KIM tools prikkelden de interesse van de ergonomen. Met 50 deelnemers was de masterclass "nieuwe KIM methodes" immers snel volzet. Elke KIM tool werd kort gedemonstreerd waarna in kleine groepjes kon geoefend en gediscussieerd worden. Het was een eerste kennismaking met de aangepaste en...
Lees meer

Portret Anneleen Verhaeghe

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anneleen Verhaeghe, ergonoom bij Volvo Trucks te Gent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Mijn naam is...
Lees meer

Ondertekening charter zorg door UZ Gent

In oktober ondertekenden UZ Gent en VerV gezamelijk het charter “verplaatsen van personen” over ergonomie in de zorg. Met dit charter engageert UZ Gent zich in te zetten op gezonde medewerkers in de zorg door het volgen van de praktijkrichtlijnen rond het verplaatsen van personen. De Vlaamse...
Lees meer

Verslag studiedag "Menselijk kapitaal"

Tijdens een studienamiddag in het provinciehuis Limburg leerden lokale preventieadviseurs hoe ze hun bedrijf maximaal kunnen laten renderen. In het programma kwamen alle 7 welzijnsdomeinen aan bod met in het achterhoofd het menselijk kapitaal centraal. Voor ergonomie gaf Mathias De Waele een...
Lees meer

Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ? Mijn naam is Werner Grasser en werk...
Lees meer

Beeldverslag Ergoday zorg 2019

Op 8 oktober vond de Ergoday Zorg plaats te Affligem. Hieronder kan je nog eens de sfeer opnieuw beleven aan de hand van onderstaande foto's.
Lees meer