Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Portret Mathias De Waele

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Mathias De Waele, adviseur ergonomie bij CLB Group. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Hallo, mijn naam is...
Lees meer

Magazine Nursing pikt charter "Ergonomie in de zorg" op!

Nursing, het tijdschrift voor verpleegkundigen, besteedde in haar decembernummer ook aandacht aan het charter van "Ergonomie in de zorg". UZ Gent was de eerste zorginstelling die dit ondertekende. Filip Buckens, ergonoom verpleegkundige bij UZ Gent, lichtte het opzet van het charter toe. Om de...
Lees meer

Nieuwjaarsontmoeting 30-01-2020

Op 30 januari vond naar jaarlijkse traditie de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" plaats, ook wel gekend als de Nieuwjaarsontmoeting. De zaal was weeral goed gevuld met inspirerende sprekers en gepassioneerde leden. Daarnaast werd de Ergonomieprijs 2019 uitgereikt voor goede...
Lees meer

Max Schoepen wint Ergonomieprijs 2019!

Max Schoepen heeft de Ergonomieprijs 2019 gewonnen met de "Prone Crawl Breast Couch". Dit is een ligtafel voor de bestraling bij borstkanker. Deze ontwikkeling is het resultaat van een onderzoeksteam aan UGent. Momenteel lopen de testen in drie ziekenhuizen. Naast de maatschappelijke relevantie...
Lees meer

Nieuw VerV bestuur

Op 30/1 vond de Algemene Ledenvergadering van de VerV Ergonomievereniging. Het was een belangrijke editie deze keer, een nieuwe bestuursperiode werd op gang getrapt. Drie nieuwe krachten komen het bestuur versterken zodat de toekomst verzekerd is. Met als thema "verbreden en verdiepen" zullen het...
Lees meer

Lidgeld 2020

Bij de start van het nieuwe jaar is het ook tijd om het lidmaatschap te vernieuwen. Hierbij wat informatie rond de lidgelden:   Ik was in januari 2019 al lid van VerV: In januari 2020 krijgen je een factuur om het lidgeld te vernieuwen. Dat bedraagt nog steeds 50 euro.   Ik...
Lees meer

Inzendingen Ergonomieprijs 2019

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2019 waren er heel wat mooie ontwerpen, projecten, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de Ergonomieprijs 2019 kan je hieronder vinden... Wil je meestemmen, ga dan naar deze link. Kandidaten...
Lees meer

Portret Evelyne Vanhaecke

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Evelyne Vanhaecke, diensthoofd fysische revalidatie in het AZ Jan Palfijn. Benieuwd naar haar ervaring en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe...
Lees meer

VerV op externe studiedagen

Ergonomie zit in de lift en dat betekent dat het steeds meer op studiedagen wordt geprogrammeerd. VerV werkt hierin samen om sprekers met kennis van zaken af te vaardigen. Hieronder vindt u een overzicht van externe activiteiten waar ergonomie en VerV leden geprogrammeerd staan: 17/09/20: Prenne -...
Lees meer

Masterclass "nieuwe KIM methodes" - 20/02

OPNIEUW - De eerste succesvolle masterclass rond de nieuwe KIM methodes was snel volzet. Daarom wordt een tweede sessie georganiseerd. Dit zijn basismethodes voor de risicoanalyse ergonomie waarmee elke preventieadviseur aan de slag kan. De bestaande KIM tools zijn verfijnd, vernieuwd en...
Lees meer