Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Portret Carla Slagmulder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Carla Slagmulder, referentie verpleegkundige ergonomie en Begeleider RIZIV-Patiëntenbespreking-EVD bij het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Benieuwd naar haar...
Lees meer

Ergoday zorg - 20/10

De Ergoday zorg 2020 zal de geschiedenis ingaan als een digitale editie. Dat maakte de studiedag er echter niet minder interessant op. De vele praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen boden de nodige inspirate en nieuwe ideeën aan de deelnemers. Ondanks de webinar-vorm werd het een interessante...
Lees meer

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Lees meer

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Lees meer

Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie. 1. Wie ben je, waar werk je, wat...
Lees meer

Webinar Human Centric Lighting - 16/10

VerV organiseerde op 16 oktober een webinar over "Human Centric Lighting: mythe of toekomst?". Sprekers waren de onderzoekers van het gelijknamige VLAIO project door KULeuven, Howest en lichtcluster Groen Licht Vlaanderen. De opname en presentatie is te vinden onder het login gedeelte. Naast een...
Lees meer

Verslag webinar "Ergonomie 4.0"

Op 26 juni vond de eerste webinar van VerV plaats rond het thema "Ergonomie 4.0". Roeland Motmans lichtte zijn ervaringen in de retail en logistiek toe met de verschillende innovaties binnen industrie 4.0: robots, goods-to-man, cobots, AI (artificial intelligence), AR (augmented reality) en...
Lees meer

Portret Jordy Boey en Lotte De Vos

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan niet één, maar aan twee leden: een duo-portret van Jordy Boey en Lotte De Vos. Zij zijn respectievelijk voorzitter en referent voor de paramedici in de werkgroep...
Lees meer

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Lees meer