Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Ergoday industrie "Prestatie en ergonomie" - 20/04

De Ergoday Industrie met als thema "Prestatie en ergonomie" vond plaats op 20 april 2021 in de namiddag. Doel van deze online studiedag was om toe te lichten hoe ergonomie een positieve impact heeft op de prestatie door het optimaliseren van processen. Topsprekers gaven een kader, alsook concrete...
Lees meer

Portret Cinthy Ameye

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Cinthy Ameye, adviseur ergonomie en binnenkort preventieadviseur niveau 2 bij AZ Delta te Roeselare. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie?  1....
Lees meer

Webinar "3D houdingsanalyse" - 25/02

Houding is de meest zichtbare risicofactor van ergonomie. Toch kan men deze vandaag ook objectief meten in 3D. Deze webinar toont aan de hand van voorbeelden uit de praktijk hoe men de resultaten kan interpreteren, visualiseren of zelfs gebruiken om de totale lichaamsbelasting te...
Lees meer

Webinar "Hoe juiste hulpmiddel kiezen in de zorg" - 04/03

Op 4 maart 2021 organiseerde VerV een webinar rond het kiezen van het geschikte hulpmiddel in de zorg. Op de markt bestaat een heel gamma aan hulpmiddelen over de verschillende merken heen. Toch bestaan er websites zoals GoedGebruik, Scouters en KOC die helpen een goede keuze te maken. Tijdens...
Lees meer

Webinar "Active workplace certification" - 12/02

Active workplace certification is een Europees onderzoeksproject dat meer beweging op het werk wil creëren door een gestructureerde aanpak. De Artevelde Hogeschool is de Belgische partner in het project, waarbij de uitdaging ligt in de vertaalslag van de literatuur naar de...
Lees meer

Intervisie "Multi KIM" - 17/12

Op 17 december 2020 hield VerV een online oefensessie over de "Multi KIM". Eind dit jaar verschenen immers nieuwe interactieve documenten van KIM: KIM interpolatie en multi KIM. Enerzijds waren er de individuele KIMs waarbij men in een invulbaar pdf document makkelijker de tussenliggende waardes...
Lees meer

Ergonomie op Prenne 56

De Prenne, een netwerkevent voor preventieadviseurs, gaat ook in december volledig digitaal. VerV vult er ook een sessie en sofagesprek in over ergonomie in. Mathias De Waele lichte de kerncijfers ergonomie toe van VerV en Lieven Maertens zal spreken over de Rugradar. In het sofagesprek wordt...
Lees meer

Portret Eline Libbrecht

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Eline Libbrecht van het AZ Sint-Elisabeth te Zottegem. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Ik ben Eline...
Lees meer

3D houdingsanalyse op Jaarcongres Human Factors NL

Human Factors NL organiseerde zijn jaarcongres in een origineel digitaal format. VerV was ook van de partij met een sessie rond 3D houdingsanalyse. De sessie was opgebouwd in drie stappen: van houdingsdata meten en analyseren over data interpreteren en visualiseren naar biomechanisch modelleren. In...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg"

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. De directie engageert zich om de principes uit de VerV praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” toe te passen. Concreet betekent dit het toepassen van de mobiliteitsklassen en...
Lees meer