Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Werken met een handicap, het kan

Werken met een handicap in de zorg is geen sinecure. Toch kan het met behulp van ergonomie. Dat legt Filip Buckens uit aan de hand van praktijkcases bij UZ Gent op de Ergoday “Inclusieve Ergonomie” op 2 juni. Schrijf je hier in. Vanuit ergonomie zoekt men eerst een geïntegreerde oplossing die...
Lees meer

Re-integratie als moral duty

“We hebben de komende jaren maar één uitdaging binnen welzijn op het werk. En dat is duurzaamheid. De grote pijlers daarin zijn mobiliteit en inclusiviteit/re-integratie.” Pascal Meyns licht deze stelling toe op de Erogday "Inclusieve ergonomie" op 02/06. Bekijk hele programma. “Het is onze moral...
Lees meer

Fysiek en virtueel samenwerken

Fysiek en virtueel samenwerken is een uitdaging in de nieuwe hybride context. Er is daarbij een nood aan afspraken voor meer flexibiliteit, mobiliteit en betere werkomstandigheden. Laura Nurski licht dit toe op de Ergoday "Hybride werken" op 31 maart. Bekijk het hele programma. De pandemie heeft...
Lees meer

Ergonomie sleutel in werkbaar werk

Ergonomie is de sleutel in werkbaar werk. De gemiddelde leeftijd van de werkpopulatie neemt toe en dat is een uitdaging bij fysiek werk. Jeroen Adam spreekt op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) hoe ze dit aanpakken bij Mowi. Jong en oud aan boord houden is er een strategische pijler van...
Lees meer

Tilliften obese patiënt

Is een tillift bij een obese patient gewoon een maatje meer? Ontdek de aandachtspunten van tilliften bij obese personen tijdens de workshops "obese transfer" op 10 mei te Affligem. Schrijf je hier in. Tijdens deze praktische workshops rond obese of bariatrische patiënten worden de transfers in...
Lees meer

EU OSHA awards gezonde werkplek

In het kader van de Europese campagne “Verlicht de last” reikt EU OSHA awards uit voor goede praktijken voor een gezonde werkplek. In 2021 verzamelde elk land goede praktijkvoorbeelden waarbij ergonomie een belangrijke rol speelt. Daaruit selecteerde het nationale focal point van België volgende...
Lees meer

Gids hybride werken Microsoft

Microsoft verzamelde alle ervaringen over hybride werken in een gids. Patrick Viaene licht deze hybride context voor personen, plaatsen en processen toe op de Ergoday "hybride werken" (31/03). Hij vertelt ook hoe ze dit zelf toepassen in België. Laat je inspireren en schrijf je hier in! Een beleid...
Lees meer

Charter OC Cirkant

Charter "ergonomie in de zorg" voor OC Cirkant AARTRIJKE- OC Cirkant, de voorziening voor volwassenen met een beperking, kent het belang van zijn medewerkers en zet dus al jaren in op een sterk ergonomiebeleid. Om dit nu ook officieel te bevestigen, ondertekende de directie van OC Cirkant vandaag...
Lees meer

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent organiseren samen de opleiding "adviseur ergonomie". Dat is een 12-daagse opleiding om praktisch aan de slag te kunnen gaan met ergonomie in de sectoren van kantoor, zorg en industrie. De opleiding start op 11 maart 2022 en inschrijven is nog steeds mogelijk! Schrijf je hier in Een...
Lees meer

Portret Machteld Van de Woestyne

Portret Machteld Van de Woestyne Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Machteld Van de Woestyne, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Zij is de winnaar van de VerV ergonomieprijs 2021. Benieuwd naar haar...
Lees meer