Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Webinar "Designing for active office work"

Ter gelegenheid van de 10-10-10 campagne organiseerde VerV ook een webinar rond een actieve kantooromgeving en de rol van ergonomie. Ida Damen presenteerde haar proefschrift ‘Designing for active office work’. Daarin ging ze in op de rol van technologie bij het stimuleren en faciliteren van een...
Lees meer

Sessie in de kijker: Exo4work

Binnen het onderzoeksproject Exo4work ontwikkelde men een Belgisch exoskelet voor de rug en de bovenste ledematen. De resultaten van het project worden voorgesteld op het Ergonomiecongres op 18/10 tijdens de sessie "Exo4work". In het wetenschappelijk tijdschrift Applied Ergonomics verschenen...
Lees meer

Sessie in de kijker: Floorplanner

Met Floorplanner kan je snel een grondplan op maat tekenen. Een tekening in 2D wordt dan automatisch omgezet in een 3D beeld.  Handig voor de ergonoom om verschillende ontwerpvoorstellen te doen en doorgangen of oppervlaktes in te schatten. Volg deze sessie op het Ergonomiecongres van...
Lees meer

Congressprokkels Stephan Tomlow

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. VerV vroeg Stephan Tomlow, preventieadviseur ergonomie, waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn sprokkels... Op het congres zal ik de workshop breinvriendelijk...
Lees meer

Verslag intervisie "Hulpmiddelen industrie"

Op 13/12 vond de intervisie “Tilhulpmiddelen” plaats in samenwerking met Logitrans en Pneuvano. Naast de ergodays en webinars, wil VerV met een intervisie inzetten op kennisuitwisseling en het delen van ervaringen in een kleine groep om zodoende interactief met een welbepaald thema aan te slag te...
Lees meer

Congressprokkels Ronny Dierckx

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. VerV vroeg Ronny Dierckx, adviseur ergonomie, waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn sprokkels… Na mijn opleiding adviseur ergonomie wil ik mijn kennis over...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - industrie

De risicoanalyse ergonomie om te komen tot innovatieve oplossingen staan centraal op het Ergonomiecongres van 18/10 voor wie actief is in de industrie. Dit wordt bovendien geïllustreerd met cases van goede praktijken. In de sessie “praktijkrichtlijn” komen de onderdelen van een risicoanalyse...
Lees meer

Congressprokkels Lisa Donckers

In de aanloop van het Ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Lisa Donckers, zorgkundige in een woonzorgcentrum, VerV vroeg waarom ze er zeker bij wil zijn en voor welke sessies ze heeft gekozen? Lees hier haar sprokkels… De vorige editie van Ergoday zorg was ik er reeds bij....
Lees meer

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer