Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

SWOT analyse VerV

De Adviesgroep van VerV kwam eind november samen om een SWOT analyse van VerV en het vakgebied ergonomie te maken. Het doet plezier vast te stellen dat de sterke punten sterk overeenkomen met de waarden, missie en visie van VerV. Daarnaast zijn er ook nog groeimogelijkheden zoals het verbreden van...
Lees meer

Sociaal event 2024

Om de leden te bedanken die zich het voorbije jaar geëngageerd hebben voor VerV, organiseren we elk jaar een etentje. Dat is ook de gelegenheid om mensen in de bloemetjes te zetten. Dit jaar gingen immers Filip Buckens en Jan Stofs op pensioen. Hoewel ze nog niet op VerV pensioen gaan, wouden we...
Lees meer

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer

Woonzorgnet-Dijleland ondertekent zorgcharter

Op 21 oktober ondertekenden algemeen directeur Griet Robberechts, ComfortZorg & Innovatie Expert Jo De Clercq en interne preventieadviseur Maria Bragina namens Woonzorgnet-Dijleland het charter “Ergonomie in de zorg”. Deze intentieverbintenis formaliseert hun jarenlange inzet als...
Lees meer

Verslag VerV Ergonomiecongres 2024

Op 22 oktober organiseerde VerV voor de derde keer het Ergonomiecongres! Het werd weer een boeiende dag met lezingen, workshops, demo's en veel netwerkmogelijkheden. Op de website van het Ergonomiecongres kan je de foto's en presentaties terugvinden.
Lees meer

Welzijnsvereniging De Wijngaard ondertekent zorgcharter

Welzijnsvereniging De Wijngaard heeft als slogan ‘SAMEN klaar voor de ZORG van de TOEKOMST’. Op vlak van ergonomie willen ze dit ook bereiken. De instelling heeft reeds een rijke ergonomische geschiedenis: aangepaste hulpmiddelen (liften, glijzeilen, hoog-laag bedden, douchebrancard…), voldoende...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2024

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Charter "Ergonomie in de zorg"

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. De directie engageert zich om de principes uit de VerV praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” toe te passen. Concreet betekent dit het toepassen van de mobiliteitsklassen en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2025

Op 21 januari 2025 opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" ofwel de Nieuwjaarsontmoeting. Op deze namiddag verzamelt de ergonomiewereld zich om terug te blikken op het voorbije jaar en elkaar te ontmoeten en inspireren. Tijdens de studiedag komen succesverhalen...
Lees meer