Intervisie industrie

De intervisie industrie rond de structurele risicoanalyse ergonomie was een verrijking met mooie praktijkvoorbeelden. Met dank aan Daikin om VerV te ontvangen en ons onder te dompelen in hun aanpak.

Daikin (presentatie.pdf)

De geschiedenis van ergonomie bij Daikin gaat terug tot voor 2010. Een reactieve aanpak van de knelpunten was de gangbare praktijk. Vanaf dan werd overgestapt naar een eigen methode, die alle ergonomische risico’s integreert. Volgens pareto werd een grenswaarde gedefinieerd waarboven actie vereist was. De vakbonden konden elke kwartaal werkposten aanbrengen, die de ergonoom dan ging evalueren met opvolging van de maatregelen.

Later stapte men over naar de software van EHS Velocity waarin alle analyses mooi gedocumenteerd worden. Ook hier stelde men een grenswaarde “30”, die leeft in heel de onderneming bij de verschillende stakeholders. Om de werkposten voor analyse te selecteren, introduceerden ze ook een screeningmethode gebaseerd op de checklist fysieke belasting uit NL.

Voor nieuwe werkposten willen ingenieurs uiteraard die “30” niet overschrijden. Daarvoor doen ze nu een evaluatie tijdens het ontwerp. Met het Siemens pakket (Jack) kan men de werkpost beoordelen met een 3D computermodel. De gemiddelde vrouw vormt daarbij de referentie.

Structurele risicoanalyse

Daarna volgden praktijkvoorbeelden van bedrijven die ergonomie op een structurele manier aanpakken. Bij Delhaize gaat men participatief tewerk rond 9 risicofactoren, die dan automatisch leiden tot een kwantitatieve score. Dit gebeurt met een eigen methode, gebaseerd op de INRS fysieke belasting. Er is ook een rechtstreekse koppeling met JAP en GPP om er iets aan te doen.

Bij Volvo Cars spoort men ergonomische risico’s op met de eigen RAV methode. Het kwantificeren gebeurt met eveneens de eigen VERA methode. Deze is geïnspireerd op de RAMPII. Meer dan 1000 werkposten ondergingen reeds deze toets. Bij CNH is de MURI methode de standaard. Deze bekijkt voor elke taak per handeling 15 risicofactoren op een 3-punten schaal. Dit levert een totaalscore op per handeling en een score per lichaamsregio. Bij Umicore tenslotte start men ook met een screening om dan per werkpost een uitgebreide checklist te overlopen. De werkpost wordt in zijn volledigheid van risico’s beoordeeld. Preventiemaatregelen vormen een essentieel onderdeel van de risicoanalyse.

Documenteren

Volvo Cars documenteert alle analyses in Sharepoint. Daar kan met het document labelen zodat men een overzicht heeft van risicoscores en kan selecteren. Delhaize heeft daar zijn mosterd gehaald en houdt de risicoanalyses en maatregelen op eenzelfde manier bij. Bij CNH verzamelt men alles in een Excel, waarbinnen dan ook de opvolging gebeurt.

De opvolging van de preventiemaatregelen gebeurt doorgaans op het CPBW. Deze bepalen de prioriteiten en volgen de genomen acties op. Ze krijgen elke maand een overzicht van de risicoanalyse en stand van zaken.

KPI’s kijken veelal naar het aantal uitgevoerde analyses. Echt wegen op een beleid of cultuur doet men daar nog niet mee. Bij Delhaize kijkt men veel verder door de resultaten van de risicoanalyse en het ondernemen van acties als maatstaf te nemen. Door de interne bedrijfsartsen hebben ze ook data voor lichamelijke klachten en oorzaken van middellang verzuim. Voor ergonomie zou het interessant zijn om dit te koppelen aan de risicoanalyses om zo onze meerwaarde meer zichtbaar en meetbaar te kunnen maken.

Deze intervisie was een hele namiddag uitwisselen van ervaringen. Het bood de nodige inspiratie om zelf verder mee aan de slag te gaan. Een grote dank aan Pieter Collier voor het organiseren van deze intervisie bij Daikin! Daarbij ook een pluim voor de praktijken van Hendrik Mortier (Volvo Cars), Veerle de Coninck (Umicore), Matthias De Vusser (IDEWE voor CNH) en Roeland Motmans (Delhaize). Wie graag ervaringen uit de praktijk wil horen of zelf delen, dan zijn de intervisies zeker de moeite waard!

 

Nieuws

Verslag webinars 10-10-10

Op 10/10 het zitten 10 minuten onderbreken op kantoor of op school, dat is de 10-10-10 campagne. Dit is een organisatie van VerV en Vlaams Instituut Gezond Leven. Ter gelegenheid van deze campagne stonden er op 10 oktober ook twee webinars op het programma. Wisselwerken op kantoor in de praktijk...
Lees meer

Ergonomisch vaccineren

Momenteel is het de periode voor covid-vaccinaties en binnenkort weer van het griepvaccin. Vanuit VerV willen we een aantal tips meegeven om vlot en comfortabel te kunnen vaccineren. Zo blijven klachten door het langdurig staan en ongunstige houdingen beperkt. [Download A4 poster -...
Lees meer

Verslag webinar eUlift - leerplatform zorg

Op 3 oktober organiseerde VerV een webinar om de resultaten van het eUlift project voor te stellen. Dit is een digitaal leerplatform voor de zorg met als blikvangers de 3D filmpjes van de transfers in functie van de mobiliteitsklassen. Dit kadert binnen een leerlijn ergonomie voor de zorg,...
Lees meer

Verslag webinar "Evidence based kantoorergonomie"

Binnen de specialisatie ergonomie kwamen twee interessante papers aan bod rond curved monitors en blauw licht. Deze topics vormden de basis van deze evidence based webinar rond kantoorergonomie. Hieronder vind je voor beide topics de opname en de gebruikte slides. *   Gekromde schermen -...
Lees meer

Consensusoverleg onderwijs

Begin dit jaar werd een projectgroep onderwijs opgestart. Deze bedrijvige groep heeft een aantal stellingen geformuleerd over de boekentas, het schoolmeubilair, de GSM / laptop op school en meer bewegen. Op 21 november houdt VerV een consensusoverleg om een breed draagvlak te creëren voor deze...
Lees meer

Maand van de Ergonomie

Oktober is de maand van de ergonomie. Dat is het moment om ergonomie in de kijker te zetten binnen je bedrijf. Uiteraard organiseert VerV ook tal van activiteiten rond ergonomie. Hieronder vind je een overzicht: 01/10 Start maand van de ergonomie Wil je zelf mee zichtbaarheid geven aan de maand...
Lees meer

Zet je 10-10-10 mee in de kijker?

Zet 10-10-10 mee in de kijker en download hier alle campagnebeelden en campagneteksten: 1. De campagnebeelden in de verschillende formaten en talen 1200 x 628 (geschikt voor berichten op LinkedIn en Facebook of als mailbanner): NL – FR – EN 1080 x 1350 (geschikt voor berichten op Instagram): NL...
Lees meer

10-10-10 op school

Dit jaar mikken VerV en Gezond Leven met de 10-10-10 campagne ook op scholen, hogescholen en universiteiten. Heb je kinderen, scholieren, studenten die nog naar school gaan, informeer alvast de leerkrachten of scholen. Doe mee, maak een foto en deel deze op sociale media! Poster 10-10-10 campagne...
Lees meer

10-10-10 campagne

Op 10 oktober gaan we met z’n allen om 10 uur 10 minuten rechtstaan! Doe jij ook mee? Met deze oproep willen we iedereen met een zittend beroep vragen om op 10 oktober om 10 uur collectief 10 minuten te ‘wisselwerken’. Dat betekent: het zitten 10 minuten onderbreken en in plaats daarvan...
Lees meer

Laureaat ergonomieprijs: Bart De Groof - Mivas

Tijdens de Nieuwjaarsontmoeting werd de winnaar van de Ergonomieprijs 2023 in de bloemetjes gezet, maar natuurlijk hebben we daarnaast nog meer interessante inzendingen ontvangen! We lichten in dit artikel heel graag het project rond bandalltechnologie toe dat Bart De Groof van Mivas...
Lees meer