Intervisie industrie

De intervisie industrie rond de structurele risicoanalyse ergonomie was een verrijking met mooie praktijkvoorbeelden. Met dank aan Daikin om VerV te ontvangen en ons onder te dompelen in hun aanpak.

Daikin (presentatie.pdf)

De geschiedenis van ergonomie bij Daikin gaat terug tot voor 2010. Een reactieve aanpak van de knelpunten was de gangbare praktijk. Vanaf dan werd overgestapt naar een eigen methode, die alle ergonomische risico’s integreert. Volgens pareto werd een grenswaarde gedefinieerd waarboven actie vereist was. De vakbonden konden elke kwartaal werkposten aanbrengen, die de ergonoom dan ging evalueren met opvolging van de maatregelen.

Later stapte men over naar de software van EHS Velocity waarin alle analyses mooi gedocumenteerd worden. Ook hier stelde men een grenswaarde “30”, die leeft in heel de onderneming bij de verschillende stakeholders. Om de werkposten voor analyse te selecteren, introduceerden ze ook een screeningmethode gebaseerd op de checklist fysieke belasting uit NL.

Voor nieuwe werkposten willen ingenieurs uiteraard die “30” niet overschrijden. Daarvoor doen ze nu een evaluatie tijdens het ontwerp. Met het Siemens pakket (Jack) kan men de werkpost beoordelen met een 3D computermodel. De gemiddelde vrouw vormt daarbij de referentie.

Structurele risicoanalyse

Daarna volgden praktijkvoorbeelden van bedrijven die ergonomie op een structurele manier aanpakken. Bij Delhaize gaat men participatief tewerk rond 9 risicofactoren, die dan automatisch leiden tot een kwantitatieve score. Dit gebeurt met een eigen methode, gebaseerd op de INRS fysieke belasting. Er is ook een rechtstreekse koppeling met JAP en GPP om er iets aan te doen.

Bij Volvo Cars spoort men ergonomische risico’s op met de eigen RAV methode. Het kwantificeren gebeurt met eveneens de eigen VERA methode. Deze is geïnspireerd op de RAMPII. Meer dan 1000 werkposten ondergingen reeds deze toets. Bij CNH is de MURI methode de standaard. Deze bekijkt voor elke taak per handeling 15 risicofactoren op een 3-punten schaal. Dit levert een totaalscore op per handeling en een score per lichaamsregio. Bij Umicore tenslotte start men ook met een screening om dan per werkpost een uitgebreide checklist te overlopen. De werkpost wordt in zijn volledigheid van risico’s beoordeeld. Preventiemaatregelen vormen een essentieel onderdeel van de risicoanalyse.

Documenteren

Volvo Cars documenteert alle analyses in Sharepoint. Daar kan met het document labelen zodat men een overzicht heeft van risicoscores en kan selecteren. Delhaize heeft daar zijn mosterd gehaald en houdt de risicoanalyses en maatregelen op eenzelfde manier bij. Bij CNH verzamelt men alles in een Excel, waarbinnen dan ook de opvolging gebeurt.

De opvolging van de preventiemaatregelen gebeurt doorgaans op het CPBW. Deze bepalen de prioriteiten en volgen de genomen acties op. Ze krijgen elke maand een overzicht van de risicoanalyse en stand van zaken.

KPI’s kijken veelal naar het aantal uitgevoerde analyses. Echt wegen op een beleid of cultuur doet men daar nog niet mee. Bij Delhaize kijkt men veel verder door de resultaten van de risicoanalyse en het ondernemen van acties als maatstaf te nemen. Door de interne bedrijfsartsen hebben ze ook data voor lichamelijke klachten en oorzaken van middellang verzuim. Voor ergonomie zou het interessant zijn om dit te koppelen aan de risicoanalyses om zo onze meerwaarde meer zichtbaar en meetbaar te kunnen maken.

Deze intervisie was een hele namiddag uitwisselen van ervaringen. Het bood de nodige inspiratie om zelf verder mee aan de slag te gaan. Een grote dank aan Pieter Collier voor het organiseren van deze intervisie bij Daikin! Daarbij ook een pluim voor de praktijken van Hendrik Mortier (Volvo Cars), Veerle de Coninck (Umicore), Matthias De Vusser (IDEWE voor CNH) en Roeland Motmans (Delhaize). Wie graag ervaringen uit de praktijk wil horen of zelf delen, dan zijn de intervisies zeker de moeite waard!

 

Nieuws

Intervisie exoskeletten - 23 juni

De intervisie exoskeletten opende met een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur en praktijkstudies in bedrijven. Daarna was het tijd om een hele reeks exoskeletten eens zelf uit te testen. Tijdens de discussie kwam de positieve aspecten een aandachtspunten naar voor. Exoskeletten...
Lees meer

Man/vrouw in de risicoanalyse ergonomie

Normen in de industrie zijn vaak ontwikkeld op maat van de fitte man. Vrouwen zijn echter geen kleine mannen. Daarom is het belangrijk om in de risicoanalyse ergonomie oog te hebben voor de verschillen tussen man en vrouw. Op de Ergoday "Inclusieve ergonomie" op 02/06 komt de aanpak van Volvo Cars...
Lees meer

Ergonomie in de sociale economie

Ergonomie speelt een belangrijke rol om de sociale economie competitief te houden. Machteld Van de Woestyne licht op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) de kracht toe een van goed ontwerp dat ook rekening houdt met fysieke beperkingen. Bekijk hier het progamma. Met het ontwerp van een...
Lees meer

Werken met een handicap, het kan

Werken met een handicap in de zorg is geen sinecure. Toch kan het met behulp van ergonomie. Dat legt Filip Buckens uit aan de hand van praktijkcases bij UZ Gent op de Ergoday “Inclusieve Ergonomie” op 2 juni. Schrijf je hier in. Vanuit ergonomie zoekt men eerst een geïntegreerde oplossing die...
Lees meer

Re-integratie als moral duty

“We hebben de komende jaren maar één uitdaging binnen welzijn op het werk. En dat is duurzaamheid. De grote pijlers daarin zijn mobiliteit en inclusiviteit/re-integratie.” Pascal Meyns licht deze stelling toe op de Erogday "Inclusieve ergonomie" op 02/06. Bekijk hele programma. “Het is onze moral...
Lees meer

Fysiek en virtueel samenwerken

Fysiek en virtueel samenwerken is een uitdaging in de nieuwe hybride context. Er is daarbij een nood aan afspraken voor meer flexibiliteit, mobiliteit en betere werkomstandigheden. Laura Nurski licht dit toe op de Ergoday "Hybride werken" op 31 maart. Bekijk het hele programma. De pandemie heeft...
Lees meer

Ergonomie sleutel in werkbaar werk

Ergonomie is de sleutel in werkbaar werk. De gemiddelde leeftijd van de werkpopulatie neemt toe en dat is een uitdaging bij fysiek werk. Jeroen Adam spreekt op de Ergoday “Inclusieve ergonomie” (02/06) hoe ze dit aanpakken bij Mowi. Jong en oud aan boord houden is er een strategische pijler van...
Lees meer

Tilliften obese patiënt

Is een tillift bij een obese patient gewoon een maatje meer? Ontdek de aandachtspunten van tilliften bij obese personen tijdens de workshops "obese transfer" op 10 mei te Affligem. Schrijf je hier in. Tijdens deze praktische workshops rond obese of bariatrische patiënten worden de transfers in...
Lees meer

EU OSHA awards gezonde werkplek

In het kader van de Europese campagne “Verlicht de last” reikt EU OSHA awards uit voor goede praktijken voor een gezonde werkplek. In 2021 verzamelde elk land goede praktijkvoorbeelden waarbij ergonomie een belangrijke rol speelt. Daaruit selecteerde het nationale focal point van België volgende...
Lees meer

Gids hybride werken Microsoft

Microsoft verzamelde alle ervaringen over hybride werken in een gids. Patrick Viaene licht deze hybride context voor personen, plaatsen en processen toe op de Ergoday "hybride werken" (31/03). Hij vertelt ook hoe ze dit zelf toepassen in België. Laat je inspireren en schrijf je hier in! Een beleid...
Lees meer