Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op papier, onder andere over het voorzien van ergonomisch materiaal. De uitgewerkte inhoud vind je hieronder.

Om inhoud te geven aan de onderdelen van een telewerkbeleid heeft VerV drie documenten uitgewerkt:

1. Brochure "Hoog tijd voor een telewerkbeleid" - FR
De werkgever is verantwoordelijk voor de benodigde apparatuur. Telewerk is ook beeldschermwerk en die wetgeving geeft invulling aan "apparatuur". Dat betekent: een verstelbare bureaustoel, voldoende grote tafel, groot scherm, apart toetsenbord en aparte muis. VerV heeft ook goede praktijken verzameld hoe bedrijven de aankoop van bureaustoel en IT materiaal kunnen faciliteren. Dit gaat van een bureaustoel via de raamovereenkomst, voordeelplatform, telewerkstoel, webshop met kortingscode, cafetariaplan,...

2. Schriftelijk bijlage arbeidsovereenkomst - FR
In deze template ter inspiratie staan de verschillende aspecten waarrond men afspraken dient te maken. De thuiswerkdagen zijn belangrijk om verzekerd te zijn bij een arbeidsongeval thuis. De bereikbaarheid biedt de mogelijkheden de werkuren te bepalen in functie van de werk-privé balans. De locatie is thuis in dezelfde omstandigheden als op kantoor. Ergonomisch materiaal behoort onder de benodigde apparatuur en kan gedekt worden door een onkostenvergoeding. De werkgever dient de werknemer te informeren over veiligheids- en gezondheidsvoorschriften. Een werkplekbezoek kan via een videoconsult door een ergonoom.

3. Brochure "Gezond en comfortabel  telewerken" - FR - ENG
De telewerkers dienen informatie te krijgen hoe ze gezond en productief kunnen werken. VerV vatte de belangrijkste tips rond een goede werkplekinrichting samen in een brochure. Deze kan je eenvoudig delen met je medewerkers. De globale adviezen zijn kiezen voor een afgezonderde ruitme, zorgen voor goed materiaal en variëren in taken en houdingen. Daarnaast staan 10 praktische tips voor de opstelling van de werkplek opgesomd. Deze kan je in 10 talen terugvinden.
 

Nieuws

Portret Matthias De Vusser

Om zicht te krijgen op onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Matthias De Vusser, ergocoach bij AZ Alma. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!     1. Wie ben je, waar werk je, wat...
Lees meer

Portret Wim Ponsaert

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laat we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Wim Ponsaert, preventieadviseur en ergonoom bij ING. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Ik ben sinds...
Lees meer

Verslag introductiedag Kinaesthetics

Op 14 september stelde Vives Hogeschool zijn accomodatie ter beschikking voor een studiedag rond Kinaesthetics. Tijdens deze introductiedag dompelde de lesgever Norbert van Niveb de deelnemers onder in de functie en het effect van spieren en botten.  Door te ervaren en te oefenen op elkaar...
Lees meer

Portret Machteld Van de Woestyne

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Machteld Van de Woestyne, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je en wat...
Lees meer

Portret Petra Bogaerts

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Petra Bogaerts, die toch al een tijdje meedraait in ons ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je...
Lees meer

Portret Filip Buckens

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Filip Buckens, een gezicht van ergonomie in de zorg. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je? Filip...
Lees meer

Verslag studiedag "Dynamisch werken op kantoor"

Op 01 juni was ING te Antwerpen gastheer voor deze studiedag rond kantoorergonomie. Met dynamisch werken werd ingespeeld op het actuele thema "minder zitten op kantoor". Zit-statafels als standaard, ervaringen met bureaufietsen, een actieve kantoorindeling,... al deze topics werden toegelicht en...
Lees meer

Symposium "Werk in beweging"

Op 22 juni slaan UGent en Stad Gent de handen in elkaar voor het symposium "Werk in beweging". Tijdens de namiddag staan drie subthema's centraal: bewegen als werk, bewegen op het werk en bewegen naar het werk. Sprekers op dit symposium zijn zowel onderzoekers die het nut en de implementatie van...
Lees meer

Portret Hugues Francois

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Hugues Francois, een ergonoom met heel wat jaren op de teller die momenteel in Frankrijk werkt. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Wie...
Lees meer

Portret Hans Van Zundert

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Hans Van Zundert, interne preventieadviseur bij Autogrill. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Kan je een korte voorstelling geven van...
Lees meer