Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op papier, onder andere over het voorzien van ergonomisch materiaal. De uitgewerkte inhoud vind je hieronder.

Om inhoud te geven aan de onderdelen van een telewerkbeleid heeft VerV drie documenten uitgewerkt:

1. Brochure "Hoog tijd voor een telewerkbeleid" - FR
De werkgever is verantwoordelijk voor de benodigde apparatuur. Telewerk is ook beeldschermwerk en die wetgeving geeft invulling aan "apparatuur". Dat betekent: een verstelbare bureaustoel, voldoende grote tafel, groot scherm, apart toetsenbord en aparte muis. VerV heeft ook goede praktijken verzameld hoe bedrijven de aankoop van bureaustoel en IT materiaal kunnen faciliteren. Dit gaat van een bureaustoel via de raamovereenkomst, voordeelplatform, telewerkstoel, webshop met kortingscode, cafetariaplan,...

2. Schriftelijk bijlage arbeidsovereenkomst - FR
In deze template ter inspiratie staan de verschillende aspecten waarrond men afspraken dient te maken. De thuiswerkdagen zijn belangrijk om verzekerd te zijn bij een arbeidsongeval thuis. De bereikbaarheid biedt de mogelijkheden de werkuren te bepalen in functie van de werk-privé balans. De locatie is thuis in dezelfde omstandigheden als op kantoor. Ergonomisch materiaal behoort onder de benodigde apparatuur en kan gedekt worden door een onkostenvergoeding. De werkgever dient de werknemer te informeren over veiligheids- en gezondheidsvoorschriften. Een werkplekbezoek kan via een videoconsult door een ergonoom.

3. Brochure "Gezond en comfortabel  telewerken" - FR - ENG
De telewerkers dienen informatie te krijgen hoe ze gezond en productief kunnen werken. VerV vatte de belangrijkste tips rond een goede werkplekinrichting samen in een brochure. Deze kan je eenvoudig delen met je medewerkers. De globale adviezen zijn kiezen voor een afgezonderde ruitme, zorgen voor goed materiaal en variëren in taken en houdingen. Daarnaast staan 10 praktische tips voor de opstelling van de werkplek opgesomd. Deze kan je in 10 talen terugvinden.
 

Nieuws

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Lees meer

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Lidgeld 2019

Voor 2018 bedraagt het lidmaatschap 50 euro. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie  een factuur nodig heeft, kan de facturatiegegevens doormailen naar info@verv.be. Waarom lid worden? - Netwerken:...
Lees meer

Portret Kitta Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Kitta Van de Velde, preventieadviseur bij Atlas Copco Support Services. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, wat doe je en waar...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer