Hoog tijd voor een telewerkbeleid

In deze Coronaperiode werkt een grote groep mensen al maanden thuis en ook na Corona geven veel werkgevers aan verder te blijven inzetten op systematisch enkele dagen per week thuis te werken. Daarom roept VerV op tot een telewerkbeleid. Dat betekent dat concrete afspraken worden vastgelegd op papier, onder andere over het voorzien van ergonomisch materiaal. De uitgewerkte inhoud vind je hieronder.

Om inhoud te geven aan de onderdelen van een telewerkbeleid heeft VerV drie documenten uitgewerkt:

1. Brochure "Hoog tijd voor een telewerkbeleid" - FR
De werkgever is verantwoordelijk voor de benodigde apparatuur. Telewerk is ook beeldschermwerk en die wetgeving geeft invulling aan "apparatuur". Dat betekent: een verstelbare bureaustoel, voldoende grote tafel, groot scherm, apart toetsenbord en aparte muis. VerV heeft ook goede praktijken verzameld hoe bedrijven de aankoop van bureaustoel en IT materiaal kunnen faciliteren. Dit gaat van een bureaustoel via de raamovereenkomst, voordeelplatform, telewerkstoel, webshop met kortingscode, cafetariaplan,...

2. Schriftelijk bijlage arbeidsovereenkomst - FR
In deze template ter inspiratie staan de verschillende aspecten waarrond men afspraken dient te maken. De thuiswerkdagen zijn belangrijk om verzekerd te zijn bij een arbeidsongeval thuis. De bereikbaarheid biedt de mogelijkheden de werkuren te bepalen in functie van de werk-privé balans. De locatie is thuis in dezelfde omstandigheden als op kantoor. Ergonomisch materiaal behoort onder de benodigde apparatuur en kan gedekt worden door een onkostenvergoeding. De werkgever dient de werknemer te informeren over veiligheids- en gezondheidsvoorschriften. Een werkplekbezoek kan via een videoconsult door een ergonoom.

3. Brochure "Gezond en comfortabel  telewerken" - FR - ENG
De telewerkers dienen informatie te krijgen hoe ze gezond en productief kunnen werken. VerV vatte de belangrijkste tips rond een goede werkplekinrichting samen in een brochure. Deze kan je eenvoudig delen met je medewerkers. De globale adviezen zijn kiezen voor een afgezonderde ruitme, zorgen voor goed materiaal en variëren in taken en houdingen. Daarnaast staan 10 praktische tips voor de opstelling van de werkplek opgesomd. Deze kan je in 10 talen terugvinden.
 

Nieuws

Prebes Awards niveau II - ergonomie

Tijdens de Prebes Awards werden de beste eindwerken binnen de opleidingen preventieadviseur in de bloemetjes gezet. Bij de preventieadviseur niveau II opleiding was Sara Peeters genomineerd met een eindwerk over ergonomie. Daarom zetten we dit graag in de kijker. Wie ben je, waar werk je en wat is...
Lees meer

Lidgeld VerV 2025

Het lidgeld bij VerV voor 2025 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres lid heeft gemaakt, hoeft in 2025 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de studenten...
Lees meer

Studiedag "Obesitas en transfers" - 24/04

De AP Hogeschool en VerV organiseren op 24/04 een studiedag rond "Obesitas en transfers: is jouw organisatie klaar voor personen met obesitas?". In de gezondheidszorg leidt de toename van personen met obesitas tot uitval van zorgpersoneel door werkgerelateerde klachten. Het behandelen van mensen...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Barco

Op 22 november ging VerV op bedrijfsbezoek bij Barco, internationaal bekend voor het ontwerpen en ontwikkelen van visualisatieoplossingen. Verv kreeg een interessante toelichting over ClickShare, een draadloos presentatiesysteem ontwikkeld door Barco. Vooral bedoeld om in de wereld van hybride...
Lees meer

Spreker in de kijker - Bart Motmans

Op 21 januari 2025 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord.  Wie ben je en wat is je link met ergonomie?  Ik ben Bart Motmans,...
Lees meer

SWOT analyse VerV

De Adviesgroep van VerV kwam eind november samen om een SWOT analyse van VerV en het vakgebied ergonomie te maken. Het doet plezier vast te stellen dat de sterke punten sterk overeenkomen met de waarden, missie en visie van VerV. Daarnaast zijn er ook nog groeimogelijkheden zoals het verbreden van...
Lees meer

Sociaal event 2024

Om de leden te bedanken die zich het voorbije jaar geëngageerd hebben voor VerV, organiseren we elk jaar een etentje. Dat is ook de gelegenheid om mensen in de bloemetjes te zetten. Dit jaar gingen immers Filip Buckens en Jan Stofs op pensioen. Hoewel ze nog niet op VerV pensioen gaan, wouden we...
Lees meer

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer

Woonzorgnet-Dijleland ondertekent zorgcharter

Op 21 oktober ondertekenden algemeen directeur Griet Robberechts, ComfortZorg & Innovatie Expert Jo De Clercq en interne preventieadviseur Maria Bragina namens Woonzorgnet-Dijleland het charter “Ergonomie in de zorg”. Deze intentieverbintenis formaliseert hun jarenlange inzet als...
Lees meer